SID112233 Posted January 8, 2019 Report Share Posted January 8, 2019 Skulle vilja ha folks synpunkter och om det finns erfarenheter av dieseloptimering. Både trimboxar och uppgradering av mjukvara. Jag har ex en Hilux 3.0 med automat som jag ämnar uppgradera mjukvaran på, för att få lite mer flås men främst pga av sänka bränslekostnaden. Jag tänker att ny mjukvara är de bästa då den tar hänsyn till växellådan. Någon som har erfarenheter av denna eller andra toyota’s? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wiberg Sr Posted January 9, 2019 Report Share Posted January 9, 2019 Optimering av mjukvara rekomenderas då det spelar på fler parametrar i motorstyrningen än vad trimboxarna gör. Med optimering kan man dessutom välja " blockering " av EGR. Menar att med hjälp av tuning/ optimering så ska det även gå att få bort dieselpartikel filter. Har haft två typer boxar men numera är motorn optimerad med blockerad EGR. Förbruket är vad det är, med mer pulver i motorn så är det roligare att trycka på gasen . 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SID112233 Posted January 9, 2019 Author Report Share Posted January 9, 2019 Delar din uppfattning om optimeringen av mjukvaran. Vad har du för bil och vad har du använd för firma för optimeringen, om du vill dela med dig? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wiberg Sr Posted January 10, 2019 Report Share Posted January 10, 2019 (edited) LC120. Ett företag här i Norge men det är väl massor av gubbar som tunar i Sverige med? Om du verkligen vill få ut mest av optimeringen så ska man väl " bänka " bilen? Då får man verkligen optimerat motorn. Den mjukvaran som de laddade min bil med är ju generellt anpassad för motortypen. Kostar väl några kronor mer men kan vara värt att kolla upp. Edited January 10, 2019 by Wiberg Sr Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SID112233 Posted January 11, 2019 Author Report Share Posted January 11, 2019 Tack! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martin Posted November 23, 2020 Report Share Posted November 23, 2020 Finns ju flera som optimerar enligt Google, men är det någon som är bra på / har erfarenhet av toyota? Erfarenhet av 1VD? Någon i Skåne / södra Sverige? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts