Jump to content

Konstigt fel med 1hd-T som ej får upp temperaturen...

ewoldern

Recommended Posts

Tjenare grabbar!

Nu har jag en mystiskt fråga jag behöver hjälp med :?

Har en 1hd-T som ej vill bli varm, även om jag drar ett släp på 3 ton efter bilen så blir den aldrig varmare än 45 grader.

(Jag har alltså både toyotas original mätare i panelen, en eftermarknads mätare kopplad till övre kylarslangen och mätt med lasertemp pistol.)

Då gjorde jag vad alla skulle gjort och beställde hem en ny termostat, byter den och det gör inte ett skit skillnad :evil:

Tar in original toyota termostaten och kokar den, öppnar vid exakt 76 och stängde igen vid ca 67 grader..

Så nu är jag riktigt fundersam på vad fan som kan göra detta fenomen?

Verkade som några Amerikaner pratar om ventilspel, men de lät lite långsökt?

Hoppas på någon som är vass på dieselmotorer här kan hjälpa mig :blush:

Vet inte hur det är på den modell du har, men är fläkten mekanisk eller el styrd? Kan vara något med den. Är den el styrd, kan det vara en givare...

Hur tätt är det runt termostaten, inget vatten som kan passera förbi?

Viskofläkt, som sagt den har jag prövat att plocka bort och får ändå ingen temp..

Vet ej hur länge den vart så här.. Köpte bilen för 2v sedan..

Ingen givare då jag som sagt har 3 olika tempmätare.

Original termostaten som satt i är ju lika stor som hålet så den täcker ju upp hela, eftermarknadsmodellen var lite mindre men hur som så fanns ju problemet redan med den första som efter kokning visar sig fungera perfekt..

Skall man pröva köpa en 3e termostat eller kan det vara något annat??

Funderade på om kylaren är "dubbelt för stor", men inser att även om det vore så så är det ju termostaten som ska reglera kylflödet.

Om du är helt säker på att du har koll på motortemperaturen med dina tre mätare kan du ju under kontrollerade former prova att strypa på någon av kylarslangarna och se om det ger resultat. Tänker mig väl med någon svetstång eller liknade. Se bara upp så inget snurrar i i så fall.

Ja även om kylaren nu kom med bilen från Saudi så skall ju bilen få temp... Monterar man en bättre kylare i alu etc så slutar ju inte bilen bli varm så länge man har termostat som fungerar.

Många pratar om att dieslar är tröga att få varma men det är ju inte riktigt sant då patrolen jag kör också kommer upp i temp på 2 km och klarar att hålla tempen vad man än drar etc!

Flertalet nya dieslar har tillsatsvärme för att få upp motortemperaturen.

Du har inte ännu svarat på om "problemet" har uppkommit a' la minute - eller om du kört länge med kall motor.

Dieslar skall gå generellt riktigt varma för att fungera bäst.

Flertalet nya dieslar har tillsatsvärme för att få upp motortemperaturen.

Du har inte ännu svarat på om "problemet" har uppkommit a' la minute - eller om du kört länge med kall motor.

Dieslar skall gå generellt riktigt varma för att fungera bäst.

Jo som jag skrev så köpte jag den för 2v sedan, sen hur länge Norrmannen innan haft problemet vet jag ej..

Pratade med Largo42 här på forumet som hade bilen innan det och då fungerade det ju som det skulle.

Har haft bla 2st hdj80 tidigare med denna motor och de blev ju varma även om det inte gick så fort..

Denna motor är ju från tidigt 90-tal så jag vet ej om man kan kalla den modern?

Patrolen med sexa diesel från -99 jag kör blir ju som sagt varm lika fort som vilken modern bensinbil som helst.

Någon tipsade om att det kan bli så om en diesel går för snålt, men då den drar exakt lika mkt diesel som de 80s jag haft med större hjul så känns det ej som en lösning, om inte någon tror att det är värt ett försök?

Det jag vet att ägaren gjort mellan Largo42 och mig är o byggt ett nytt rostfritt avgas med alldeles för många ljuddämpare, vet ej om en diesel kan svara på detta vis då? Låter mindre än de helt original 80 serier jag hört så de 2 stora dämparna han monterat verkar effektiva :blush: (Kanske stryper mkt)

Edited by ewoldern

Rent generellt är väl anledningen till att dieslar tar längre tid på sig att bli varma att dieselmotorer har högre verkningsgrad. Den kommentaren löser ju dock inte detta problemet. När det gäller avgassystemet, om tryckfallet eller om man vill kalla det mottrycket är högre så borde det snarare ge varmare motor. Jag tror fortfarande på att testa strypa någon av slangarna en stund och se vad som händer. Men tänk på säkerheten.

Rent generellt är väl anledningen till att dieslar tar längre tid på sig att bli varma att dieselmotorer har högre verkningsgrad. Den kommentaren löser ju dock inte detta problemet. När det gäller avgassystemet, om tryckfallet eller om man vill kalla det mottrycket är högre så borde det snarare ge varmare motor. Jag tror fortfarande på att testa strypa någon av slangarna en stund och se vad som händer. Men tänk på säkerheten.

Jo satt och googla lite nu och avgassystemets ev dåliga flöde skulle ju bara öka tempen även på en diesel.

Pratade även en go stund med en polare som skruvar dieslar o maskiner hela dagarna, och han blev liksom de flesta andra helt förbryllad när man har en termostat som fungerar och inte kan få temp :?

Provar strypa slangen för testets skull men det är ju ändå ingen lösning..

Börjar luta åt att ägaren innan ev har ställt ner pumpen för mkt så den går för snålt ändå, känns som värt att testa då det snart är enda lösningen.. :evil:

Om du jämför den här bilen med dina tidigare 80 :or hur går den då i förhållande i ork och acceleration?

Med tanke på bränsleförbrukningen den har så verkar ju inte pumpen nerställd.

/Mecki

Den är väl ganska exakt så slö en 80 alltid är, gör jobbet men som en traktor :?

Får ju dock ingen svartrök så den är ju definitivt snålare ställd än de andra jag haft..

Funderar på att testa en 3e termostat innan jag blir ännu mer förbannad på biljäveln, de lär ju inte ge något men nåt måste man ju pröva :mad:

Prova med bilen kall, starta o jämför hur temperaturen stiger på slangarna till kupé värmen (värme på) jämfört med övre kylarslangen slangarna till kupén borde bli varmare långt före övre kylarslangen.

• 2 weeks later...

Prova med bilen kall, starta o jämför hur temperaturen stiger på slangarna till kupé värmen (värme på) jämfört med övre kylarslangen slangarna till kupén borde bli varmare långt före övre kylarslangen.

Prövar detta med, tack för tipset. Har nu beställt mig en 3e termostat då alltihopa är för jäkla mystiskt enligt alla mekaniker med många års erfarenhet man pratat med..

Pumpen är renoverad i Örebro och plomberad så den verkar det ej ha justerats ner soppan på heller tyvärr.

Bes och fick ett k-värde på 1.80 när han tog i allt vad han kunde från låg tomgång på ca 600, någon som har några synpunkter på det värdet??