daniel2 Posted January 17, 2019 Report Share Posted January 17, 2019 Hej på er som rubriken lyder så går jag i garage byggar tankar. Så vart börjar man har pratat med kommunen om vart jag vill bygga och hur och det värkar funka med min tanke. Så hur går jag vidare? Större delen av garaget kommer att ligga under mark då jag vill bygga ihop det med huset och nuvarande garage. Vad tror ni om denna tanke storleken blir om jag får det som jag vill 7,7m x 10m i ytter mått. Höjden i garaget blir ca 2,8-3,0m och en stor 5m port som skall vara sidohängd för att inte ta någon takhöjd. Tar tacksamt i mot tankar och idéer? Måste få någonstans att skruva snart börjar få abstinens av att vara utan en meckplats. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MFI9 Posted January 17, 2019 Report Share Posted January 17, 2019 Prova att ställa frågor på https://www.byggahus.se/ så får du massor av kloka, kompetenta svar. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
daniel2 Posted January 18, 2019 Author Report Share Posted January 18, 2019 Ja det skall jag göra oxå. Tänkte bara att detta forum kunde ge lite idéer från likasinnade som gillar att skruva lite och inte bara parkera varmt. ? finns säkert liknande människor där oxå. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wiberg Sr Posted January 18, 2019 Report Share Posted January 18, 2019 Vilket material ska du bygga med? Är i startfasen ( planering/ förprojekt ) med ett eget garage då även jag är förbannat trött på att meka i " blå hallen ". Har fastnat för Jackon byggelement. Har per dags dato en platta på knappa 50m2 med ett, för mig helt obrukeligt, trägarage uppe på. Har tänkt väggar med Jackon och att ha en fet H-bjälke i taket istället för ordinära takstolar för att kunna nyttja takhöjden maximalt. H-bjälken kan dessutom funka som travers vilket är bra när man, som jag, kör LC120 och måste byta motor rätt som det är. Det påstås oxå att det är relativt lätt att få till någorlunda dold elinstallation i dessa Jackon blocken. Kul med fler garagebyggen . 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mecki Posted January 19, 2019 Report Share Posted January 19, 2019 Nu har jag ju tyvärr inget garage hemma på tomten utan får hålla tillgodo med en lokal brevid firman. På önske listan om jag skulle bygga eget garage (om inte kommunen lägger sig och har åsikter ?) Porthöjd= 3 meter , då kommer man in med allt man har på taket. Takhöjd inne, = 5 meter så man kan vika upp taktältet innomhus ( inte så viktigt men får man ändå önska ?) Storlek , ju större desto bättre tänkte jag först skriva men kom på att ju större yta man har desto mer "skit" samlar man på sig ( fråga inte hur jag vet det) huvudsaker är att man har nån meter fri golvyta runt bilen när man mekar samt en stor arbetsbänk . Ett bra förvaringsutrymme för lagring av div campingtillbehör och "bra att ha delar". I en lokal jag stod och mekadade hoj i under ungomen hade köksunderskåp monterade uppe på väggarna så att man kunde gå fri under dom för lagring av div småprylar. Undersidan av skåpen var perfekta att sätta lysrör på och då fick man ljus där man behövde det ?. Får man önska så gäller det att passa på ? Off topic. Nu bor vi tyvärr i ett gammalt fritidshusområde där byggytan är starkt begränsad så är det nån som har en lösning på hur man får in ovanstående i ett Attefallsgarage på 25kvm tar jag tacksamt emot tips och ideer ? / Mecki 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JAK Posted January 19, 2019 Report Share Posted January 19, 2019 Vi kan byta bilar ? med varandra Mecki så får du säkert in både köksskåp och lysrör på 25kvm! Skicka bara ett pm så fixar vi detaljerna... 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
daniel2 Posted January 19, 2019 Author Report Share Posted January 19, 2019 Får jag bara till detta till ett vätigt pris så har jag hela källaren att samla bra att ha saker i. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MFI9 Posted January 21, 2019 Report Share Posted January 21, 2019 På 2019-01-19 på 10:23, Mecki säger: ? ? Nu bor vi tyvärr i ett gammalt fritidshusområde där byggytan är starkt begränsad så är det nån som har en lösning på hur man får in ovanstående i ett Attefallsgarage på 25kvm tar jag tacksamt emot tips och ideer / Mecki Finns det begränsningar även under mark?? Brukar vara det enklaste stället att bygga om tomten har en max tillåten byggyta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mecki Posted January 21, 2019 Report Share Posted January 21, 2019 11 minuter sedan, MFI9 säger: Finns det begränsningar även under mark?? Brukar vara det enklaste stället att bygga om tomten har en max tillåten byggyta. Det finns både för och nackdelar med att bo uppe på en bergknalle / Mecki Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MFI9 Posted January 21, 2019 Report Share Posted January 21, 2019 4 timmar sedan, Mecki säger: Det finns både för och nackdelar med att bo uppe på en bergknalle / Mecki Vilken normalt sinnad man, gillar inte att spränga?? ??? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts