Jump to content

Diffspärrar Hilux 2012

rine

Recommended Posts

Jag tog ned mina klumpar och lämnade till Tatanka (Dom som gjorde en Volvo XC70 med portal axlar till Dakar rallyt)

Han monterade i ny utväxling samt diffspärr på framaxeln. Bak hade jag diffbroms som var i bra skick, så fortsatte använda den och bara bytte utväxling (kronhjul och pinjong)

Tror jag betalade runt 5-6000kr.

Annars finns ju AT, trodde dom hade en avdelning i Sverige? Det var då ett häftigt Pris på ombyggnad 30k per axel!

hej. jag satte in Air Locker (diff) bak på min Hilux -07 en väldigt dum ide.

nu läcker det ständigt olja vid kraftaxelns anslutning. Har bytt alla packningar tre gånger men det hjälper inte.

har läst på andra forum (australien) att det tydligen är problem med Air Locker.

tror att jag ska sätta tillbaks orginalklumpen 

På 2018-07-11 på 14:04, rine säger:

Hej, undrar om någon kan ge mig tips om verkstad som kan montera in luftstyrda diffspärrar fram och bak på min Hilux. 

Tack på förhand!

Här en länk till dom som har hjälp mig ett par gånger med montage av spärr och utväxling. Bra jobb till bra pris.

https://www.autoexperten.se/hitta-butik-eller-verkstad/verkstan-ir-ab/

14 timmar sedan, Klas säger:

nu läcker det ständigt olja vid kraftaxelns anslutning. Har bytt alla packningar tre gånger men det hjälper inte.

har läst på andra forum (australien) att det tydligen är problem med Air Locker.

När man monterar ARB så skall pinjongen inte shimsas in utan man skall använda en knäckhylsa.

Är packbox vid pinjongen bytt och det förfarande läcker så är det nog dags att sätta på en speedsleev på medbringaren, då får packboxen får en ny yta att täta mot. Har själv gjort det på ett par bilar och det funkar.

• Like 2

Nör jag låg under och bökade för ett par månader sedan så passade jag på och satte en slang på fästet ett par tre dm lång, avslutades med ett slang bränslefilter mot damm. fästes uppe i underredet i en båge för att klara skump. provkörde ner till Bad Kissing men det hjälpte inte. 

hur många splines är det på hilux xcab 07?

1 timme sedan, Klas säger:

Nör jag låg under och bökade för ett par månader sedan så passade jag på och satte en slang på fästet ett par tre dm lång, avslutades med ett slang bränslefilter mot damm. fästes uppe i underredet i en båge för att klara skump. provkörde ner till Bad Kissing men det hjälpte inte. 

hur många splines är det på hilux xcab 07?

Här du 29 splines så kanske denna passar.

http://toyota4x4.se/topic/5635-differential-flange/

/Thomas

På 2018-07-13 på 15:24, Rylander säger:

Här en länk till dom som har hjälp mig ett par gånger med montage av spärr och utväxling. Bra jobb till bra pris.

https://www.autoexperten.se/hitta-butik-eller-verkstad/verkstan-ir-ab/

När man monterar ARB så skall pinjongen inte shimsas in utan man skall använda en knäckhylsa.

Är packbox vid pinjongen bytt och det förfarande läcker så är det nog dags att sätta på en speedsleev på medbringaren, då får packboxen får en ny yta att täta mot. Har själv gjort det på ett par bilar och det funkar.

Nä du Rylander. När man monterar spärr, ska knäckhylsan bytas ut mot en solid hylsa som ska schimsas in. Knäckhylsan står inte emot belastningen som uppstår vid användandet av spärr, den kommer att klämmas ihop med resultat att pinjonglagren börjar glappa och packboxen börjar läcka.

• Like 2

På 2018-07-13 på 07:30, Klas säger:

Att det läcker beror troligtvis på att du har för lite förspänning på pinjonglagren. Riv isär och justera så du får rätt (pinion preload)

sen kommer det sluta läcka.

Det är inte några problem med airlocker, problemet är att många som monterar som inte är pålästa hur dom ska göra.

• Like 4

10 timmar sedan, yota säger:

Nä du Rylander. När man monterar spärr, ska knäckhylsan bytas ut mot en solid hylsa som ska schimsas in. Knäckhylsan står inte emot belastningen som uppstår vid användandet av spärr, den kommer att klämmas ihop med resultat att pinjonglagren börjar glappa och packboxen börjar läcka.

Du har helt rätt Yota, det var jag som hade lite otur när jag tänkte-_-

• Haha 2

jag hittade en film på nätet om hur man fixar när det läcker och det är bara att erkänna att fixa läckaget är långt utanför mitt kompetens område. det är bara att fortsätta att fylla på lite då och då. Att reparera är inte min grej, jag är bättre på att åka långt bort och komma hem igen.

• Haha 1