Gå till innehåll

BF Goodrich MT km2 eller Coopers nya STT Pro?

Träskmonster

Rekommendera Poster

Då jag planerar att byta fälgar till våren så slänger jag ut frågan på erfarenheter på mina däck kandidater.

BF Goodrich MT km2 och Cooper STT Pro är dem jag siktat in mig på, tänker mig stl 275/70/17 eller nåt liknande

Kör själv med Cooper Discovery A/T3 idag och är nöjd med dem. Men då dem är 305 breda så tänker passa på att gå lite smalare denna gång.

Sen gillar jag det grova mönstret på MT däcken :-). Dock lite fundersam på hur ljudvolymen är med så grovt mönster när man rullar på asfalt.

Snälla upplysningar mig

Redigerad av Träskmonster
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har bara erfarenhet av BFG MT däcken, men är väldigt nöjd med dem.

Klarar lera, sten, sand och grus, dessutom låter de inte för dj-vla mycket på asfalt, men det beror kanske på hur bra isolerad bilen är från ljud i stort.

Kört med dem i fem år utan problem så ger min tumme upp för dem.

Länk till kommentar

Har bara erfarenhet av BFG MT däcken, men är väldigt nöjd med dem.

Klarar lera, sten, sand och grus, dessutom låter de inte för dj-vla mycket på asfalt, men det beror kanske på hur bra isolerad bilen är från ljud i stort.

Kört med dem i fem år utan problem så ger min tumme upp för dem.

Ok men hur funkar dem på blöt asfalt?

Länk till kommentar

Ok men hur funkar dem på blöt asfalt?

Tja, jag kör inte direkt "rally" med dem på asfalt, så kan egentligen inte svara hur de fungerar vid häftiga manövrar/panikbromsning, eftersom jag aldrig gjort det.

Upplever att de trycker bort vattnet bra och ger inga obehagskänslor när man kör motor/landsväg vid regn.

Har kört i "monsun"regn på motorväg, men då saktar man ju in av alla möjliga orsaker så inte pressat dem mot vattenplaning heller, jag försöker mininera alla risker när jag e ute å kör.

Men vill du ha ett däck som funkar bättre på blöt asfalt så är nog BFG AT (KO2) ett bättre val, lite mer vägdäck än MT.

Alla däck är ju en kompromiss, så du får bestämma dig för vad som är viktigast för dig vid däckval.

Länk till kommentar

Jo klart AT funkar bättre på asfalt....men inte lika balla :)

Har AT idag så vill ha lite grövre nästa ggn.

Kom för övrigt på att jag nog inte byter fälgar trots allt, så nu kliar det i köptarmen.

Känns dock korkat att dra på nya sommardäck NU...men köptarmen är inte att lika med

Länk till kommentar

Har ca 5000 mil med mina BFG MT 35/12,5/15. Har bara ett set med hjul så de sitter på året runt. Japp, det brummar lite om däcken men inget som stör. Nu har jag seipat mina - heter det så? - dvs massor med små snitt i nabbarna på däcket vilket skal ge bättre fäste och mindre ljud.

Har testat dem i alla typer terräng: Snökörning, sand, skog, lera, vanlig vinterväg, grus, extrema regnväder and so on. Det finns garanterat bättre vinterdäck men om man anpassar farten till underlaget så är dessa däcken väldigt förutsägbara i sitt beteende.

När jag har slitit ut de jag har ska jag ha samma mönster - färdig snackat.

Länk till kommentar

Jag har kört de gamla STT och nu bytt till de nya PRO på min HDJ80. Sjukt nöjd. Ha en uppsättning till liggandes till min 40-serie med som skall på när den är färdig renoverad!

Ok, märkte du några skillnader mot dem äldre STT?

Måste ju erkänna att det lutar åt dem :)

Länk till kommentar

De nya var tystare och mjukare. Men så hade de gamla ju rullat några år och mil. De nya har större klackar än de gamla, men troligen tack vare att de har sipningar (eller hur &%€"# de nu stavas) så går de tyst.

Ronny på 4x4offroad.se har billiga STT PRO, där jag köpte mina!

Länk till kommentar