Jump to content

Skeppa bil till Afrika

Henkes BJ40

Recommended Posts

Har skeppat en mc till Dar. Det är inte hur lätt som helst, men det går. Var beredd på att betala mycket i skatt, tull, avgifter till diverse myndigheter m.m. Var också beredd på att myndigheternas kvarnar mal långsamt. Det är ju dock under förutsättning att du reggar den där. Jag vet inte hur det funkar att ta in en svenskreggad.

Står lite om mina vedermödor att importera mc:n på min blogg.

Har inte skeppat själv, men undersökt det så noga jag kunde eftersom jag hade för avsikt att skeppa ner bilen till Dar.

Nu är det några år sedan och saker och ting kan ju ha ändrats, och jag kan även ha gjort min hemläxa dåligt.

Kostnad (då) ca 40k.

Får man hem en container, puttar in bilen och sen hämtar de containern och lägger den på båten. 

Vad det stöp på för mig var den (och här är jag osäker på om det går att lösa på annat sätt) extremt osäkra leveranstiden. Kanske inte är några problem om man ändå är på plats.

Men när jag sa att jag ville ha bilen/containern nere ett visst datum (för att kunna matcha flyg osv, eller tvärt om då ...), säg 5 Juni, då var det typ: ja, då får du sikta på Maj, men det kan även bli Juni eller Juli ... containerbåtar verkar inte vara de som har bäst tidtabellshållning, finns en avskräckande berättelse från Clas på Swes ang detta.
Det funkar ju dåligt om man planerar att flyga ner och rodda det när båten har anlänt. 
Kostnaden för förvaring av container i hamnen är ju löjligt hög (efter några dagar) så där slutade jag jobba på caset. 

Så, vad jag ville ha fram, är du på plats och kan ta emot eller lösa utkörning från hamnområdet på smidigt sätt, så är själva skeppningen enkel.
Om du inte har de möjligheterna så verkar det lite krångligare/dyrare.

99% säker på att det var http://www.gotshiplogistics.se/ jag pratade med när det gällde detta, så ring/maila dem för att få allt rätt ;)

• Like 2

Jag använde mig av en speditör som heter Hecksher, www.hecksher.com, där var det väldigt enkelt att få ett ganska exakt datum för ankomst av containern till Dar. Deyt tog dock ca 2 veckor att lösa ut godset från hamnen/magasinet. Jag betalade ca 6k för transporten, dock bara en mc...

• Like 1

tack för era tips! Vi är ca 1-2 dagsresor från Dar, så att ta emot lasten när den anlänt borde inte vara nått problem. Känns bara som att det är det där med alla avgifter (mutor), tull och skatt som är svårt att uppskatt vad det kommer att bli i slutändan.

Känner en del här som importerat från Japan via Dar, o då är det ca 100% i skatt o reg.avgifer innan bilen är inreggad i malawi.

Vet ju dock inte vad de uppskattar för värde på en BJ-40 från 70-talet.

Skatt och tull beror på typ av fordon, samt slagvolym på motorn och årsmodell. Har för mig att allt äldre än 10 år genererar 100%. Det finns en tabell någonstans på nätet, ska försöka googla fram den. Utan att vara helt säker kräver Tz (mot internationella regler) moms på transitgods.

Dessutom kommer du behöva en agent som sköter allt åt dig, jag har en kontakt jag kan förmedla när jag kommer hem från jobbet på tisdag.

Mutor fungerar inte riktigt på samma sätt i Tz längre, vilket har gjort maskineriet lite trögare.

• Like 1