GÄ till innehÄll

LC90 Diesel startar inte

TOST

Rekommendera Poster

Körde till affÀren igÄr med Toyotan, men nÀr jag kom ut dÀrifrÄn och startade den sÄ gick den bara ett par sekunder för att sedan stanna, sedan gick den inte igÄng hur mycket man Àn vevade runt motorn. Kollade alla sÀkringar, ingen hade löst ut. 
Testade först att bara pumpa upp tryck pÄ dieselfiltret och sedan starta, men utan att lyckas. 
Testade dÀrefter att ta loss röret till en spridare och först pumpa, sen dra runt med startmotorn, men det kom inte ut nÄgon diesel.
Den lÀcker inte ut diesel nÄgonstans pÄ backen eller synligt i motorrummet och den gick inte dÄligt innan. Det enda jag mÀrkt Àr att den alltid startat pÄ första varvet vid kallstart, medan den behövt nÄgra varv vid varmstart.

Fick den sedan bogserad till garaget dÀr jag med hjÀlp av en kompis försökte felsöka.
Det gick utan problem att manuellt pumpa diesel frÄn filtret, bÄde frÄn drÀneringen och genom utgÄende port mot pump. 
Öppnade man banjon ovanpĂ„ pumpen sĂ„ gick det att manuellt pumpa sĂ„ att det kom ut diesel genom den, men drog man runt startmotorn sÄ kom ytterst lite. 
Testade att mÀta ström över solenoiden pÄ  pumpen (spill control valve) om det nu Àr rÀtt solenoid, och det gav utslag, men dock svÄrt att se hur mycket utslag den gav nÀr motorn drog runt.
Skickade ström direkt frÄn batteri till solenoiden och den klickade, om den faktiskt rör sig vet jag ju dock inte. 
Men hur mycket man Àn drar runt motorn och pumpar manuellt pÄ filtret sÄ kommer det inte en droppe diesel fram till spridarna.
Har ett nytt brÀnslefilter liggande dÄ jag tÀnkte byta det vid kommande service, men kan det verkligen vara ett igensatt filter som Àr problemet dÄ jag manuellt kan pumpa fram diesel?

Är pumpen körd eller drar den luft nĂ„gonstans? Hörde inget missljud, men Ă€r dock svĂ„rt att höra sĂ„ bra nĂ€r startmotorn gĂ„r runt.
Visst gÄr brÀnslepumpen direkt pÄ kamremmen eller Àr det en separat rem?
Kan solenoiden ha fastnat/pajat sÄ att den blockerar brÀnslets vÀg till motorn och hur vanligt Àr det?
Har nÄgon haft nÄgot linkande fel eller har erfarenhet av att serva brÀnslepump och vet hur mycket jobb det Àr? 

Gissar att en ny pump inte gÄr att fÄ tag i, och kostar ungefÀr som en Iron man drÀkt, sÄ det vore fantastiskt om det gick att lösa utan att byta.
StÄr nu utan bil och vore hemskt tacksam för allt hjÀlp! 

Redigerad av TOST
LĂ€nk till kommentar
Dela pÄ andra webbplatser

ajdÄ, vad trist :(

Visst Àr det den Àldre dieselmotorn du har, 1KZ-TE?

Kan inte sÄ mycket om din motor, men jag tror att pumpen drivs mekaniskt frÄn vevaxeln och sedan gÄr det en kamrem upp frÄn pumpen till kamaxeln.

Borde ju inte vara stopp i filtret om du kan pumpa fram brÀnsle manuellt, tycker jag.

Startar den om du pumpar manuellt samtidigt som du försöker starta?

LĂ€nk till kommentar

Postad (redigerade)
49 minuter sedan, Klydd sÀger:

ajdÄ, vad trist :(

Visst Àr det den Àldre dieselmotorn du har, 1KZ-TE?

Kan inte sÄ mycket om din motor, men jag tror att pumpen drivs mekaniskt frÄn vevaxeln och sedan gÄr det en kamrem upp frÄn pumpen till kamaxeln.

Borde ju inte vara stopp i filtret om du kan pumpa fram brÀnsle manuellt, tycker jag.

