Gå till innehåll

Automatväxellåda, problem?

pia

Rekommendera Poster

Kör en LC 120 från -05 som har rullat 345000km.

Har kört den sedan 312000km och aldrig haft nåt större problem med växellådan eller motoroljan.

Vi har haft nu haft -20grader i ca. en veckas tid och häromdagen började oljelampan lysa. Fyllde på olja och det löste problemet... För tillfället.

Samma sak igen idag, oljelampan började lysa.Sambon kolla oljan och mängden ok, lampan lös till och från (körde till butiken ~10km) och på vägen hem "pep" nånting till och lampan lös. Vi stannade och sambon kollade oljan igen och den var ok, startade bilen och körde vidare i sakta fart. Dock lät det som ett dovt visslande ljud när han varvade upp mellan 1500-1700 varv. Nån som vet vad detta kan vara?

(Kanske inget samband med oljelampan och visslande ljudet från växellådan meen..)

Serviceboken är ok, desstu mer historik om bilens användningssätt känner vi inte till men den var i gott skick, snygg och prydlig när vi köpte den. Vi har haft bilen under ett år och vi har dragit tunga lass med den under våren och sommaren ganska långa sträckor (~3t)

Oljan och filtret regelbundet bytt. Det visslande ljudet kommer från växellådan, några förslag på vad som är fel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla så att det inte finns vatten i oljan som fryser i filtret nu när det är kallt. Har haft det problemet en gång och det var stökigt att finna orsak och verkan. När bytte du filter och olja senast?

/M

Länk till kommentar

Motorolja och filter bytt för ca.3 månader sedan (för 15000km sedan), samt idag men det visslande ljudet kvarstår efter dagens oljebyte. Gubbarna här menar att det kan komma från växellådan men kan inte dessvidare komma på vad problemet kan vara.

Länk till kommentar

Du refererar till automatlådan i trådens heading men sen refererar du till oljenivån ( jag tolkar det som att du menar motoroljans nivå)? Vilken lampa tänds? Oljetryck eller oljenivå?

Kommer vinandet även om ni rusar motorn och har bilen i neutral eller park? Om vinandet kommer i park eller neutral så är det nog inte växellådan utan motorn.

Om ni har möjlighet att få bilen i ett garage så kolla färgen på växellådsoljan. Med så många mil på bilen hade lådan mått bra av att flushas, dvs spolas igenom med ägnad olja med speciell maskin. Alternativt byta olja 3-4 liter i taget ( menar att det är volymen man får ut vid manuellt byte ).

Vinandet/ visslandet kan vara turbon. Jag har ett ganska distinkt turboljud vid ca de varvtalen du nämner.

Det kan vara läge att kolla spridarvärden på bilen. Felaktiga spridare bränner kolvarna och resulterar i haveri - det har jag first hand experience på. Toyota menar att +/- 5mm3 är innanför - i realitetet är 2-3 mm3 ( ml ) mer realistiskt som avvik.

Oljetrycksmätare lever ju inte för evigt de heller,evt ett lite elfel som larmar - kolla/ rengör kontakten.

Drar bilen olja eller har ökat dieselförbruk - då bör ni dra öronen åt er.

Länk till kommentar

Hej

Låg under bilen i går och försökte lokalisera ljudet, lät då som det kom från växellådan men kollade i dag var turbon ligger och konstaterade den är rätt så lågt nere. Ludet kan mycket troligt komma därifrån, skall kolla saken senare i dag eller morgon. Grannen som är bilmekaniker var med och kollade saken, han sa han aldrig hört ett likadant ljud.

Ljudet kommer även om man rusar bilen med växeln i neutralläge, men då vid ca. 3000 varv. Då man kör kommer ljudet vid ca. 1500-1700 varv men slutar när man överstigit dessa varvtal.

Bilen drar inte olja eller mer bränsle. Oljelampan konstaterade vi berodde på givaren.

Själv har jag kört med min HiLux sedan 2003 och förra vintern köpte vi denna LandCruiser åt min sambo. Jag drar också rätt så tunga lass med den i bland, upp till 4200 kg, men då kör jag i 4:an, aldrig i driven.

H. Toffe

Länk till kommentar

Kanske det inte alls är växellådan heller då..

