Jump to content

Passa på din D4D....

Wiberg Sr

Recommended Posts

Gött att det inte var värre, tråkigt bara att det kunde hända :(

Tyvärr så lär det väl inte vara sista gången som det händer någon men då vet dom ju vart det finns en snygg o fin motor ståendes ^_^

/ Mecki

En eller 4 nya kolvar, nya spridare och en ny SCV ventil - sen är det bara att åka!

Detta är nog dessvärre inte sista gången det går hål i en kolv på en D4D nej. Kontinuerlig uppföljning av spridare och blockering av EGR är bästa hjälpmedlet för att slippa motorras.

Motorn ska säljas " as is ". Jag var mest intresserad om min teori höll mål vilket den gjorde.

Hmm... frugan har en D4D i sin Corolla Verso , den har nu gått lite drygt 24 tusen mil. Undrar om den kan lida utav samma åkomma? <_<

Hur går man tillväga för att kolla ? Gick det att mäta fram eller är det bara att plocka ner spridarna för att kunna se hur illa det är ?

/ Mecki

Tråkigt Jon. Visste inte att du råkat ut för haveri.

Göra en spridaranalys är något jag har på att-göra-listan men liksom skjutit framför mig. Känns som det får hoppa upp några steg på listan. Är ditt haveri kopplat till att olje pickup screenen klockat igen av läckande spridare?

Tackar soll - det hände väl i oktober förra året menar jag.

En avläsning av spridarna ska Toyota kunna göra via OBD. Om man har kablar och rätt programvara kan man göra det själv.

Detta haveriet har inget med felaktiga packningar/ oljepickup att göra - då skär motorn fullständigt.

Det påstås att motorn knackar våldsamt med kassa spridare - det gjorde inte min. Den enda förvarning jag fick - som jag kommit fram till nu i efterhand - var att jag behövde fylla på olja på bilen ( jag tvivlade på om jag hade haft i riktig mängd i vid service... ) och ett ytterst lite ökat dieselförbruk.

Det är rätt bökigt och många timmars skruvande för att komma åt spridarna så det är inget jag tänker göra ofta. Har ställt in mig på att byta dem vid ca 150-160 000km. Med blockad EGR och Catch Tank så känns det som att jag inte får gjort så mycket mer.

• 2 weeks later...