Startar den om du pumpar manuellt samtidigt som du försöker starta?ï»ż

Jo riktigt besvÀrligt..  <_<

JajjemÀn, 1KZ-TE med mekanisk brÀnslepump via kamrem vad det ser ut som, har dock inte öppnat kÄpan som tÀcker den.
Nej tÀnkte samma sak, men kanske ÀndÄ Àr lika bra att byta. 
Nej den gÄr inte igÄng, provade att pumpa och kompisen drog runt motorn samtidigt, kÀndes som att jag lyckades bygga upp lite tryck nÀr jag handpumpade, men det sjönk direkt motorn gick runt. 

Redigerad av TOST
LĂ€nk till kommentar

• 3 weeks later...

Är det ingen hĂ€r som har erfarenhet av liknande bekymmer, eller av den hĂ€r typen av dieselpumpar? 

Har bilen parkerad pÄ annan ort och har inte hunnit göra nÄgon ytterligare felsökning, men följande möjliga felkÀllor har jag lyckats googla mig fram till:

- Felkod (Har nÄgon en felkodslÀsare som begriper sig pÄ M-OBD eller vet av en?)
- Trasig solenoid (SCV)
- Luft i pumpen
- Trasig packbox in till pump
- Stopp i nÄgon de smÄ invÀndiga silarna i pumpen (KÀnns högst osannolikt med brÀnslekvalitén vi har hÀr)
- Blockering i spridarrören (KÀnns lika osannolikt av samma anledning)
- Givarfel
- Fel i ECU

TÀnkte Äka dit och göra ett ryck imorgon kvÀll, och försöker tÀnka ut nÄgon smart angreppsvinkel. Detta Àr min plan sÄhÀr lÄngt:

1. Börjar med att mÀta motstÄnd över SCV:n (ska enligt uppgift vara 1-2 Ohm).
2. Byta dieselfilter.
3. Nolla ECU. LÀste att man ska koppla frÄn batteriet, vrida pÄ tÀndning och dÀrefter koppla pÄ batteriet med tÀndningen pÄ. (Detta kÀnner jag mig ytterst skeptisk till och ska försöka hitta mer info innan jag testar). 
4. Lossa alla spridarrör, pumpa diesel manuellt och se om det gÄr att fÄ fram till nÄgon av spridarna. DÀrefter dra runt motorn i nÄgra sekunder för att se om det kommer (LÀste nÄgonstans att man mÄste lossa alla fyra för att kunna lufta pumpen om det Àr problemet). 
5. Göra en motortvÀtt runt pumpen för att kunna komma Ät.
6. Lossa solenoid, kolla silen som sitter under. Sedan fortsÀtta med resten av silarna. (vill helst ha detta som sista utvÀg dÄ jag Àr rÀdd att fÄ in skrÀp i pumpen).

Kom gÀrna med tips och tankar!

LĂ€nk till kommentar

Utan att ha nÄgon erfarenhet utav just den motorn.

Men att börja med.

Kolla sÄ att sugröret uppe pÄ tanken inte Àr sönderrostat (Àr inte ovanligt) dÄ fÄr du med luft hela tiden.

Montera en slang efter filtret ner med den i en pet-flaska och handpumpa dÄ fÄr det bara komma rent brÀnsle utan luft. Gör det det sÄ Àr ledningen ok.

DÄ kan du fortsÀtta med din plan.

1. MÀta motstÄndet över SCV,n. Absolut

2 Dieselfilter ? Kan du pumpa brÀnsle genom filtret? om inte byt.

3 Ingen komentar

4 Lossa ett spridarrör i taget (bara lite ) kör med startmotorn  dÄ ska det lÀcka diesel eller luftblandat brÀnsle. Gör sÄ pÄ samtliga en efter en om det kommer brÀnsle sÄ Àr SCV ok

Tror inte du kan handpumpa genom pumpen till spridarna.

5 Aldrig fel

6 Ingen kommentar

FörusÀttningar för att en diesel skall starta Àr BrÀnsle Luft och Kompression.

• Like 3
LĂ€nk till kommentar

• 1 month later...

Har fortfarande inte fÄtt ordning pÄ bilen, men tÀnkte dela med mig av en uppdatering.

Först och frÀmst, tack för svar!
Testade att pumpa diesel direkt ner i en burk via filtret, om det kom luftbubblor sÄ var de vÀldigt smÄ, jag kunde inte avgöra. Men det gick vÀldigt lÀtt att pumpa diesel iallafall.
MÀtte motstÄndet över SCV:n och det Àr inom spec (1,6 Ohm).

Bytte brÀnslefilter, köpte en ny 5l dunk som jag fyllde med ny diesel och testade att dra diesel direkt frÄn dunken in i brÀnslefiltret och luftade pumpen, fortfarande ingen diesel till spridarna.
Hur mycket Àr för mycket öppna spridarrör och vad hÀnder nÀr man öppnar dem för mycket?

Hittade i Haynes-boken att man kunde bygla terminalerna E1 och TE1 och dÀrefter vrida pÄ tÀndningen för att fÄ ut felkoder via "Check Engine"-lampan, den ska dÄ blinka i olika cykler beroende pÄ felkod, men min blinkade regelbundet (0,25 sek intervall) och det betyder att det inte finns nÄgra felkoder.
Eftersom jag inte kunde lita pÄ felkoder sÄ gick jag igenom samtliga sÀkringar en gÄng till, och testade alla relÀer (Àven de dolda under instrumentpanelen) med multimeter, sedan plockade jag ur ECU:n och kollade sÄ att ingen kondensator lÀckt elektrolytvÀtska eller att nÄgon lödning brunnit för att med sÀkerhet veta att det inte var nÄgot dolt elfel. Det kan ju i och för sig vara nÄgot kabelbrott eller jordfel jag inte lyckats hitta.

Fick krypa till korset och ge mig pÄ sjÀlva brÀnslepumpen. Började med att rengöra omrÄdet runtomkring, först tejpa över alla kontakter och sedan spraya pÄ avfettning, dÀrefter borsta med en pensel och slutligen skölja bort med brÀkleen. Fick hjÀlp av en kompis att tillverka en 32mm krÄkfot för att kunna lossa solenoiden frÄn pumpen (den var ingen lek att försöka ta bort). VÀl bortplockade sÄ testade vi funktionen, och den verkar röra pÄ sig som den ska, men det Àr svÄrt att avgöra dÄ sjÀlva kolven som rör sig sitter inuti sjÀlva enheten samt gör en vÀldigt liten rörelse. För att se nÄgonting mÄste man titta in genom de millimeterstora kanalerna samtidigt som man skickar pÄ ström pÄ solenoiden.

Plockade i samband med detta ur 2 av 3 invÀndiga silar och bÄda tvÄ var nÀstan tÀta, med vad som sÄg ut som grÄtt papper(?). Efter noggrann rengöring sÄ sattes de tillbaka tillsammans med solenoiden och övriga delar pÄ pumpen. Men trots att jag luftade pumpen igen och byggde upp bra tryck i systemet med hjÀlp av den manuella pumpen pÄ silen sÄ kommer ingen diesel fram till spridarna. Vi testade att pumpa diesel manuellt nÀr solenoiden inte var monterad för att bekrÀfta att diesel kom Ànda fram till solenoiden.

SÄ nu Àr frÄgan vad som egentligen kan vara fel?
Är solenoiden trasig trots att den verkar fungera och heller inte skapar nĂ„gon felkod?
Eller kan det vara en blockering efter solenoiden? Jag vet inte riktigt hur pumpen Àr uppbyggd, men det kÀnns som att sista passagen Àr solenoiden innan diesel gÄr via spridarrören till spridarna, men det Àr ju inte sÀkert och det finns ju en till sil som Àr svÄrare att komma Ät. Funderar pÄ att demontera solenoiden igen, för att dÀrefter tÀcka för öppningen pÄ nÄgot vis och sedan se om jag manuellt kan pumpa diesel hela vÀgen upp till spridarna.

• Like 3
LĂ€nk till kommentar

• 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
PÄ 2018-08-01 pÄ 22:48, Klydd sÀger:

@TOST hur gÄr det? Har du fÄtt igÄng bilen?

TyvÀrr inte, blir inte riktigt klok pÄ felet.

PÄ 2018-07-23 pÄ 19:29, Mecki sÀger:

Inte för att jag vet men det lÄter logiskt att felet bör ligga i solenoiden .

/Mecki

Jo jag tycker ocksÄ det, men kan inte se nÄgot fel med den. Den rör sig ju nÀr man ger den ström, motstÄndet över den stÀmmer och nÀr jag vrider pÄ tÀndningen sÄ gÄr det ström fram till den. Men det kan ju vara sÄ att det Àr stopp i den ÀndÄ och den inte kan röra sig sÄ mycket som behövs.

Fick loss den sista invÀndiga silen och den sÄg ut som övriga, alltsÄ full med nÄgon grÄbrun massa som pÄminde om papper/tyg.
IMG_0327.thumb.jpeg.a7d84819ffb431b0678a649338346bf5.jpeg

IMG_0329.thumb.jpeg.8f8768de0452109c44d5658521418dc6.jpeg

Och hÀr Àr vad vi tror Àr boven i dramat.
IMG_0333.thumb.jpg.8611f1889d91d7cde3221a3867e554fb.jpg

Men jag lÀste pÄ nÄgot annat forum att det skulle gÄ att öppna solenoiden för att rengöra den, men kunde inte begripa hur man dÄ skulle gÄ tillvÀga. GummihÀttan verkar ha limmats fast och den nedre delen gÄr att skruva pÄ, men snurrar bara dÄ den verkar ha pressats fast med nÄgot verktyg.

LĂ€nk till kommentar

Det verkar som att brÀnslesystemet Àr rejÀlt igenklÀggat sÄ det behöver nog en rejÀl rengjörning frÄn tanken till spridarna. 

Kan det vara dieselalger som ligger bakom det hÀr ?

Om du inte redan har mekhandboken kan du nog ladda ner den hÀr : https://www.manualslib.com/manual/1028061/Toyota-1kz-Te.html

DÀr bör du finna hur du skall fÄ isÀr solenoiden.

/ Mecki

• Like 1
LĂ€nk till kommentar

PÄ 2018-08-11 pÄ 22:13, Mecki sÀger:

Det verkar som att brÀnslesystemet Àr rejÀlt igenklÀggat sÄ det behöver nog en rejÀl rengjörning frÄn tanken till spridarna. 

Kan det vara dieselalger som ligger bakom det hÀr ?

Om du inte redan har mekhandboken kan du nog ladda ner den hÀr : https://www.manualslib.com/manual/1028061/Toyota-1kz-Te.html

DÀr bör du finna hur du skall fÄ isÀr solenoiden.

/ Mecki

Jo det kÀnns onekligen som att nÄgonting inte Àr bra, men osÀker om det Àr alger dÄ det varken Àr svart eller grönt, luktfritt och pÄminner som sagt mer om tyg/papper Àn organiskt material. Sen stod det ju emot alla lösningsmedel vi testade att tvÀtta silarna med (brÀkleen, bensin, diesel, avfettning, aceton, förtunning, svag syra och kaustiksoda), men pÄ alla utom en sil gick det bra att borsta bort med en liten pensel. 

Tack för lÀnken! Men hittar tyvÀrr ingenting om hur man skulle kunna fÄ isÀr/ihop solenoiden nÄgonstans, stod inget i manualen heller, gissar att det inte Àr tÀnkt att den ska kunna öppnas.

Redigerad av TOST
Lyckades citera flera
  • Like 1
LĂ€nk till kommentar

Tack för alla tips och förslag sÄhÀr lÄngt, det Àr bra att fÄ andra infallsvinklar.

Felsökningen fortsÀtter iallafall. 

Testade att mÀta eventuella strömtjuvar, eftersom jag har upplevt att batterierna laddar ur sig sedan den stannat. Kopplade ur ena batteriet och mÀtte tjuvström, visade sig att ena batteriet Àr kasst, men ingenting ligger och drar ström vad jag kan hitta. Vi har förmodligen drÀpt det genom att dra ur det ett par gÄnger genom test-starter.. 

Eftersom inte min bil visar nÄgon felkod sÄ kom jag pÄ att jag kan provocera fram en felkod för att se att det fungerar. Testade att koppla frÄn "Engine Speed Sensor" pÄ pumpen, drog runt motorn nÄgra sekunder,  byglade E1 och TE1 i diagnosuttaget och mycket riktigt, felkod 13. Kollade Haynes-boken och fick fram "Engine Speed Sensor", sÄ den verkade fungera, i kombination med att motstÄndet Àr 228 Ohm (ska vara 205-255 Ohm vid 20°C). 
Gjorde samma procedur med SCV (Spill Control Valve), men ingen ytterliggare felkod dök upp, trots att den har en egen enligt manualen (18). Nollade den tidigare felkoden genom att ta loss EDC-sÀkringen i över 30 SEK. Testade igen, men fortfarande ingen felkod. IstÀllet för att simulera ett kabelbrott sÄ ersatte jag SCVn med ett motstÄnd av oklar storlek, men fortfarande ingen felkod. Vad Àr det egentligen frÄgan om hÀr? :huh:

Eftersom min magkÀnsla sÀger att SCVn Àr hel och ECUn inte kÀnner av SCVn sÄ Àr det vÀl logiskt felet sitter i ECUn? 

• Like 1
LĂ€nk till kommentar

• 3 weeks later...

Kommer med en uppdatering av trÄden:

Försökte hitta potentiella fel pÄ min ECU och tittade pÄ pris för en utbytes eller vilken firma som kan tÀnkas laga min befintliga. Fann dÄ att det fanns olika ECU:er för olika marknader trots exakt samma utrustning, skillnaden var att inom EU sitter det Àven immobiliser (startspÀrr?) i bilarna, eftersom det Àr krav pÄ bilar tillverkade efter 1998. Principen med immobiliser Àr att sÄ fort den inte fÄr rÀtt kod frÄn nyckeln sÄ stryper den en eller tvÄ av följande funktioner; tÀndning, startmotor eller brÀnsle.

Men min bil har vÀl ÀndÄ ingen immobiliser? :huh: 
Det finns ju ingen indikatorlampa i instrumenteringen (nyckelsymbol eller liknande), ingen "larm-lampa", ingen fjÀrr till nyckeln och mitt centrallÄs fungerar ju genom en mastercylinder i förardörren.. 
Kollade upp hur man hittar immobilisern och kunde via sprÀngskiss se placeringen pÄ sjÀlva enheten, vilket visade sig vara i mitten bakom instrumenteringen, nÀrmare bestÀmt bakom reglagen för flÀkten. NÀr jag tagit mig in dÀr bakom kunde jag bekrÀfta, jag har visst en immobiliser. :blink:

Men jag har ju fortfarande ingen felkod.. <_<

Tar fram Haynes-boken och letar igenom listan med felkoder, det finns ingen flashkod för problem med immobilisern. 
MEN HUR  SKA MAN DÅ VETA OM BILEN INTE KAN KOMMUNICERA MED NYCKELN?! :mad:

Baserat pÄ min nyvunna kunskap att bilen inte ger nÄgra felkoder och att den heller inte ger felkod nÀr jag kopplar frÄn SCVn, i kombination med att jag har en immobiliser jag inte kan avgöra om den fungerar eller ej, sÄ började jag misstÀnka den istÀllet för ECUn. FöljdfrÄgan Àr ju dÄ om felet sitter i sjÀlva immobilisern, i nyckeln eller i signalförstÀrkaren som sitter runt tÀndningslÄset? TÀnkte att jag testar reservnyckeln först, som jag aldrig anvÀnt och upptÀcker att den verkar höra till nÄgon helt annan toyota (#"/"%&"!?+=@)! :angry:

Kontaktar Toyota för att fÄ en ny nyckel (eftersom jag ÀndÄ behöver en reservnyckel) och fÄr veta att jag mÄste komma in med bilen för att de ska kunna programmera in den, förklarar min situation och de ber mig bÀrga dit den. Sagt och gjort sÄ fick jag hjÀlp att bogsera dit den nÀr den nya nyckeln kommit och de skulle höra av sig sÄ snart de var fÀrdiga. De ringer upp mig senare och meddelar att de inte kunde kopiera min nyckel eftersom det Àr en service-nyckel (vad i hela helv.. har man specifika servicenycklar till ens?).

