Jump to content

Ny FJ40 spekulant! 2 frågor: Hur många FJ/BJ 40's finns i Sverige? Och....

Marangen

Recommended Posts

...hur svårt är det att äga/serva en FJ40 i Sverige?

Om man nu inte mekar själv...

Är mkt nära att köpa en FJ40 från 70 talet. Tidig 3 växlars. Bilen tillräckligt fin men det blir något av en chansning. Kan bli mkt på verkstan 1a året om man har otur.

Och då till frågan: finns det i södra/mellansverige ngt duktigt garage som kan bilen? Där en eller flera personer har erfarenhet av modellen etc? Var isf skulle ni tipsa om? Gärna isf lite namn/kontaktuppgifter isf i det fall jag köper bilen!

Med vänlig hälsning,

Martin

Hej Martin.

Som svar på din första fråga så finns det ca 15 ST FJ40 och ca 5st BJ40 reggade i Sverige .

Sen finns det ytterligare några BJ42 , BJ och Hj45 pickuper samt några BJ45 Buschtaxi totalt finns det ca 120-130 st 40-serie i landet.

Svaret på din andra fråga kan väl vara lite knepigare att svara på men jag tror inte det finns många om ens någon firma som har kvar nån mekaniker som har erfarenhet av att skruva på 40-serie bilar såvida mekanikern inte äger en själv.

Det mesta i reservdelar och servicedetaljer går att få tag på utan några större problem om du bara får tag i en mekaniker.

/ Mecki

Oki tack för svar! Intressant. Då kanske det blir 16st FJ innan årets slut. Berättar mer om/när affären går i lås.

Och tar tacksamt emot tips från ngn på forumet/fj ägare som har mekaniker dom är nöjda med (och kan vilja dela med sig av) om nu det inte är alltför långt bort!

:)

Följdfråga: får ni fj40/bj40 ägare ofta förfrågningar om modellen lättfunnen i Sverige o om bil till salu etc? Tänker utifall man slår till men ångrar sig om 1 år... Lättsåld eller är priserna för höga för vanliga spekulanter som inte vet om sista 10års prisökning?

Något förenklat är intresset och priset för FJ40 är som mest intressant 75 till 78 med 2F, 4 växlad och skivor. Modellen innan dess om den är riktigt fin och original.

Enligt min mening är de flesta bilarna överprissatta om man tittar på hur rostiga, slita och fixade de är...

Edited by Jah

Priser och efterfrågan har varierat en hel del upp och ner under den tiden jag har varit intresserad av 40-serien.

Fråga : vad skall du har bilen till ?

Skall du har den som samlarobjekt skall den i så fall vara i ett bra orört originalskick alternativt helrenoverad in i minsta detalj.

Har du tänkt åka en del med den är dom senare årgångarna mer eftertraktade då det är dieslar, som har styrservo, skivbromsar fram och 5-växlad låda.

Den senare tycker jag fungerar alldeles utmärkt att köra med utan för mycket skruvande mellan åkturerna och bränsleförbrukningen är helt ok för en drygt 30 år gammal terrängbil.

Det var nog mest min personliga åsikt så det finns säkert fler synpunkter och åsikter. Oavsett så är det en otroligt trevlig bil att både äga och köra :-)

/ Mecki

Tanken är att äga o köra. Inte offroad men kul entusiastbil! Till samling m saab v4 o fiat 124 mm. Alla bra / mkt bra bruksskick m 100% drivlina o ganska välhållna/original.

Denna då en 71a bensin. Vill ej ha diesel. 6ans ljud är en höjdare!! Och 125 bhp. Men visst gammal m trummor o 3 speed o icke servo.... Är jag knäpp? Går att äga/köra?

Montera servo kan ju göras. Är ev ok m 3 speed. Är ju högljudd som det är verkar det som o lång utväxling på 3an... så kanske ändå ingen jätteskillnad 3e i 100kmph än 4an?

Tanken är att äga o köra. Inte offroad men kul entusiastbil! Till samling m saab v4 o fiat 124 mm. Alla bra / mkt bra bruksskick m 100% drivlina o ganska välhållna/original.

Denna då en 71a bensin. Vill ej ha diesel. 6ans ljud är en höjdare!! Och 125 bhp. Men visst gammal m trummor o 3 speed o icke servo.... Är jag knäpp? Går att äga/köra?

Montera servo kan ju göras. Är ev ok m 3 speed. Är ju högljudd som det är verkar det som o lång utväxling på 3an... så kanske ändå ingen jätteskillnad 3e i 100kmph än 4an?

Löp och köp, vad väntar du på ;)

Håller med föregående talare, löp o köp ! :-) Vi behöver förstärkning i 40-familjen :-D

En FJ40 är väl inte riktigt lika bekväm som en 100:a men det är banne mej inte långt i från ;-)

/ Mecki

• 4 weeks later...

Tjena !

Dom uppgifter som jag har är några år gamla och kanske inte helt upp to date . :blush:

Uppföljning: av dessa 15+5st FJ/BJ 40, hur många rullar tror ni och finns några av dessa ca 20st i mellan/södra Sverige? Sthlm?

Av ovanstående bilar så var samtliga registrerade på ägare bosatta i södra halvan av Sverige och en handfull utav dom var bosatta i Stockholmstrakten.

Det är inte helt säkert att bilarna befinner sig på samma adresser som ägarna och dom flesta var vid det tillfället även avställda.

Chansen att du möter en FJ40 eller BJ40 när du är ute och åker räknas väl som minimal. ;)

Totalt 100-120st inkl övriga karosser? Hur går det ihop?

Det ligger till så att 40-serien består av flera olika kaross och motormodeller

FJ40 : Kort hjulbas (SWB) med en 6-cylindrig bensinmotor på 3,9 liter som heter F

BJ40: Kort hjulbas med en 4-cylindrig dieselmotor på 3,0 liter som heter B

BJ42: Kort hjulbas med en 4-cylindrig dieselmotor på 3,4 liter som heter 3B

BJ46: Mellanlång hjulbas (MWB) med en 4-cylindrig dieselmotor på 3,4 liter som heter 3B

BJ45 Pickup : Lång hjulbas (LWB) med en 4-cylindrig dieselmotor på 3,4 liter som heter 3B

HJ45 Pickup : Lång hjulbas (LWB) med en 6-cylindrig dieselmotor på 3,6 liter som heter H

FJ45 Pickup: Lång hjulbas (LWB) med en 6-cylindrig 6-cylindrig bensinmotor på 3,9 liter som heter F

BJ45 Troop carrier ( Buschtaxi) : Lång hjulbas (LWB) med en 4-cylindrig dieselmotor på 3,4 liter som heter 3B

HJ45 Troop carrier ( Buschtaxi) : Lång hjulbas (LWB) 6-cylindrig dieselmotor på 3,6 liter som heter H

Några av FJ modellerna har dessutom bensin V8:or.

Dom här modellerna har vi i Sverige och sammanlagt blir detta 100-120 stycken

Ut över ovanstående modeller så finns det några till men enligt vad jag vet så finns dom inte representerade här i landet. Om nån har ytterligare uppgifter så tar jag tacksamt emot det.

// Mecki

Edited by Mecki