Jump to content

Skärmbreddare

Jele

Recommended Posts

Hej,

Är det någon som har tips på skärmbreddare och stänkskärmar till billigt/rimligt pris för en Kzj73 årsmodell 95? Jag har svårt att förstå att original kan vara så himla dyra! Jag har kikat på euro4x4 och milner. Är det någon som har till salu, nya eller begagnade så kan det såklart också vara av intresse. 

Vi var ute i skogen för första gången sedan jag köpte bilen för några veckor sedan, och det blev minst sagt lerigt utan skärmbreddare och stänkskärmar när däcken går lite utanför skärmkanten.  Speciellt när man kom up på en vanlig grusväg efter en tur i leran. Blev till att stänga alla öppna fönster :)

Hälsningar,

Jesper

A83D02AA-A66B-49FF-9340-29D8723A807E.jpeg

Hmm, 4” kanske är lite väl mycket. Jag behöver inte mer än originalbreddarna egentligen. Men tack ändå. Ångrar jag mig så hör jag av mig!

Jo, jag har varit i kontakt med valdas också men som jag förstod det så hade han ingen komplett uppsättning till en senare årsmodell som jag har. De skiljer tydligen lite från tidigare modeller i skärmkanterna fram. Jag upplever att jag har ganska lite utrymme framåt och har fått kapa lite i plasten som utgör avslutet på kofångaren, så en snävare skärmbreddare än original kanske inte fungerar. Eller är det någon som har monterat äldre breddare på en senare bil?  Antar att det är före/efter -90/91 som det syftar på?

Tyvärr är det så att det finns minst 3 varianter på främre skärmbreddare till 70-serien: äldre light-duty modeller (LJ) 85-90, nyare light-duty (LJ, KZJ) 90-95 och heavy-duty modeller (BJ, HZJ) 85-99(?). Och jag hade bara en skärmbreddare till nyare light-duty versionen...

• Sad 1

• 4 months later...

Jag har letat vidare och fortfarande inte hittat några tyvärr, förutom de som verkar vara original från Japan, vilka kostar ca 350usd/styck + ca 240 usd infästningsdetaljer + stänkskärmar 50usd/styck. (Grovt räknat på Megazip) Det blir ju en hel del sammanlagt!

Euro4x4parts har linkande priser som ovan.

Jag mailade tourfactory men enligt deras webbsida så verkar de bara ha delar till hzj75/78, men jag återkommer om de kommer med positivt besked för kzj73/light duty efter -90.

megastore4x4.pt hade enligt webbsidan men vid mailkontakt så var dessa slut och de visste inte om de skulle få i några i framtiden heller.

Ebay har inte gett några resultat mer än tveksamma glasfiberskärmar utan infästningar från Malaysia.

Milner offroad har ingenting vad jag kan hitta.

Jag skulle verkligen behöva skärmbreddare + stänkskärmar både fram och bak nu till höst och vinter. Så alla ytterligare tips tas tacksamt emot! Det behöver absolut inte vara original men de får gärna fästas likt original på insida/undersidan då det känns tråkigt att dra självborrande skruv rakt in i skärmkanten från sidan.

8 hours ago, Gaup said:

Dessa blir tyvärr fel böj för hans framskärmar, därav att jag har mina till kzj73 med nya fronten liggande. Jag blev lurad av firman att de skulle passa även äldre från äldre light duty och heavy duty framskärmarna ?