Men de hade dÀrefter kopplat upp bilen mot felkodslÀsaren och fick fram felkod "99-Immobiliser system", och att de tror att felet dÄ sitter i enheten, men man kan inte veta sÀkert. 

Eftersom jag gÄr efter billigast/enklast lösning först metoden sÄ tÀnkte jag först försöka fÄ tag i den rÀtta nyckeln, om det inte fungerar sÄ tÀnkte jag byta signalförstÀrkaren i tÀndningslÄset (nÄgra hundralappar) och om det inte fungerar sÄ fÄr jag byta enheten och tvÄ nya nycklar (+4000kr).

DÀr stÄr jag nu. UrsÀktar för lÄng text men kÀnde att jag behövde skriva av mig. 

• Like 2
  • Sad 2
LĂ€nk till kommentar

De ringer upp mig senare och meddelar att de inte kunde kopiera min nyckel eftersom det Àr en service-nyckel (vad i hela helv.. har man specifika servicenycklar till ens?).

NÀr jag köpte min 90a sÄ levererades den med tre nycklar tvÄ svarta med fjÀrrkontroll och en grÄ utan fjÀrr, sÄ kallad servicenyckel som fungerar överallt utom till handskfacket.

LĂ€nk till kommentar

PÄ 2018-09-02 pÄ 10:21, JAK sÀger:

De ringer upp mig senare och meddelar att de inte kunde kopiera min nyckel eftersom det Àr en service-nyckel (vad i hela helv.. har man specifika servicenycklar till ens?).

NÀr jag köpte min 90a sÄ levererades den med tre nycklar tvÄ svarta med fjÀrrkontroll och en grÄ utan fjÀrr, sÄ kallad servicenyckel som fungerar överallt utom till handskfacket.

Okej men min Àr ju nyckel Àr ju svart och har varken fjÀrr eller lÄsbart handskfack. Dock har jag ju mÀrkt att nyckeln jag haft inte alls passar i bagageluckan, men bara antagit att lÄset gÄtt sönder, alternativt att bagageluckan blivit utbytt.

PÄ 2018-09-01 pÄ 13:32, Wiberg Sr sÀger:

Vi hĂ„ller tummar och vĂ€ntar i spĂ€nning!ï»ż

Tackar sÄ mycket, behöver lite tur! Fick faktiskt tag i förra Àgaren, han hittade den andra nyckeln och skulle posta den till mig! :D

Mitt hopp Àr alltsÄ att min befintliga nyckel Àr en servicenyckel som gÄtt sönder och att det Àr huvudnyckeln som gÄr att kopiera som gamla Àgaren skickar till mig! 

• Like 2
LĂ€nk till kommentar

FörstÄr mer och mer varför jag gillar reliker frÄn ett annat sekel....   vete fan om men skulle vÄga sig ut med ett sÄnt nytt elektroniskt "under"  imobiliser .... nÀ tack ..

BÀttre dÄ att anvÀnda tolvan pÄ taffsare......

• Like 1
  • Haha 1
LĂ€nk till kommentar

1 timme sedan, Gaup sÀger:

FörstÄr mer och mer varför jag gillar reliker frÄn ett annat sekel....   vete fan om men skulle vÄga sig ut med ett sÄnt nytt elektroniskt "under"  imobiliser .... nÀ tack ..

BÀttre dÄ att anvÀnda tolvan pÄ taffsare......

Jo tÀnkte samma nÀr jag köpte min bil, den har ju minimalt med utrustning och Àr frÄn förra seklet. Men din bil Àr inte svensksÄld dÄ? För Àr den sÄld inom EU frÄn och med 1998 sÄ Àr det dessvÀrre krav pÄ immobiliser, sen kan ju vissa tillverkare ha varit Ànnu tidigare Àn sÄ med startspÀrr. Skulle kolla upp det om jag var du, och om du har det sÄ se till att du har mer Àn 1 fungerande huvudnyckel! 

