Morg@n Posted June 24, 2019 Report Share Posted June 24, 2019 LC HZJ79 årsmod 2014, 800mil, 4,2D 89Kw, Euro5 AdBlue. Bilen är "ny" köpte den för ett par månader sedan och den hade då gått 250mil (har stått mer el mindre stilla i Danmark i över 3år pga problem med registrering). Gick kanon i 400mil, nu har den börjat gå illa/dålig ork. Upplever det som att den inte får diesel -stryper jag returen ifrån pumpen så går han klockrent. Har bytt bränslefilter och kört ett par omgångar injektor Clean i tankarna utan något nämnvärt resultat. Funderar på om den helt enkelt bara ska justeras till mer diesel på pumpen? Gillar den inte vår svenska diesel iom att den är byggd för arabvärlden? Tankar idéer? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gaup Posted June 24, 2019 Report Share Posted June 24, 2019 diesel bakterier låter det som.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik Posted June 24, 2019 Report Share Posted June 24, 2019 (edited) Har också en 1hz och jag skulle tro att pumpen behöver ställas in alternativt så kan det även ha något med ad-blue att göra med tanke på att felet uppkom så hastigt. Är ad-blue eftermonterat? När det sitter monterat från fabrik så sänks effekten på motorn när ad-blue är slut. Mvh Erik Edited June 24, 2019 by Erik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morg@n Posted June 24, 2019 Author Report Share Posted June 24, 2019 3 timmar sedan, Gaup säger: diesel bakterier låter det som.... Det var jag också säker på därav körs den nu på andra omgången tillsats i båda tankarna. Det som förbryllar är att den gick klockrent direkt när jag ströp returen på dieseln dvs tvångsmata den med mer diesel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morg@n Posted June 24, 2019 Author Report Share Posted June 24, 2019 1 timme sedan, Erik säger: Har också en 1hz och jag skulle tro att pumpen behöver ställas in alternativt så kan det även ha något med ad-blue att göra med tanke på att felet uppkom så hastigt. Är ad-blue eftermonterat? När det sitter monterat från fabrik så sänks effekten på motorn när ad-blue är slut. Mvh Erik AdBlue har jag också varit inne på, vart under och följt allt så mkt det går. AdBlue pumpen går mkt och alltid en lång stund efter motorn stängts av. Sitter en typ 7-10L rostfri tank innanför dragkroken. Svårt och säg om det är org el eftermont. En grej jag reagera på är att det efter 500mil bara gick i typ 0,5L i den, tyvärr vet jag inte när den var full sist för det glömdes bort när vi köpte den. Tacksam för tips. Spontant skulle man vilja fått pumpinställningen kollad riktigt för och utesluta det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik Posted June 24, 2019 Report Share Posted June 24, 2019 Ad-blue i sig påverkar inte förbränningen i motorn utan injeseras i katalysatorn. Biltillverkarna har gjort så att när ad-blue är slut i tanken så minskar effekten på motorn. Det jag tänkte på var om det var någon sensor som inte fungerade som den ska i ad-blue tanken men samtidigt så är ju 1hz motorn extremt oelektronisk så det finns ju inte mycket möjligheter att strypa effekten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ewoldern Posted June 25, 2019 Report Share Posted June 25, 2019 Hur såg det ut i filtret när det byttes? Känns lite som mina upplevelser med igensatt filter eller när jag en gång var ute för helt igensatt grovfilter vid pumpen pga skit i tanken.. (2H motor) Har den stått i DK i ca 3 år så kan ju tanken se ut som ett misskött akvarium på insidan med dagens skitdiesel tyvärr Känns lite konstigt om du kan köra 4-500 mil på Svensk diesel och sen skulle pumpen behöva justeras, dock är ju dieseln här trist och du kan ju testa ställa upp lite mer soppa bara för att testa Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morg@n Posted June 25, 2019 Author Report Share Posted June 25, 2019 11 timmar sedan, Erik säger: Ad-blue i sig påverkar inte förbränningen i motorn utan injeseras i katalysatorn. Biltillverkarna har gjort så att när ad-blue är slut i tanken så minskar effekten på motorn. Det jag tänkte på var om det var någon sensor som inte fungerade som den ska i ad-blue tanken men samtidigt så är ju 1hz motorn extremt oelektronisk så det finns ju inte mycket möjligheter att strypa effekten. Japp inte mycket elektronik som kan bråka på motorn så jag tror inte det är problemet. Tror jag lokaliserat justerskruven på pumpen så jag tror det blir till och ge den lite mer och se. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morg@n Posted June 25, 2019 Author Report Share Posted June 25, 2019 (edited) 1 timme sedan, ewoldern säger: Hur såg det ut i filtret när det byttes? Känns lite som mina upplevelser med igensatt filter eller när jag en gång var ute för helt igensatt grovfilter vid pumpen pga skit i tanken.. (2H motor) Har den stått i DK i ca 3 år så kan ju tanken se ut som ett misskött akvarium på insidan med dagens skitdiesel tyvärr Känns lite konstigt om du kan köra 4-500 mil på Svensk diesel och sen skulle pumpen behöva justeras, dock är ju dieseln här trist och du kan ju testa ställa upp lite mer soppa bara för att testa Som vilket filter som helst på en vanlig service..lite lite svart stoft, men jag var rädd för algodjur utan dess like som jag sett i flertal maskiner men tack och lov så finns det inget sådant. Lurar på om det kan sitta ett filter/sil på pumpen på denna också!? Edited June 25, 2019 by Morg@n Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ewoldern Posted June 25, 2019 Report Share Posted June 25, 2019 (edited) Ja men då lär du ju inte vara infekterad av alger o skit Ja det kan vara värt att kolla upp, de sitter i inlopp vid pumpen på 2H, men jag har ingen koll på hur det ser ut på 1... motorerna tyvärr. Jag vet inte hur ditt system med dubbla tankar ser ut heller, skulle ju kunna vara nåt filter där med.. Känns ju lite som att du har bättre flöde i retur än matning när du fixar ditt problem med att strypa returen om man tänker så?? Edited June 25, 2019 by ewoldern Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
adventura Posted June 25, 2019 Report Share Posted June 25, 2019 Vet inte om det hjälper men min BJ75@ uppförde sig liknande och det var helt enkelt smuts, små flaggor i tanken.... fick rengöra silen i tanken och då blev prima igen... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
arnell Posted June 26, 2019 Report Share Posted June 26, 2019 Köpte du den, trevligt En sak att kolla är lilla förfiltret i tanken, stora filtret kan se ok ut även om den i tanken är helt igensatt. Finns inspektionslucka mellan sätena: ta bort sätena och bakre mattan så är det två skruvar till luckan, plocka upp uppsuget och kolla, först då kan du utesluta dieseltillväxt helt. Tänk på att beställa en packning till uppsuget innan du plockar rupp den, stoppar du tillbaka samma packning är det stor risk att det blir dieselläckage sen. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morg@n Posted September 24, 2019 Author Report Share Posted September 24, 2019 Kan nu "avslöja" svaret på gåtan... Efter lite mek hit och dit så går bilen nu klockrent sedan nån vecka tillbaka. Problemet/problemen var allt skit som man förmodligen byggt på i Danmark för att försöka få den inreggad där. Vi har nu återställt bilens bränsle system till original dvs plockat bort nån konstig inkoppling av en ventil på retursidan, plockat bort eolys, plockat bort adblue, plockat bort div konstiga slangdragningar för dieseln. Så fort alla dessa hemmapatenterade grejor kom bort (tog ett tag och hitta allt man trixat med) så gick hon som en klocka direkt. Varför man kopplat in allt detta på den är en gåta för det har inte påverkat nånting positivt -en gissning är väl att det skulle se bra ut vid försök till registrering men om man nu ser till avgasvärde etc så var dom betydligt sämre med all påbyggd skit eftersom att bilen inte gick som den skulle. 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
arnell Posted September 26, 2019 Report Share Posted September 26, 2019 Härligt att höra! Tackar för återkopplingen med "lösningen" också Vi sitter med två likadana som du har fast 76or (men då tyska euro5 grejer), så det är bra att veta var man kan leta om det någon gång skulle vara problem. Toppen. Som ofta med fel på Toyotor: Kolla alla mods alla gjort på den efter att den lämnat fabrik så löser det sig i 90% av fallen ? 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts