Jump to content

Flera runda lampor på taket eller en fet Ledramp?


Träskmonster

Recommended Posts

Då har jag nya funderingar om prylar...ständigt en massa saker som måste analyseras:-)

 

Min belysning framåt består idag av 2st 185watts ledlampor och 60watt xenon konverterat helljus men känner att jag saknar lite "spets" på ljusbilden.

 

Så funderade på om man ska montera upp 4st typ Lightforce 170striker på takräcket eller om man ska köra ledramper med en smal ljusbild?

 

Dock har alla ledramper jag sett väldigt(utom dem för kanske 25000kr++) mycket ströljus som jag misstänker kommer störa när det reflekteras på huven.

 

Så då kanske fyra mindre runda lampor med smal ljusbild är ett bättre alternativ, att dem tänkta Lightforce 170striker sen väger 500g/styck är inte fel.

 

Vad tror ni? Erfarenheter nån?

Link to comment
Share on other sites

LED har ju det problemet att de saknar "längd", eller "spets" om du så vill. Anledningen är, enligt de som förstår sig på, är att LED-ljusen saknar reflektorer. Jag skulle nog gå på HID runda extraljus. Akta bara så att inte ljuset reflekteras ner i huven. Då blir du bländad. Enda fördelen med att ha ljus på taket är att du ser bättre "bakom kullen". Nackdelen är också att du måste upp och klättra i tid och otid då snömodden ofta sätter igen dom. LED är värdelösa i snöväder då det bildas en isbark på dem då de genererar så lite värme.

Allt är nog en smakfråga och du kommer få olika svar beroende på vem du frågar.

Link to comment
Share on other sites

Jo led lamporna jag har lyser helt galet mycket säkert en miljon lumen :-) Men dem lyser liksom bara upp den närmaste omgivningen.

Tänker att vanliga mindre HID/Halogen med spetsig ljusbild borde fylla ut fint.

Men en anledning att ha dem på taket tänker jag är att vid dimma/snörök så blir det inte en lika stor bländfaktor då dem kommer snett uppifrån än rakt på dimman.

Link to comment
Share on other sites

Ska du ha längd menar jag att HiD är vägen att gå - ska du ha " mycket " är en bjälke med lagom antal lumen lösningen. En kombination av HiD och LED tillfredställer antagligen även den mest lumenkåte i höstmörkret.

 

Vid snöfall/ snörök/ dimma/ regn är högt placerade ljus helt värdelöst oavsett ljuskälla då det blir fullständig white-out. Då är lågt plasserade LED fina att ha, gärna i gult eller orange.

Link to comment
Share on other sites

Vid snöfall/ snörök/ dimma/ regn är högt placerade ljus helt värdelöst oavsett ljuskälla då det blir fullständig white-out. Då är lågt plasserade LED fina att ha, gärna i gult eller orange.

 

Hmmm...ok. Trodde det skulle bli bättre med högt placerade lampor.

Men sitter ju rätt rejäla dimljus på 100an så kan ju uppgradera dem till HID oxå. Undra om det finns gula HID?

 

Men då lutar det åt vanliga runda på taket....

Link to comment
Share on other sites

Jo kanske men gillar trycket i närområdet man får av ledlamporna. Sen så tar HID för lång tid att tända för att ha dem som första stegs helljus. Just i tändning är Led oslagbara.

 

Hittar dock ingen som säljer HID lampor med så låg kelvintal att dem blir gula.

Rosa är enklare :-)

Link to comment
Share on other sites

Hade Lightforce 240 innan, var inte så impad... NBB tycker jag levererar mer, och då inte bara 225:orna utan även de mindre.

Lampor på taket måste sitta med egen brytare, i snöfall mm blockerar de sikten totalt.

Dimljus sitter ju av traditionen så nära marken som möjligt, och det av en anledning.

 

Beroende på var/hur man kör så är taklampor bra/dåligt.

De lyser ner i gropar, man slipper skuggor utmed vägarna och de ger lång längd.

