tomie2 Posted September 14, 2019 Report Share Posted September 14, 2019 (edited) Hej, allihop kul med alla inslag. Här kommer ett från Kenya. Har lämnat in min 89a på motorrenovering. Efter Ugandaturen blev den lite trött och började blåryka lite. Vi ska åka två svängar till Massaimara på julen och förmodligen två till tre safaris till minst före juni då jag flyttar hem och bilen får en ny lycklig ägare. Den har totalt gått 250 000 miles. Lämnade in bilen för diagnostik. Tillbaks får jag bilder av motorn isärplockad med förslag på åtgärder! Visade sig att det saknades komp i cylinder 2 och 5. Nya foder, nya kolvringar och vevstakar. Omfordring av cylindrarna. Kontroll av kamaxel och byte av alla lager och packningar + omdragning av all el. Har haft lite problem med jordningen. Passar på att sätta i tre fällbara säten i bakluckan och allmän upprustning av bl a safaritaket. Totalkostnad ca 10500 kronor. Vi får se vad resultatet blir. Bilden är från Queen Elizabeth national park. Fler bilder kommer. Edited September 14, 2019 by tomie2 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
priffe Posted September 14, 2019 Report Share Posted September 14, 2019 (edited) African style....blev tvungen renovera en 12HT i Nouakchott 2014, hos Bouba och Ismail i deras sandgarage. Tog en vecka att hitta original kolvar, mycket svårare till 12HT än 2H. Bara japanska delar. Borrade, nya foder. Allt för €1000. Gick bra sen ända till Agadez, men då var chassi och kaross tvärslut. Försök få dom att bara använda originaldelar typ Denso inget kines. Och en komplett packningssats är en bra idé. Edited September 14, 2019 by priffe 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
valdas-76 Posted September 14, 2019 Report Share Posted September 14, 2019 Måste vara en riktig upplevelse att reparera bilen i Afrika... Lagning av däck african style Mest intressanta börjar runt 16:50 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
priffe Posted September 15, 2019 Report Share Posted September 15, 2019 Jon hittade den här stenen i södra Algeriet. Skar snyggt upp däcket i sidan. Det lagade dom till min häpnad med nål och tråd i Tamanrasset, och gummilappar. Allt är möjligt i Afrika. Många kör med corden synlig. Har man inte reservdäck nog får man köra på fälgen 65 km offroad, tog åtta timmar. Sen hittade vi mr Michelin 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
arnell Posted September 27, 2019 Report Share Posted September 27, 2019 Grymma stories! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tomie2 Posted October 20, 2019 Author Report Share Posted October 20, 2019 På 2019-09-15 på 15:07, priffe säger: Jon hittade den här stenen i södra Algeriet. Skar snyggt upp däcket i sidan. Det lagade dom till min häpnad med nål och tråd i Tamanrasset, och gummilappar. Allt är möjligt i Afrika. Många kör med corden synlig. Har man inte reservdäck nog får man köra på fälgen 65 km offroad, tog åtta timmar. Sen hittade vi mr Michelin I kenya och Uganda är de stenhårda på däcksmönstret. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts