Gå till innehåll

Expedition Overlands 4-Runner

Wiberg Sr

Rekommendera Poster

Efter att ha kollat XO´s serie genom central amerika så blev jag lite nyfiken på om det går att få tag på 4-Runner modell nyare i Sverige? Här i Norge är det ingen som tar in dem ( som jag vet om iallafall ).

Den verkar vara en fin blandning av LC och HiLux och kan få ersätta Snövit när den tid kommer.

För de av er som inte har sett serien så rekomenderas den varmt. Vansinnigt bra produserad, liiiite överdrivet svårt ibland men hatten av för grabbarna och deras tur/er.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter att ha kollat XO´s serie genom central amerika så blev jag lite nyfiken på om det går att få tag på 4-Runner modell nyare i Sverige? Här i Norge är det ingen som tar in dem ( som jag vet om iallafall ).

Den tas inte in till Sverige heller, inte av Toyota i alla fall. Såvitt jag vet så finns den endast med bensin som motoralternativ. I princip är det nog en 150 med annan kaross och fördelningslåda.

Länk till kommentar

Tack för svar. Jag misstänkte det efter en snabbsörfing igår.

@Peder: Om jag hade haft råd och att " komma i väg på tur " var huvudsyftet med bilen så kunde det vara ett alternativ att handla färdigbyggd. Nu har jag inte råd och gillar dessutom att " bygga " bil över tid - då har jag tid att känna efter vad nästa modd bör vara. Den inställningen hade säkert blivit ändrad om banken dagligen ringde och tjatade om att det inte fanns plats på kontot :).

Länk till kommentar

Modellen går ju att importera till Sverige (förmodligen billigare än om den kunde köpas i Sverige).

Bara stoppa i en container och hämta den i Göteborg...

Kan inte så mycket om modellen - men misstänker att det sitter bensin V6'an i den. En för övrigt bra motor som går att skrämma upp till 450 hk.

Dieseln är dock att föredra. Trist bara med att Toyota envisas med sina trötta 4-cyl motorer. TD V8'n är för törstig.

Länk till kommentar

Bortsett från kaross och motor är jag relativt säker på att den är identisk med Land Cruiser 150. Köper du Icon fjädringen som de har och skruvar på en LC150 borde du kunna uppnå samma prestanda. Då har du dessutom en bil som XO-grabbarna sannolikt skulle ge sin högra hand för givet dieselns alla fördelar.

Gällande serien tycker jag säsong 1 till Alaska var grym. Säsong 2 kändes alldeles för polerad och sponsrad. Kändes som en grabbresa där mest åkte landsväg och försökte skapa spänning för att motivera all utrustning... De borde kolla in Motor Trends Roadkill för recept på hur man gör underhållande motorprogram :-)

Länk till kommentar

Eftersom tråden har ballat ur fett så fortsätter jag gladeligen urspårningen.

@Soll - 1a serien var väl mer ett försök på om detta kunde funka till den breda massan ( bilar, polare, mål ) - det gjorde det så absolut. S2 bli ju ett försök att trumfa 1. Jag tycker de lyckas - mindre slowmotion på gubbar som kör motorsåg och ser svåra ut, mindre hysteri om papercuts etc. De har ju fått med sig rätt tunga gubbar mtp ekonomi i S2 och de - gubbarna - vill väl ha valuta för investeringen. Då blir det som presenteras " mainstream ". Men vi som har varit iväg - du har ju några km bakom ratten du med Johan ;) - vet ju vad som krävs bara att ta bra stillbilder i " lugna " miljöer. Japp - det är amerikanskt och måste vara övertydligt ( hemska tanke att behöva känna/ tänka efter själv, tacka vet jag teskedmodus så gråt/ skratt/ obehag serveras med osviklig precision ) men att planera, genomföra och dokumentera resan som de har gjort står det respekt av menar jag. Hade vi barska skandinaver gjort det - vilket det säkert är flera av som har gjort - så hade det i bästa fall blivit ett gäng med diabilder med manliga grymtningar till som berättarröst. Även när bil med handkraft lyftes ur 12 meter djupt vattenfyllt dike med en av anakondatillverkad handwinch om du förstår hur jag tänker.

Så över till något helt annat, mycket mer i linje med trådens ursprungliga syfte. Jag tänkte en sekund " varför gå över ån efter vatten ". Efter ett snabbt sök på finn.no så blev jag lite matt. Efter att jag kommit över shocken mtp priser så slog det mig - ingen av dessa bilarna har varit i lågväxeln en enda gång. Och " all utrustning "? För att vara coolast på parkeringsplatsen? Skönt att se att det finns ett par objekt där ute som sakta men säkert krymper i prisbild och är köpta och körda av folk som aldrig har haft vett att använda prylarna: http://m.finn.no/car/used/search.html?q=Arctic+Trucks+&make=0.813&model=1.813.1396&model=1.813.1397

Länk till kommentar

Nja, när det gäller priser på bil och regler kring bil så hade väl inte herr Rosengren helt fel :arrow: https://sv.wikipedia.org/wiki/Bj%C3%B6rn_Rosengren men i övrigt så går det ingen nöd på oss ;).

Hade bilpriset följt oljepriset så kunde man ju handlat fin bil redan idag.

Ni i moderlandet borde ju passa på - 800 000 NOK är nu bara 780 000 SEK - då sitter ju 37" som stulet :-P !

Länk till kommentar