Jump to content

LC 90, 3,4l V65 bensin kamrems byte mm.

Hunnjakt

Recommended Posts

Hej alla glada LC ägare, jag blir ägare av en lc90 årsm 98 som rullat 21xxx mil snart, min först LC och jag har en hel hög med frågor!

1. Bör jag byta kamrem direkt vid köp eller kan jag vänta en liten stund? (Vet inte när den byttes senast men minst 9000mil sen)

2. Ska jag samtidigt byta vattenpump, spänn hjul och termostat? Något jag bör byta mer?

3. Obalans vid ca 100kmh på motor väg med vinter däcken, om det inte är bara en balans av däck vad kan det då vara?

4. Vilken kylarvätska vill dom ha? Tips på bra motor olja och filter? Kvalitets bränslefilter?

Snabbt svar på fråga 2: Ja!

Resten vågar jag inte yttra mig om, men kan väl tycka att vet man inte om åldern på kamremmen så hade jag bytt bara för att vara på säkra sidan.

Hej och välkommen till toyota4x4.se :)

håller med MrWib enligt ovan.

Ang obalans, det är väl en typisk hastighet för obalans på hjulen, så vänta med att fundera på den tills du fått på sommardäcken, om det är kvar då.

Minns inte hur oljefiltret är monterat på bensin, med på dieseln som jag hade var det stående och då är det viktigt att det är en bra backventil i filtret. Jag tyckte Bosch funkade bra, så brukade köpa dem.

Jo, det lät nog som att det kan vara värt att ringa runt till lite fler verkstäder och fråga. Kom ihåg bara att jämföra rätt saker, dvs så de byter samma saker och samma saker ingår.

Hämtade bilen idag, måste nog köpa nu stötdämpare och fjädrar bak.. blir billig bil det här

Jo jag har nu kikat på bara delarna på nätet och då hamnar jag på ca 5000kr totalt med jobb tid räknat, så det blir nog bra det här! Skönt att det snart är dax för byte av däck då!

Då köper jag ett Noah för det står upp på min bensinare oxå.

Men vilken bil, synd bara att sambon oxå tyckte om den....

Bytte kamrem, vattenpume etc. på mekonomen verkstaden för 7800kr.

Toyota verkstaden ville ha minst 12000 för samma jobb

Gör det mesta själv men kamremmen lämnar jag bort, bra att ha kvitto på det vi ev. försäljning

/Jonas

Hämtade bilen idag, måste nog köpa nu stötdämpare och fjädrar bak.. blir billig bil det här

Jo jag har nu kikat på bara delarna på nätet och då hamnar jag på ca 5000kr totalt med jobb tid räknat, så det blir nog bra det här! Skönt att det snart är dax för byte av däck då!

Då köper jag ett Noah för det står upp på min bensinare oxå.

Men vilken bil, synd bara att sambon oxå tyckte om den....

Bytte kamrem, vattenpume etc. på mekonomen verkstaden för 7800kr.

Toyota verkstaden ville ha minst 12000 för samma jobb

Gör det mesta själv men kamremmen lämnar jag bort, bra att ha kvitto på det vi ev. försäljning

/Jonas

Ser nu att det är mer än bara en noggrann service som är behovet.. den drar kylarvätska någonstans, mest troligt en topplockspackning.. stötdämpare och fjädrar måste bytas bak, ventilkåpspacknigar måste även dom bytas, samt alla oljor och filter, jag kommer gå i personlig konkurs över den här bilen som jag ägt i nästan tre dagar..

Ser nu att det är mer än bara en noggrann service som är behovet.. den drar kylarvätska någonstans, mest troligt en topplockspackning.. stötdämpare och fjädrar måste bytas bak, ventilkåpspacknigar måste även dom bytas, samt alla oljor och filter, jag kommer gå i personlig konkurs över den här bilen som jag ägt i nästan tre dagar..

Läckande kylarvatten är nog att rören till bakre värmepaketet har rostat sönder. Standard fel på LC90.

Har fixat min genom att plugga slangarna, får se om jag byter ut befintliga rör mot slang så småningom.

/Jonas

Tråkigt att det strular, med en bil som oftast är väldigt problemfri :(

Om det är en automat, så säkerställ att inte det är läckage mellan kylare och automatlådeolje-kylaren. Då får du vatten i automaten vilket är väldigt obra

Det är manuell låda och rören under är redan slang på istället för rör.. jag håller nu på och letar delar vilket är en djungel på internet, och priserna varierar extremt!

Tex stötdämpare bak 164kr-3699kr hyfsad skillnad..

vågar man köpa delar från skruvat.se eller bilderonline24?

Några tips på ställen att leta delar:

www.milneroffroad.com (lite som Biltema, men för 4x4, har även en hel del Toyota original delar)

www.all-american.nl (dålig hemsida, men går att maila på engelska och har ofta bra pris på toyota original delar)

www.euro4x4parts.com (alla tänkbara tillbehör och reservdelar, och 10% rabatt som forum-medlem på toyota4x4.se )

Finns säkert fler, men några trådar att dra i, till att börja med.

Jag har handlat på bildelaronline24 och det fungerade bra. Jag hittade samma prylar där till min Toyota Yaris som mekonomen sålde (samma artikelnummer) men till ett bråkdel av priset.

• 2 weeks later...

Var i sverige finns du?

Stockholmstrakten kan det vara väl värt att vänta sig till Kjell Söderberg i Haninge - gammal Toyotamek som startade eget för några år sedan. Jag är väldigt nöjd med kunskapen han hade (ex vis hade jag trist knirkande ljud i bakluckan som jag trodde betydde att det var dags att sätta in nya gångjärn - men han satte in 2st brickor vid infästningen på den nedre gångjärnet och nu är låter som det ska. ingenting).

Annars kan du alltid testa Autobutler - om inte annat ger det dig lite förhandlingsutrymme mot andra verkstäder. Jag fick offert på kamrem så lågt som 9600 i bromma där. Men Kjelle fick göra hela paketet med smörjservice etc istället.

Lycka till!

Cw