Jump to content

Nya fjädrar - OME 884 eller 885???

Wiberg Sr

Recommended Posts

På våran resa runt Vildmarksvägen så upptäckte jag att den gamla damens fjädrar har gett upp fullständigt.

De gamla har funkat i 10 000 mil så det finns inget att säga om det. Frågan är nu bara om jag ska gå för 884 igen eller 885? Damen har fått en vinch i nosen ( ca 35-40kg - det var nog det som var droppen för fjädrarna till sist ).

Jag är lite osäker på 885 då de rekomenderas till stålbumper+vinch - min Asfir väger ju mindre än orginalkofångaren i stort sett. Bilen är som oftast fulllastad när jag är på tur, fullt med skid plates och annat. Om 885 är för styva - vad blir konsekvensen? Stötigt och jä.ligt? Sämre flex?

är inte familjär med OME nummer beteckningar, men vad skiljer dem åt? Är det statisk last, eller även styvhet? Går det att i alla fall med överslag räkna ihop vad allt du monterat extra väger? Tänker underkörningsskydd, winsch, batteri(?) osv?

Gissar det är svårt att väga den enbart fram och sedan dra bort hjulen?

Risken är väl att den blir för hög fram om de är gjorda för mer last än du har.

Tack för input Klydd.

Winch + Asfir + Bukplåt ca 50kg ( tror jag )

Den enda fysiska skillnaden jag har hittat mellan 884 och 885 är att 884 är 390mm och 885 är 395mm.

Har fått rådet att gå för 885 men har inte klarat att bestämma mig ( av oklara grunder - kanske det att jag inte heeeelt har förstått skillnaden mellan de bägge... ).

Yo!

Inte för att jag har någon erfarenhet, men hade lite tid på jobbet och Googlade :)

Tycker jag fick fram att om man inte har allt för mycket last där fram (+100kg) så är 884 att föredra,

Denna länken ger väl även den samma svar, hur officiella dessa siffror är vet jag ju inte men de stämmer med övriga Google-svar i frågan.

Om jag läste MrWibs länk ovan rätt så har alla OME framfjädrar samma styvhet. Och om 590lb/in görs om till enheter man förstår så är det ca 100Newton/mm, dvs ca 10kg/mm.

Då måste axellasten fram vara 100kg högre för att få samma körhöjd med 885 som man får med 884, eftersom 885 var 5mm längre än 884.

vet inte om det hjälper dig i besluten. Men, det besvarar ju en fråga från tidigare, den blir inte hårdare, bara högre.