Jump to content

Risk eller ej - LC200 2012 240.000km ?


cervo99

Recommended Posts

Funderar kring en LC200, 2012-2013.

Finns bl.a en 2012 med full historik som dock gått 240.000km, mestadels motorväg Sverige—Spanien t.o.r.

Bilen har rullat med minimal last (hund o packning) och i princip aldrig utanför vägen. Dock många mil på autobahn i 170-180km/h

När jag kikade på bilen så har den en hel del rost undertill. Självfallet en hel del ytrost överallt under, men troligen även en del grav rost.

 

Hur ser ni i detta kunskapsforum på risk/livslängd på en sådan om den nu inte är rostskyddad innan?  För sent?  När blir detta ett problem på riktigt?  Blr man avstå?

Som några vet ställde jag frågan på annat forum (overlanding.nu) nyss, men tänkte fiska lite efter ytterligare kunskap här där ni alla är Toyota-specialister!!  :) 

Link to comment
Share on other sites

@cervo99 KÖP :)

 

För drivlina och mekanik skulle jag inte tro det är några större problem med miltalet. Det beror väl även på hur länge du tänkt behålla den, och vad miltalet och värde kan tänkas vara då. De flesta "vanliga" bilar brukar man väl kanske anse att de gått långt när de passerat 20.000 mil, men på de flesta Land Cruiser modellerna räknas det väl mer som att de är inkörda :) 

Rost är ju alltid tråkigt, men har den verkligen gravrost? Om det är den vanliga ytrosten som blir så är det väl inte försent att ge den lite kärlek och rostskydda inför framtiden.

 

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

3 minuter sedan, Klydd säger:

@cervo99 KÖP :)

 

För drivlina och mekanik skulle jag inte tro det är några större problem med miltalet. Det beror väl även på hur länge du tänkt behålla den, och vad miltalet och värde kan tänkas vara då. De flesta "vanliga" bilar brukar man väl kanske anse att de gått långt när de passerat 20.000 mil, men på de flesta Land Cruiser modellerna räknas det väl mer som att de är inkörda :) 

Rost är ju alltid tråkigt, men har den verkligen gravrost? Om det är den vanliga ytrosten som blir så är det väl inte försent att ge den lite kärlek och rostskydda inför framtiden.

 

Tack!

Funderar fortsatt...   ev kanske man kan ta in den till ex Dinitrol rostskydd och kolla upp ?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Samma ägare...

Tänker mig att det är trist att börja ett bygge av Overlanding-bil och kosta på kanske 300.000 på en bil som riskerar att rosta onödigt mycket då den redan gjort en stor del av sin ”karriär” - och då utan rostskydd.

Könns ju bättre att börja med en bil som har högst 7-12.000 mil (för min del)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.