Jump to content

HDJ100-03 manuell

Höök

Recommended Posts

Hej igen!

Nybliven ägare till denna gröna skönhet. Importerad 2005 och en skånsk ägare sedan dess, 17000 mil och hur fin som helst.

Och, det blev äventyr direkt - tog eftermiddagståget ner till Lund, gjorde snabbt affär och styrde sedan kosan hemåt vid skymning. Middagsstop i Örkelljunga där två irakier började berätta bilhistorier hemifrån. Jag är inte hundra på att jag fick allt rätt men tydligen är det sed att köpa godis och ägg(!?) när dom köpt ny bil. Till saken hör vi stod och pratade utanför den ena killens godisaffär så.. Eventuellt kallas LC100:an även för "Monica" i Irak (kan även ha varit hans fru).

Rullade vidare och vid midnatt hade jag fortfarande 40 mil kvar och var tvungen att ta ett powernap, stannade på en bensinstation och somnade direkt, med bältet på. Vaknar strax därefter med ett galet ryck då jag tror att jag somnat bakom ratten, belysningen på macken blir mötande lastbilar och jag dör nästan av rädsla. Uuhh. Tar av mig bältet, fäller ner sätet och somnar om. Vaknar kl 5 på morgonen efter mitt lilla "powernap" som alltså varat i fem timmar. Bra komfort, check.

Framåt; småturer med familjen i Sverige och kanske något längre nästa år. Fick med originalfälgar som ska på. Köpt takräcke.

Ha ha, bra historia och grattis till din nya bil :)

Jag har träffat många män från öster som gärna pratar om Land Cruiser, det måste vara deras motsvarighet till Volvo 240 :)

• 2 weeks later...
  • 1 month later...

Låter som ett kap. Diesel antar jag?

Ja diesel och knappt 1,1 liter/milen nu efter ett par hundra mil. Lugn blandad körning.

Överraskning: Silkeslent brus från takluckan i motorvägsfart! Det har jag nu dock justerat genom att sätta på ett 2-meters takräcke.

Övrigt:

- Väntar på rätt tankar kring nya däck, gamla nu som är riktigt svampiga i "högre" farter. Vill ha hög profil men det är 18"-fälgar så får se vad det blir. (Lite retsamt att jag relativt nyligen sålde ett par 16-fälgar efter ett drygt års annonsering.)

- Tittar efter taktält + robust campingsläp.

- Skrapljud vänster bak som försvinner om jag trycker 1 mm på bromsen. Haft det ett tag så tror inte på sten etc.

Annars allt bra, underbar bil!

• 11 months later...

Uppdatering av uppdateringarna.

Frontrunner räcke. Numera får man räcket i ett litet paket ala IKEA, förr levererades det helsvetsat. Från expeditionstore.se

Nya Michelin LTX AT2 275/70-18 på originalfälgar.

Renoverat bromsoken då returen av padsen börjat kärva.

Expeditionssläp Conqueror -15 från Sydafrika. Tror det är enda exet i Sverige. Tältet dras upp på ett par minuter och har sovyta på "övervåningen" på 200x210. Fast 90-liters färskvattentank och 80-liters National Luna kyl/frys. Eget batteri med laddning från Mothership.

Nyss hemkommen från Frankrike/Schweiz/Elba/Italien med fyra småbarn och allt funkade bra.

post-838-0-00906300-1500411887_thumb.jpg

post-838-0-59192400-1500411916_thumb.jpg

post-838-0-17465500-1500411998_thumb.jpg

post-838-0-71873800-1500412014_thumb.jpg

post-838-0-38245300-1500412032_thumb.jpg