Tapiren Posted September 10, 2017 Report Share Posted September 10, 2017 (edited) Min relativt nyköpta LC90 diesel har två extraljus i nosen som aktiveras separat, med en knapp inne i kupén. Ett helt värdelöst system, varför gör man så? Istället tänkte jag koppla dem så att de styrs via det vanliga helljuset. Är det någon som vet varifrån jag kan stjäla styrström till reläerna, styrs de vanliga helljuset via plus eller minus? Innan LC:n hade jag en Pajero Sport och den hade konstant plus på helljusen som därmed styrdes via minus, är det samma med LC:n? Och kan jag ta ström från vilket som av de två batterier bilen har? Edited September 10, 2017 by Tapiren Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrWIB Posted September 11, 2017 Report Share Posted September 11, 2017 Jag tänker att de kanske kopplat det så med i tron om att de trodde det var nödvändigt med separat reglage för helljuset? Jag har läst om något liknande tänk på nätet (ref omöjligt att hitta ). Tycker du kan behålla den switchen och koppla relät på den, så du kan välja att köra helljusen med/utan extraljusen. Jag har allt kopplat till helljuset och ibland blir det faktiskt onödigt ljust ... När det kommer till vilket batteri du tar ström ifrån skall det inte spela någon roll med så små effekter, jag har kopplat min winch till "generator"-batteriet, mest för att det känns bäst så och jag har nog även läst någon som rekommenderar det på nätet OBS! Nedan gäller då LC100, men tror inte det skall skilja direkt mycket. Jag har nog gjort en riktig fulkoppling, men den har hållit i 6 år så fel kan det inte vara Har kopplat på mitt extraljusrelä på ... jag skulle skriva pluskabeln till helljuset, men det är det ju inte ... det är helljusrelä-kabeln (namn?), vit är den i vilket fall och "plus". Jag får återkomma om ingen elkunnig kommer in och beskriver det korrekt under tiden jag forskar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JAK Posted September 11, 2017 Report Share Posted September 11, 2017 Enklast är att sätta en kabeltjuv på en av kablarna till helljus lamporna som du sedan styr ett relä med på (86) och jorda (85). Ström från en av plus polerna på batteriet spelar ingen roll vilket, glöm inte att montera en säkring (hängsäkring) på kabeln nära batteriet sedan till (87). Batterierna är parallellkopplade på LC90 (12V) sedan från (30) till extraljusen. Siffrorna inom parentes är nummer på anslutningarna på reläet. Vill du sedan ha en strömbrytare till extraljusen så lägg den mellan helljus kabeln och reläet. Hoppas ni förstått JAK Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tapiren Posted September 12, 2017 Author Report Share Posted September 12, 2017 Tack för era svar! Jag köpte ett monteringskit med reläer och säkringar. Nu ställer jag lite dumma frågor här men styrs heljuset på dem med plus, så jag kan koppla styrströmmen på heljusets plus och karossens jord? På min tidigare Pajero hade helljuset konstant plus, om jag minns rätt kopplade jag då reläets styrning på heljuset, både plus och minus. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrWIB Posted September 12, 2017 Report Share Posted September 12, 2017 (edited) Finns inga dumma frågor Koppla enligt bilden, borde vara beteckning någonstans på relät motsvarande det på bilden och som JAK skriver. 86 är alltså den du skall koppla mot ditt nuvarande helljus. Edited September 12, 2017 by MrWIB Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tapiren Posted September 25, 2017 Author Report Share Posted September 25, 2017 Stort tack för era svar, det tog några timmar men gick förvånansvärt lätt, nu är jag redo att möta vintern:) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TOST Posted October 20, 2017 Report Share Posted October 20, 2017 Kapar tråden lite med en relaterad fråga: Om man ska koppla in mer än bara ett par extraljus, kanske arbetsbelysning, winch, kompressor etc. och vill göra detta snyggt, lättöverskådligt, säkert och hållbart. Finns det då någon låda man kan köpa, gärna vattentät, som det går att koppla in allt via? Jag tänker mig en liten modell av säkringsdosa/elcentral som redan sitter i bilen, med plats för både reläer och säkringar. Typ som denna, men för vanliga "stora" reläer som man kan hitta överallt om man behöver byta: http://www.cooperindustries.com/content/public/en/bussmann/transportation/products/power_distribution/power_distribution_modules/series_15400_rfrmrear-fedfuserelaymodule.html Har någon hittat nått liknande eller byggt själv som ni kan dela med er av? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rylander Posted October 20, 2017 Report Share Posted October 20, 2017 Kapar tråden lite med en relaterad fråga: Om man ska koppla in mer än bara ett par extraljus, kanske arbetsbelysning, winch, kompressor etc. och vill göra detta snyggt, lättöverskådligt, säkert och hållbart. Finns det då någon låda man kan köpa, gärna vattentät, som det går att koppla in allt via? Jag tänker mig en liten modell av säkringsdosa/elcentral som redan sitter i bilen, med plats för både reläer och säkringar. Typ som denna, men för vanliga "stora" reläer som man kan hitta överallt om man behöver byta: http://www.cooperind...elaymodule.html Har någon hittat nått liknande eller byggt själv som ni kan dela med er av? Jag knåpade ihop en egen lösning. Lådan sitter i motorrummet där man ansluter förbrukarna, endast styrströmmen till reläa är indraget i bilen. Vill man inte bygga själv så finns denna variant. http://www.4x4spod.com/default.asp Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.