Jump to content

Extra 12V batteri i ett 24V system

ormestad

Recommended Posts

Har en TLC med 24V system och har funderat på att skaffa mig ett extra batteri för att driva kyl etc. Tittade på detta system från CTEK:

http://ctek.se/se/sv/chargers/100A%20OFF%20ROAD

Men det förutsätter att laddströmmen från generatorn också är 12V så eftersom min generator laddar 24V antar jag att jag måste transformera ner till 12V innan jag kopplar in den. Känner på mig att jag inte är den enda som har velat göra detta så jag undrar om någon har något bra tips på lösningar? Jag antar att det inte går så hög ström från generatorn till batterierna så det borde väl inte behövas någon "biffig" transformator till detta?

Ledsen att behöva säga det, men det enda en transformator gör i ett likspänningssystem är att bli varm.

Du kan bara använda en transformator till växelspänning...

Däremot kan du nog köra en Cetek 250T från en konverter som gör 24 till 12 och som klarar tillräckligt många A.

/M

Aha, ja jag kanske blandar ihop terminologin här. Det finns ju konverterare (trodde att det var transformatorer) från 24-12V, men frågan är ju hur många ampere den behöver klara.

Antar att jag skulle kunna mäta strömmen från generatorn under ett tag för att se ungefär hur mycket det rör sig om, men någon här kanske redan vet?

Klydd, det var ju iofs ingen dum idé. Då behöver jag ju inte ens köpa de dyra grejerna från CTEK...

Alternativt kanske man kan koppla från bara det ena start-batteriet men då kommer de ju bli ojämnt belastade vilket kanske inte är så bra.

Vill gärna kunna använda belysning och ladda diverse andra grejer också utan att behöva oroa mig för att dra ur startbatterierna så det är alltså inte bara för att driva en kyl.

Waeco har kylboxar som fungerar på 12 eller 24! Dessutom 220 v.

Dyra men bra!

Att installera en extra generator är en väg att gå, men blir troligen inte billigare än en Cetek och en 24/12- omformare. Rätt mycket jobb och pyssel att bygga fäste samt få till en extra remskiva på motorn om det inte redan finns. Ceteken kan dessutom på ett bra sätt hantera solceller och omformaren behöver inte vara större än att den hanterar lasten i A.

Två enheter och lite kabel är vad som behövs utöver batteriet.

Just my thoughts...

/M

Ja, jag håller nog med. Menar du att jag ska välja en omformare som hanterar så många ampere jag kommer belasta batteriet med?

Jag kanske tänker fel, men borde inte belastningen på omformaren vara oberoende av det eftersom den kommer sitta på andra sidan av batteriet så att säga?

På specen på CTEK D250S Dual står det laddström 20A, så det kanske är det jag borde sikta på (t ex denna)?

Att installera en extra generator är en väg att gå, men blir troligen inte billigare än en Cetek och en 24/12- omformare. Rätt mycket jobb och pyssel att bygga fäste samt få till en extra remskiva på motorn om det inte redan finns. Ceteken kan dessutom på ett bra sätt hantera solceller och omformaren behöver inte vara större än att den hanterar lasten i A.

Två enheter och lite kabel är vad som behövs utöver batteriet.

Just my thoughts...

/M