Fördelen med denna typen av startspÀrr Àr att den faktiskt verkar svÄrast att komma sig runt för tjuvar. Eftersom chipet bara aktiveras av tÀndningslÄset (ingen fjÀrr eller keyless entry) sÄ kan de inte "kapa" signalen utanför bilen. De mÄste alltsÄ komma Ät nyckeln eller manipulera/byta ECUn för att kunna starta bilen.

LĂ€nk till kommentar

• 2 weeks later...

Uppdatering:

Den rÀtta huvudnyckeln dök upp per post sÄ jag Äkte med den till Toyota direkt. De hade dessvÀrre stÀngt och bilen stod inlÄst, sÄ jag lÀmnade in nyckeln i deras nyckelinkast. 

De hörde av sig och bekrÀftade att det Àr en huvudnyckel, men den fungerar dessvÀrre inte heller. Jag bad dem bestÀlla en ny förstÀrkarring till tÀndningslÄset sÄ att jag sjÀlv skulle kunna byta den och testa om det fungerade, eftersom det Àr billigare Àn immobilisern. 

Nu hörde de av sig igen, de hade fÄtt förstÀrkarringen och testade att byta den, nÀr inte det fungerade sÄ mÀtte de inkommande och utgÄende signal frÄn immobilisern och kunde dÀrigenom bekrÀfta att den inte fungerar, sÄ det var bara att bestÀlla en ny. Men sen ringer de upp mig igen och meddelar att den har utgÄtt ur lager, sÄ de kan inte göra nÄgot mer.. :(

• Sad 2
LĂ€nk till kommentar

Om du inte redan har reservdelsnumret pÄ förstÀrkarringen kan du fÄ fram det genom att knappa in ditt chassienummer pÄ tex  www.partsouq.com . DÀr kan du leta upp din del och fÄ fram bÄde pris och reservdelsnummer och pÄ sÄ sÀtt söka pÄ Ebay eller Google .

/ Mecki

LĂ€nk till kommentar

• 9 months later...

Ledsen att jag ej uppdaterat nÄgonting pÄ lÀnge. Tappade glöden och det kom vÀldigt mycket annat i vÀgen sÄ har inte gjort sÄ mycket mer pÄ lÀnge. 

Fick tag i en ECU utan immobiliser (Japan spec tror jag det Àr), och testade att starta med den men ingen skillnad. SÄ det lutar Ànnu mer mot att solenoiden Àr boven. 

Letade lĂ€nge och vĂ€l efter en utbytessolenoid tills jag fick tag i Örebro el och diesel (http://www.el-dieselteknik.se/). Fick prata med en Andreas dĂ€r som tydligen Ă€r en hejare pĂ„ just Denso dieselpumpar. Han kunde bestĂ€lla efter en solenoid Ät mig för strax över 4000kr ink moms, men den skulle dröja ett tag innan den kommer. 

HÀr kommer kruxet. Han som Àger gÄrden dÀr bilen stÄr har helt plötsligt beslutat sig för att sÀlja, sÄ min bil mÄste dÀrifrÄn innan mÀklaren ska dit och ta bilder. SÄ jag mÄste göra mig av med bilen eftersom jag inte har nÄgon annanstans jag kan stÀlla den. Eftersom det var sÄ osÀker leveranstid pÄ solenoiden sÄ kanske jag inte hinner fÄ den innan, och hinner jag fÄ den sÄ Àr det ju ingen garanti att det Àr felet Àven om allt pekar mot det. DÀrför har jag beslutat mig för att sÀlja den.

SÄ vill nÄgon köpa den som den stÄr sÄ sÀljer jag den helst till nÄgon hÀr pÄ forumet som kan fixa den. Tycker den Àr för fin i övrigt och har gÄtt för lite (under 28000mil) för att bli reservdelsbil.

LĂ€nk till kommentar