Men kör man på snöiga vägar med snötyngda träd så är snart lamporna ett minne blott om man inte bygger in de i tex en takkorg.

Link to comment
Share on other sites

En av dom första träffarna jag fick upp.

 

http://www.dioder.no/products/xenon-paerer-til-hid-kit-2-stk-3000k

 

Ja, xenon tänder segt. Men för ex NBB 225 med orginal 35W xenon, dom tänder betydligt snabbare än eftermarknads xenon.

 

Sen kan man också ta 70w ballaster och 55w lampor. En populär kombination.

Link to comment
Share on other sites

Hade Lightforce 240 innan, var inte så impad... NBB tycker jag levererar mer, och då inte bara 225:orna utan även de mindre.

Lampor på taket måste sitta med egen brytare, i snöfall mm blockerar de sikten totalt.

Dimljus sitter ju av traditionen så nära marken som möjligt, och det av en anledning.

 

Beroende på var/hur man kör så är taklampor bra/dåligt.

De lyser ner i gropar, man slipper skuggor utmed vägarna och de ger lång längd.

Men kör man på snöiga vägar med snötyngda träd så är snart lamporna ett minne blott om man inte bygger in de i tex en takkorg.

Bra input :)

Har några av dem mindre NBB på andra bilen och dem funkar fint. Tyckte bara att LF Striker var lätta och lagom kompakta. Får väl se vad det blir. Ska ju inte bara köra i snö och dimma...hoppas jag

Link to comment
Share on other sites

Hade Lightforce 240 innan, var inte så impad... NBB tycker jag levererar mer, och då inte bara 225:orna utan även de mindre.

Lampor på taket måste sitta med egen brytare, i snöfall mm blockerar de sikten totalt.

Dimljus sitter ju av traditionen så nära marken som möjligt, och det av en anledning.

 

Beroende på var/hur man kör så är taklampor bra/dåligt.

De lyser ner i gropar, man slipper skuggor utmed vägarna och de ger lång längd.

Men kör man på snöiga vägar med snötyngda träd så är snart lamporna ett minne blott om man inte bygger in de i tex en takkorg.

Bra input :)

Har några av dem mindre NBB på andra bilen och dem funkar fint. Tyckte bara att LF Striker var lätta och lagom kompakta. Får väl se vad det blir. Ska ju inte bara köra i snö och dimma...hoppas jag

Link to comment
Share on other sites

Jag vet inte vad många ambulanser och polisbilar har som extraljus (jag vet att de är HID i alla fall). Dessa används tillsammans med ett relä och blinkar. De tänder nästan lika snabbt som LED och är ett himla drag på.

Input någon?

På våra expeditionsbilar använde vi uteslutande halogen då dessa kunde repareras/bytas vid fel. LED är förmodligen mer driftsäkra än HID. Om du vadar med bilen och du får in vatten så lägger HID lamporna av på direkten (både ballast och lampan är känsliga för fukt). Då kan det vara lämpligt med HID på taket och halogen där nere....?

Edited by Peder
Link to comment
Share on other sites

Härikring kör ambulansen med nbb.

Det är ju även skillnad i kall- respektive varmstart på hid-belysning.

 

Nu är det ju bara knappt någon minusgrad än så länge, men de hid-kit jag satte på helljuset, 55W speedstarter, har jag ingen fördröjning som jag stör mig på.

Nu påstår jag inte att de skulle vara led-snabba, men jag skulle nog inte finna att uppstartstiden skulle vara en dealbreaker.

 

Lite såhär ser jag på saken:

Uppstartstid. Fördel led

Färgtemperatur. Fördel hid

Snö/issmältning. Fördel hid

Lumen per krona. Fördel hid

Link to comment
Share on other sites

Slagtålighet brukar också vara fördel LED.

 

Tänkte på mitt inlägg här, jag hade bara 240 på min och då ogillades de eftersom de lyste en kilometer iväg.

Vad som finns där borta intresserar mig sällan.

...men har man massa ramper för närområdet och verkligen vill ha överdriven spets så kanske ett par Lightforce 240 funkar...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.