Ok, tack för tipset.

Lär finnas en liten "låda" i princip mitt under bilen ihop kopplat med avgasröret (ej ljuddämparen). Möjligen kan visslandet komma därifrån, vad är denna "låda"?

Länk till kommentar

Har ni vibrationer i bilen? Växlar den som den ska? Vi vill gärna hjälpa er men det känns som att vi famlar lite i mörkret här. Bilder med pilar hjälper. " Liten låda under bilen " kan vara så mycket.

Om det bara är ljud - en sak.

Ljud och vibration - en annan sak.

Bil, ljud, vibration - massa saker...

Länk till kommentar

God afton

Inga vibrationer finns, den växlar som den skall (mig veterligen, har dock inte någon större erfarenhet av automatbilar)

Det är bara ljudet vid 3700-3800 varv mend växeln på N eller P, ökar man varven inget ljud, inte heller om man sänker varven under 3700. Kör man så kommer det vid ca. 1500-1700 varv

När man följer avgasröret en bit och hamnar under främre passagerarsätet blir avgasröret grövre, ca. 15 cm i diameter och 25-30 cm långt, vad är detta? Är det en katalysator eller någon sorts ljuddämpare eller nå annat? Ljudet verkar komma från denna "låda", kan det vara så att ljudet läds hit från turbon o ökar när avgasröret utvidgar sig? Ljudet verkar ju komma från turbon, är dock svårt att säga i och med att LandCruiserns turbo är så långt ner, inte som på HiLuxen. Ljudet är svårt att lokalisera, tar jag upp motorhuven kommer ljudet nerifrån, turbon är ju neråt likaså växellådan, ligger jag under bilen verkar det komma från den lilla "lådan" på avgasröret, dock lite svårt att lokalisera ljudet, jag ryms ju just och just under bilen och ljudet kommer uppifrån.

I dag gav jag mig tid att kolla upp lampans betydelse, det är oljetryckslampan som blir lysande, inte nivålampan. Det var också denna lampa som lös da problemet uppdagade sig i går, lampan slocknade dock då jag stannat bilen och startade den igen. Är inte själv så insatt i turbon, vet dock att den borde smörjas med hjälp av motorns olja. Känner dock inte till hurdant samband motorns olja och oljetryck har med turbon?

Kan turbon tagit skada då inte trycket steg i motorn?

Hurdan påverkan kölden haft vet jag inte heller, har nämligen aldrig råkat ut för att nån varningslampa tänts på min HiLux på 12 år.

LandCruisern drar inte olja.

Står allt stilla i växellådan när man har den på N eller P, eller roterar det nåt i den? Om allt står stilla i den kan ju ljudet inte komma från den då man varvar motorn.

Temperaturen ute har varit ca. -20 den senaste veckan.

Efter att ni nämnde turbon så har jag siktat in mig på den, det skulle också förklara saken i och med oljetryckslampans betende.

Tack för hjälpen vi fått hittills

Toffe

Länk till kommentar

Innehållet i automatlådan snurrar när du har N eller P i. Dvs inte allt men bla pumpen och planeterna.

Visslandet i från "lådan" på avgasröret kan vara katten som börjar kollapsa invändigt, vet dock inte om du har katt på den bilen.

För att hitta ljudet kan du ta en lång skruvmejsel eller en bit av ett kvastskaft och sätta mot olika delar på bilen med ena ändan, och den andra mot örat. Du kan då på ett enkelt sätt lokalisera var det låter.

Med tanke på oljetryckslampan, du bör snarast möjligt koppla in en mätare och få bekräftat att det finns oljetryck. Så att motorn inte tar skada. Lämpligt är att tillfälligt skruva ur originalgivaren och ersätta med en mätare. Bara så du vet om det är givaren som är trasig eller om det verkligen saknas tryck.

Länk till kommentar

hej igen

Lampan slocknar nog efter en stund och sedan slår den inte igång. Det vill säga då motorn gått about 30 sekunder och jag lite gasat. Så min uppfattning är att det är givaren eller så beror det på att oljan är för kall, eller vad tror ni?

