Felix Posted December 6, 2016 Report Share Posted December 6, 2016 Äntligen har jag blivit ägare till en drömbil sen iallafall 5år tillbaka. Att det blev just denna bil är lite kul. Var intresserad av att köpa den för ca 4år sedan när den var till salu, blev ingen affär och jag glömde bort bilen. Nu för ca en månad sedan satt jag och en polare och kollade på 45or på nätet, jag insåg att jag är fan kär i den modellen och måste ha mig en... Kom och tänka på den som var tillsalu för 4år sedan som jag visste hade förlängd hytt vilket är en förutsättning för att jag ska få plats (vet då jag haft en Bj75 & Hzj75 tidigare). Jag sökte på ett forum efter tidigare ägarens nickname som jag faktiskt kom ihåg (pfalk på ett forum). Fick jackpot träff då reg nret stod i första inlägget jag läser om när han ägde den. Därefter ordnar jag fram nuvarande ägares namn och ringer. Efter lite diskussioner kommer vi överens om pris och jag åker och hämtar pärlan. Det fina är att den är turbokonverterad (3B motor) med Intercooler Invändig bur Förlängd hytt Winch Stora däck Och detta är den reggad med i papprena Bonusen när jag hämtade bilen var att den har original Toyota spakställ och mekanisk diffspärr i bakaxeln, sån jävla dröm! Så nu söker jag framaxel med spärr och skivbromsar från BJ serien, eller åtminstonde delar för att skivbromskonvertera bef axel. Däcken är till salu, och winchen. Om någon har tips på soffa eller schyssta stolar att stoppa i är jag intresserad. Vart köper man rutlist till rätt kurs och kvalitet? söker dom små bak och till framrutan Lite bilder då: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MFI9 Posted December 6, 2016 Report Share Posted December 6, 2016 Kul storry, grattis till köpet och att lyckades hitta den igen. /M Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ewoldern Posted December 7, 2016 Report Share Posted December 7, 2016 Grattis igen! Den ser för jävla ball ut Lister skall helst vara toyota org, har provat lite olika tyvärr från USA etc till min 40-serie och det är bara skit! Tror att det är ganska vettiga priser om du handlar från euro4x4parts (10% som forummedlem dessutom). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jah Posted December 7, 2016 Report Share Posted December 7, 2016 Grattis, är inte det där Gaups gamla bil? Är det servo? 4 lr 5 växlar? Finns lite varianter på att få skivor fram. Du kan köpa färdiga kit från usa, alt ta knuckles från liknande modell dvs bj4 hj6, bj7 lj7 tror även en del tidiga hilux funkar. Dax för en 40 serie träff i sthlm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mecki Posted December 7, 2016 Report Share Posted December 7, 2016 Grattis ! Klart att man måste ha en pickup Och nu är det banne mig hög tid för en 40-träff , jag är på oavsett vart i Sverige den blir. /Mecki Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Felix Posted December 8, 2016 Author Report Share Posted December 8, 2016 Det är servo men 4petat, riktig traktorkänsla i lådan... Men äger en 5petat låda sen jag hade bj75an, måste bara ringa killen jag bytte till mig den med och se om den finns kvar hos honom. Drömmen är ju att hitta en framaxel med original spärr och som det sitter skivor på. Tänkte vända tillbaka axlarna för den är orimligt hög just nu, gillar inte riktigt det. Vilken size på däck bör man köra om man har original höjd på bilen? 33or? 40-träff är jag absolut med på!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gaup Posted December 9, 2016 Report Share Posted December 9, 2016 Kul att se gamla kärran verkat hamna i rätta händer..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gaup Posted December 9, 2016 Report Share Posted December 9, 2016 Kolla in SAAB stolar de har ganska lågt underrede samt riktigt sköna samt finnes i utförande utan allt för mycket elektronik.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mecki Posted December 9, 2016 Report Share Posted December 9, 2016 Med orginal fjädrar och monterade under axeln fungerar det med 12.5 tum breda 33:or om du inte skall ut och flexa i terrängen . Det som kan hända när du flexar är att kanten på framskärmarna skär riktigt fina snitt på utsidan av däcken (fråga mig inte hur jag vet detta ) Men det problemet löser man med att bredda framskärmarna så att dom täcker däcket. Annars så tycker jag att en 2" höjningssats fungerar alldeles utmärkt både på och vid sidan av vägen , Jag har "misshandlat" mina OME-fjädrar nu under 6 år och 6 tusen mil och dom fungerar lika bra ännu Kan även rekomendera stolar från BMW E36 modeller , lagom storlek och helt mekaniska. Se min garagetråd Mecki's BJ42 Yippie ! 40-serie träff får lägga upp en särskilld tråd om detta så att vi kan börja med att planera . /Mecki Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Felix Posted December 13, 2016 Author Report Share Posted December 13, 2016 Kul med trevlig respons! Tror det kan bli bra så länge jag inte tröttnar på bilen bara;) Har demonterat gamla winchen och det stora och inte så snygga winchfästet. Blir en 24v winch med snöre snart 8) Ordna lite material för att få fast den bara, blir så litet och smidigt fäste som möjligt är tanken:) Fick oxå bort dom otroligt fula chrome ringarna på fälgarna. Före: Fäste borta: Nytvättad Målat första lagret Fäste till linstyraren Målat lite mer detaljer. Batteri hållarna Snyggat till muttrar och skruvar. Legat i citronsyra över natten:) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
arnell Posted December 14, 2016 Report Share Posted December 14, 2016 Riktigt nice Felix! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Runekebab Posted December 14, 2016 Report Share Posted December 14, 2016 Snyggt, Har du slutat ligga ute på garageinfarten och meka? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Felix Posted December 19, 2016 Author Report Share Posted December 19, 2016 @kebaben, haha ja det har jag. Sen jag flyttade till båt och jobbar i en verkstad så nyttjar jag den efter arbetstid:) Monterat winchen nu: Med inflyttad reläbox för snyggare look, även svartmålad snorkel och tagit bort gamla fästen på huven och en ful tuta. Skruvad på innerskärmen Målade lite Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jah Posted December 30, 2016 Report Share Posted December 30, 2016 Hur går det, får du tag på delar för skivbroms konvertering till framaxeln? Annars här är lite tips på vad jag lärt mig efter att ha konverterat en bj40 med cut n turn och en bj45a med sua. Finns två vägar att gå: 1. Monterar färdigt från annan modell. Vet inte det svenska namnet men du behöver knuckles med alla delarna därifrån och utåt. dvs armar, skivor, ok osv. 2 köpa eller bygga kit för knuckles som redan sitter på. Finns massor med trådar på usa forum om detta… Inte så stor skillnad i kostnad mellan att renovera de gamla original trumbromsarna mot att köpa kit. Vet inte hur det är gjort med high steering/ knuckle arms då din är soa! Men det skiljer sig med p ändarna mellan modellerna. bla. på dimetern i knuckle armarna mellan 40, 45 och 42, 47, 60 och 70 osv. Är det gjort cut n turn på din axel dvs andra vinklar än original på knuckle och pinion? Och om du ska sätta tillbaka sua så kan det vara lättare att montera färdig original axel.. istället för att återställa! Då jag gjorde på min 45 monterade jag styrsnäckan från en bj75 10mm utanför ramen för att på så sätt kunna använda original delar från 75an utan att modifiera. Knuckles, armar, skivor osv kom från en bj42a. Tänk på att ha passade huvudcylinder för skivor / trummor osv. Just ja, frihjulsnaven skiljer sig åt så spara på dem som sitter på tills du monterat allt. Kommer faktiskt inte ihåg vilka jag monterade men de skiljer sig åt i längd mellan de med skivor och inte... Jag har toyota verktyget för att ställa in rätt shims/dragning på lager till knuckles, bara att hojta till om du behöver låna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Felix Posted January 8, 2017 Author Report Share Posted January 8, 2017 Har inte kommit så långt med skivbromskonverterandet, hoppas på att hitta en komplett framaxel som det sitter skivor på faktiskt men få väl se. Dock har jag fått tag på min 5petade växellåda och det känns bra, passar den rakt av mot sprängkåpa och fördelningslåda? Tror även jag har kraftuttag på f-lådan då det sitter en extra spak som inte är till hög/låg växlingen. Inte varit inne under bilen ännu så vet inte hur det ser ut där. Har dock sålt bef hjul som satt på bilen och letar nu nya 35or, har blivit lite tveksam till att vända axlarna då det sitter highsteer kit på bilen nu och blir så jäkla dålig frigång med bladen under axlarna. Så funderar på att plocka ur 2st blad för att få lite flackare vinkel och även få ner tjockleken på bladfjädrarna som sänker bilen lite lagom förhoppningsvis. Om någon har svar på frågan ang växellådan är jag väldigt intresserad av svar. Även om jag ska passa på att gå igenom lådan för att kolla några kritiska delar eller vad man ska passa på att byta när man ändå har lådan nere? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gaup Posted January 8, 2017 Report Share Posted January 8, 2017 Har nog orginal styrarmar liggandes... blir inte så bra med att ta bort blad ur paketet.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jah Posted January 8, 2017 Report Share Posted January 8, 2017 Den 5växlade lådan passar inte på fördelningslåda från den 4växlade! Saknas en lagerbanan i sprängkåpan på fördelningslådan mot lådan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Felix Posted February 5, 2017 Author Report Share Posted February 5, 2017 2st av fälgarna på renovering Hittade denna skönhet Med fjädrar... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mecki Posted February 5, 2017 Report Share Posted February 5, 2017 Coilovers, det var rejsigt Det är inte varje dag man springer på en modellkollega , dom ser ju ut att vara i riktigt bra skick båda två Den vita ser ju ut att ha orginallacken om inte annat så är det väl orginalkulören, vet du vad det var för färg på inredningen ? / Mecki Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gaup Posted February 5, 2017 Report Share Posted February 5, 2017 Stiligt nu blir ja lite avis på dig.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gaup Posted February 5, 2017 Report Share Posted February 5, 2017 Svart taxin såg ju riktigt intressant ut.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Felix Posted February 5, 2017 Author Report Share Posted February 5, 2017 Ja båda 40orna sprang jag på i Täby faktiskt. Den vita försöker jag köpa den mekaniska winchen ifrån +kardan. Fick lite service gjort på min pärla idag oxå. Håller på att fixa hjul till den och under tiden lånar jag en polares hjul för att kunna flytta på bilen. Målat lite till Bytte motorolja och filter Lite vissen här: Bussningar som var lite slut Gick rätt smidigt att bli av med bussningana Passade bara i ramen, dom var lite stora för fjädrarna Blev hur bra som helst att slipa ner Å en bonusbild på grill och lek i helgen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Felix Posted February 17, 2017 Author Report Share Posted February 17, 2017 Krängde lite däck igår Gick som en dans, ca 300gram soft air gun kulor i, får se hur det blir med balansen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ewoldern Posted February 20, 2017 Report Share Posted February 20, 2017 Där har du ett bra allround däck att glida runt på Vad måla du fälgarna med? Har ett par på blästring jag behöver måla gråa när de kommer tillbaks... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
arnell Posted February 20, 2017 Report Share Posted February 20, 2017 Snyggt, vad blev det för dimension? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.