MrWIB Posted May 22, 2017 Report Share Posted May 22, 2017 Hej, Skulle behöva lite input ... Förra året under den varmaste delen av vår resa, närmare bestämt i Turkiet någonstans, så bestämde sig AC kompressorn för att bråka, dvs den låste sig och ville inte snurra. Detta skedde enbart vid temperaturer över ca +35C, under det så funkade den fint och snurrade på och gav kall och fin luft. Hade bilen inne på en "AC-verkstad" i Turkiet, där de fyllde på kylmedel men konstaterade att kompressorn mycket riktigt låste upp sig (efter att ha kört remmen slirande i ca 5minuter ). Mycket längre kom vi inte i "veva med armarna, grimaserande och pekande"-genomgången av möjliga felorsaker. Nåväl, nu väntar ännu en sommar med förhoppningsvis resemål med dessa temperaturer. Men innan jag rätt av byter kompressorn och annat så tänkte jag höra med den församlade kunskapsbanken om den har någon idé om det kan vara något annat eller om det är något allmänt man bör tänka på vid kompressorbyte? Vi körde hem från Turkiet med ACn på utan problem, så det är inte fel på den på det sättet ... Bör man satsa på Denso eller finns det lika bra men inte så dyra saker att tillgå? Tack på förhand för era goda råd och kloka ord Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klydd Posted May 22, 2017 Report Share Posted May 22, 2017 MrWib, är inte riktigt med på om den funkar eller inte? Menar du att när yttertemp är +35 så snurrar inte själva kompressorn men magnetkopplingen har låst så remmen slirar? Och om det är mindre varmt ute så fungerar den som vanligt? Om pumpen nyper pga för varmt så borde det väl hända när den går även om det är ngt svalare ute? Skillnaden på temp under huven borde ju vara marginell, eller? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrWIB Posted May 22, 2017 Author Report Share Posted May 22, 2017 MrWib, är inte riktigt med på om den funkar eller inte? Menar du att när yttertemp är +35 så snurrar inte själva kompressorn men magnetkopplingen har låst så remmen slirar? Och om det är mindre varmt ute så fungerar den som vanligt? Om pumpen nyper pga för varmt så borde det väl hända när den går även om det är ngt svalare ute? Skillnaden på temp under huven borde ju vara marginell, eller? Jodå, den funkar som den skall om det är mindre än ca 35C utomhus (vilket gör det sjukt svårt att felsöka i Sverige ). Nu är detta en ovetenskaplig studie, utan noggranna mätningar osv se det mer som en indikation. Kompressorn snurrar inte när magnetkopplingen går in, helt rätt (när det är väldigt varmt ute då). Ibland har den gnisslat till när bilen startas (alltid med runt 35C eller över), men sen kommit igång snabbt. Jag som inte kan något om detta är lite inne på att kompressorn kanske jobbar hårdare när det är +35C än när det är +25C ute? Och det klarar den inte av och låser sig ... som sagt, kan inget så inga hårda kommentarer! ^^ Vi körde med avstängd AC genom Georgien och hem igen genom Turkiet, vågade inte chansa rembrott i så avlägsna delar av världen. Sen slog vi på AC i Bulgarien på hemvägen och den fungerade helt klanderfritt, dvs utan ett gnissel hela vägen hem. Det blev aldrig >35C igen så min teori kunde inte riktigt verifieras, men jag noterade de gånger det bara gnisslade till och sedan gick igång att det oftast var 35C eller varmare ute. Finns det något annat än kompressorn som gör att det kan låsa sig? Kopplingen ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JAK Posted May 23, 2017 Report Share Posted May 23, 2017 Skulle kunna bero på för högt tryck (för stor fyllning / dålig kondensor / trasig högtycksvakt) men det borde killarna i Turkiet kunna konstatera. Omöjligt att undersöka utan instrument, men prova genom att täppa till luftflödet i kondensorn på så sätt kan man höja trycket i systemet, så att det motsvarar +35°. Varning! prova inte detta utan att ha manometerställ på kopplat, och med behörig personal. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrWIB Posted May 23, 2017 Author Report Share Posted May 23, 2017 Skulle kunna bero på för högt tryck (för stor fyllning / dålig kondensor / trasig högtycksvakt) men det borde killarna i Turkiet kunna konstatera. Omöjligt att undersöka utan instrument, men prova genom att täppa till luftflödet i kondensorn på så sätt kan man höja trycket i systemet, så att det motsvarar +35°. Varning! prova inte detta utan att ha manometerställ på kopplat, och med behörig personal. Tack, jag tar med det och bokar tid på AC-firma, så får de kolla vad de tror det kan vara. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts