JAK Posted May 8, 2019 Report Share Posted May 8, 2019 Nu är det dags att handla nya däck till min LC90 har kört med BF Goodrich AT. Har kollat runt lite till min stora förundran så finns det inte mycket att välja på i dag som man åka lagligt med på vägen. Så nu vill jag ha tips jag söker All Terrain däck det verkar som om dom flesta faller på bullernivån (EU regler 2016) och HA-oljor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrWIB Posted May 9, 2019 Report Share Posted May 9, 2019 Hmmm, håller själv på och småletar däck, men tycker inte det är direkt ont om val? Nu letar jag MT däck, men det borde vara värre med dem än med AT, eller? MT https://www.dack365.se/hitta-produkt/dack/255-85r16-119q/sommardack/bf-goodrich/mud-terrain-t-a-km2-rwl/60610 https://www.dack365.se/hitta-produkt/dack/265-75r16-119q/sommardack/bf-goodrich/mud-terrain-t-a-km3/85217 AT https://www.dack365.se/hitta-produkt/dack/265-75r16-119r/sommardack/bf-goodrich/all-terrain-t-a-ko2-rwl/62750 Eller är det något jag missar här? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JAK Posted May 9, 2019 Author Report Share Posted May 9, 2019 (edited) Precis det är bara det sista alternativet Ko2 som är lagligt på väg, det är bara detta däck som har uppgifter ifyllda enligt EU standard. Dom andra faller troligtvis på grund av att vägljudet är för högt Ko2 har två ljudbågar 74db på dom andra däcken finns inga uppgifter ifyllda. På flera andra sidor nämner man att dessa däck endast är avsedda för terrängkörning och ej tillåtna för allmän väg. Nu undrar jag om man har sådana däck på bilen och råkar ut för något vad säger då det nitiska försäkringsbolaget? Eller börjar jag bara bli för gammal ? Edited May 9, 2019 by JAK 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
valdas-76 Posted May 10, 2019 Report Share Posted May 10, 2019 Som Albert Einstein någon gång sa, "Två saker är oändliga: mänsklig* dumhet och universum; och jag är inte säker på det andra.” *=EU byråkraternas 1 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JAK Posted May 11, 2019 Author Report Share Posted May 11, 2019 Tur att EU finns. Ska nog köpa en HD i stället och smyga runt med ? Bullernivå: Vid körning i över 50km/h brukar rullmotståndets ljud överträffa motorljudet. På däckmärkningen finns det en symbol av ett däck med ljudvågor. Hög bullernivå markeras genom svarta vågor och de vita vågorna påvisar om det är ett tyst däck. Ett däck med tre svarta ljudvågor uppnår de europeiska kraven som finns i dagsläget, men är inte längre tillåtna enligt nya regelverket som introduceras år 2016. Ett däck med två svarta vågor är redan godkända för år 2016 nya regelverk. Ett däck med en svart våg kommer vara minst tre decibel tystare än det regelverk som börjar gälla 2016. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JAK Posted May 27, 2019 Author Report Share Posted May 27, 2019 Fick bli 4st BF Goodrich All-Terrain T/A KO2 RWL så nu är den gamle skodd o klar för sommarens äventyr ? 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
frewal Posted May 29, 2019 Report Share Posted May 29, 2019 (edited) Överväger samma. Har du någon bild hur det blev? Edited May 29, 2019 by frewal Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JAK Posted June 16, 2019 Author Report Share Posted June 16, 2019 På 2019-05-29 på 10:34, frewal säger: Överväger samma. Har du någon bild hur det blev? Lite sent men bättre än aldrig, dom går fint på vägen. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
frewal Posted June 18, 2019 Report Share Posted June 18, 2019 Kanon, tack. Blir nog samma för mig. Fin bil. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JAK Posted June 18, 2019 Author Report Share Posted June 18, 2019 10 timmar sedan, frewal säger: Kanon, tack. Blir nog samma för mig. Fin bil. Tack! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts