Jump to content

Taktält eller liten husvagn?!

Hunnjakt

Recommended Posts

hallå i de blå!

jag kikar efter en bättre lösning till alla nätter i skogen.

taktält känns smidigt som fan men husvagn känns som det är bekvämast och man får mer plast för folk och grejor.. 

vad kör ni med och varför?

Jag kör taktält på min LC80. Tycker det blir som tältens deluxe-komfort-variant, najs med en riktig madrass, komma upp från markkylan, trevligt med utsikten.  

Det behåller tältkänslan med vad allt de innebär, mysigt när det är bra väder, tycker det blir lite väl mycket oljud/brötigt när det blåser. 

Det är ju svårt att få i lä när det är 2m upp på taket ?

Tycker att det går rätt fort att fälla upp och packa ihop (ca10-20min) Men det går ju snabbare att veva ner stödben och öppna dörren till vagnen. 

Märker en liten förhöjning i soppaförbrukningen (från ca 1.1/10km - 1,22/10km) men jag hade ändå proppat hela taket fullt med grejs om jag inte hade haft tältet där, så....

Kanske en av de större fördelarna är väl att man slipper ha en vagn på släp efter, slipper besikningar och underhåll, taktältet kräver absolut lite underhåll ex. Alla dragkedjor och kardborreband som jag upplever efter 2-3 års bruk. 

Jag får tyvärr inte in min bil med tält på i garaget för vinterförvaring så jag måste ta av det och det är lite bök om man inte har en truck eller liknande.  Men det tar ju ändå bara 1% av en husvagn skulle ha i garaget. 

• Like 4

Enig i allt ovan. Det som hade gjort det ännu mera optimalt är att placera det på en off road släpvagn. 

Skillnaden på off road släpvagn och dylik husvagn är att den första går att bygga själv relativt enkelt medan den senare är betydligt bökigare att få till ( IMHO ). Har tittat lite på Hero Camper här i Norge och den retar inte köpnerven det minsta. 

Det är både plus och minus med släpvagn men med en familj på 5 är utrymme en bristvara. Jag romantiserar om hur mycket smidigare det hade varit med ett komplett, alltid- redo- att -rulla-släp med lyftanordning till tältet, rejäl batteribank, solceller, stor kyl/frys, gasolspis och en rejäl kolgrill. Plus evt lite bagage ?

• Like 1