/Toffe

Länk till kommentar

Dåligt oljetryck kan bero på ett antal olika saker. Oavsett orsaken kan de dock få förödande konsekvenser så det är definitivt något du vill kolla upp på en verkstad. Eftersom det uppstår i samband med kallt väder och uppstart är det lockande att tänka sig att oljan du har är av för hög viskositet och inte hinner rinna tillbaka i början.

Ett tjutande ljud låter i mina öron som någon form av läckage. Det är inte helt tydligt för mig ifall ljudet varierar med varvtalet? Dvs ökar det med varvtalet upp till det varvtal där det försvinner eller är det konstant i intensitet?

Om automaten växlar som den ska, du har rätt oljenivå på automatlådeoljan och den inte har fel färg eller luktar bränt tror jag du med relativt stor säkerhet kan utesluta att det är automaten som är problemet.

Länk till kommentar

Bilen står vid verkstan å väntar på sin servicetur, så senast mot slutet av veckan vet vi vad som är problemet.

Oljan är 5W-30, om sambon kommer rätt ihåg.

Det tjutande ljudet kommer först vid 2700 varv och håller i till 2900. Gasade jag så mätaren for till 3000 försvann ljudet helt, detta i P och N (hördes inget extra heller under 2700).

Vid körning sa sambon att varvtalet var 1500-1700 under och över dessa hördes inget extra ljud.

Jag som kör bilen till vardags har nog inte märkt nåt extra med växellådan, tycker den har växlat smidigt för att vara automat (har provkört bilar där automatväxeln har knyckt och växlat ojämnt). Enda är väl att lådan på LC växlar snabbt ner om man kör i lätt kuperad terräng, menar då på landsväg och i 80km/h om man kör i D. Vi bor i Österbotten, även kallat "plattlandet" så vi har inte speciellt mycket backar här. Är det lite backigt och jag håller 80km/h kör jag oftast i 4:an

Länk till kommentar

• 2 weeks later...

Har inte fått tillbaka bilen ännu, vi böt verkstad och tur var det. Väntetider har gjort att det dragit ut på tiden.

Om jag förstod det rätt var silen igensotad, och spridarna ska bytas men fortsättning följer..

Får ha sambon att skriva mer detaljerat sen när vi får tillbaka bilen och han har tid att skriva.

Länk till kommentar

Hlooj på er

Nu har vi bilen på en diesel verkstad där de kan dieselmotorer som en annan kan sina byxfickor. Först förde vi den till Toyota märkesservice och där sa de att siktet var i prima skck och att pumpen måste bytas, kostnadsförslag ca 3500€. Då tänkte jag, fan heller vi bogserar den till en annan verkstad där de har fresar, svarvar och kan slipa motorlocken m.m. Där kollade de trycket igen och det var ju för lågt samma som de sa på Toyota. Då tog de upp tryckckregleringsventilen (en ventil var det iaf) och den såg ut som ny, så slutsatsen var att pumpen inte kan ha tagit skada den heller, det fanns ju inte metallspån i olja heller då jag böt den. Då började de fundera på att allt inte riktigt stämmer. Bort med oljetråget och då såg de hur täppt silen var av stora sotbitar, på Toyota hade de kollat med kameran och påstod att den var i perfekt skick. Varifrån kommer då soten? bort med motorloki och bort med spridarna och där har vi boven i det hela. Spridarnas tätningar hade ett glapp på ca 1mm så inte konstigt att det kommit sot ner i oljan. Nu väntar vi på att få nya spridaren och sedan skall motorn tvättas med Fortes nå medel som blandas i oljan.

Jag var till Toyota och visade en bild på silen och följande dag ringer de och meddelar att de krediterar mig för det utförda arbetet då de kollat silen. Du har ju allt tydligt svart på vitt, sade de.

Visslandet kommer från turbon och den skall vi troligen renovera, en ny kostar 4000€.

Spridarna är sist bytta vid 88 000 och då var det Toyota som kallat in bilarna för det var ett tillverkningsfel.

Nu får vi ju bara hoppas på att inte sker nå mer. Bromsarna är bytta varvet runt, båda framlagren lika så och nu spridarna med så då borde ju de mesta va åtgärdat eller kan någon rekommendera mig att kolla nåt annat? Växellådan skall fluchas i år.

Bilen sevas regelbundet.

H. Toffe

Länk till kommentar