Jump to content

Blev ägare till en 100


Hjohan

Recommended Posts

Gick å köpte mig en riktigt fin TLC 100 -99

Har haft några 70 serier förut men detta är den första 100an med diesel.

Bilen är väldigt fint skick både in och utvändigt några småställen med rost bara.

Men diffspärren ibak fungerar inte, lampan bara blinkar. Har ej kollat nått vad felet kan vara men någon som vet nått vanligt fel på det?

Link to comment
Share on other sites

Hej och grattis till nya bilen!

Vanligt att de antingen korroderar bort, magneterna lossnar och lägger sig på samma sida eller att den bara går trögt för att den inte är använd.

Börja med att lägga dig under och kontrollera skicket på den. Ser den hel ut finns det hopp, annars är det en ny som gäller.

Du blir mörkrädd om du frågar vad den kostar på Toyota men går att hitta i alla fall billigare utomlands.

Link to comment
Share on other sites

Fint, då ska det undersökas närmare.

 

Om man vill uppgradera motorn så det blir mer effekt, tål motorn det? Klarar lådan av mer?

Tanken är en Box till bränslet och uppgradera turbo samt annat avgas.

Link to comment
Share on other sites

 

Om man vill uppgradera motorn så det blir mer effekt, tål motorn det? Klarar lådan av mer?

Tanken är en Box till bränslet och uppgradera turbo samt annat avgas.

 

Både motorn och lådan håller nog för mer effekt om det sker på rätt sätt. I båda fallen är värmen den stora problemet.

Som första steg skulle jag installera en turbotrycksmätare och en avgastempmätare. När du har koll på vad som händer kan du addera bränsle och laddtryck och vara trygg med att du håller dig på säker nivå. Ska du dra tungt med mer effekt kommer automaten jobba hårdare. Kanske värt att addera en tempmätare där med och en större oljekylare.

Link to comment
Share on other sites

Motorn tål mycket - Yanmars marinmotorer är byggda på samma block och samma topp (dock marinkonverterad) och utvecklar 450-500 hk.

Men som sagt - kylningen är A-O (därför går det att krama ur höga effekter av marinmotorer). Kylning kan du lösa med stora radiatorer och fläktar samt att skippa vatten/glykolvätskan och ersätt denna med EVANS. Skaffa två rejäla fläktstyrda oljekylare till både motor och växellådan. Du får även plats med en större kylare och kan montera två rejäla elfläktar till denna. Du kan ta bort reservhjulet och fylla utrymmet med en fläktstyrd kylare (som du tyvärr måste skölja ofta då det samlas smuts).

Det är bara att trimma på hej vilt. Glöm inte en rejäl intercooler samt en ny turbo.

Kammarna borde även justeras en del. Du kan även skaffa nya ventiler och slipa upp ventilsätena. Då börjar du närma dig 350 hk (motsvarar ca 410 hk på en bensinmotor).

Men, det kommer att kosta! Alla hästkrafter kostar.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.