Jump to content

en lång pendlare

lacrits68

Recommended Posts

hej!

Pga nytt jobb 70mil norr om Umeå så behöver jag en "pendlarbil" har en skoda octavia men 8h sitkomfort är ingen höjdare. dvs 150mil i veckan tor.

desutom finns det gott o n 4x4 kreaturer i alla form ute efter vägarna!

Skulle man välja en LC isf vilken?

//J

LC 120 diesel års 05-09 torde vara ett gott val.

+1 på den eller en LC90 med D4D motorn, lite piggare än föregångaren med 125hk motorn, å andra sidan är väl de bra mycket billigare (LC90 med 125hk dieseln alltså).

Detta kan ju vara en kandidat http://www.blocket.s...535452.htm?aw=1

Vet inte hur han ligger i pris, men bilen som sådan måste ju anses ganska optimal som pendlare.

150mil/vecka x 40 veckor = minst 6000 mil per år, då sjunker väl bilen ganska mycket i värde så jag hade satsat på så "billigt" som möjligt.

Edit: http://www.blocket.se/stockholm/Toyota_Landcruiser_90_D4DMOTOR_med_Commonrail_63391146.htm?aw=1

Den kan ju inte vara fel heller

Edited by MrWIB

Jag har inte haft ngn 80 men det finns ju några andra här som har/haft och kan mycket om modellen. Av de stora LC modellerna har den väl ikon status. Äldre bilmodell men tydligen väldigt robust. Tror inte det är det perfekta alternativet för långpendling. Få bilar i Sverige och ägs väl oftast av entusiaster som gillar mekaniska dieselpumpar mm.

Inte för att vara sån, men som ägare till hj60 som inte är helt olik en 80,a vill jag nog påstå att den är alldeles utmärkt som pendlarbil om avser åk-komfort. Jag är 195 cm lång med allt som det medför när man ska åka bil. Av alla bilar jag kört långt i finns det ingen som är i närheten av avslappnad körställning (ja möjligen WV pickup). Längsta dagsetappen är ca 100 mil. Ingen träsmak eller värkande kropp.

Jag har min 80:a till daily driver och pendlar ca 10 mil / dag ToR .

Körstilen är den väl närmast att likna vid en lastbils med sin stela framaxel, raka diesel 6:a och 2,4 tons tjänstevikt .

Körkomforten är kunglig om man gillar att kryssa fram med en utsikt över dom flesta biltaken .

Den är däremot ingen racer, jag tycker 80:an trivs bäst i hastigheter runt 100km/h (men det är jag det) och då ligger förbrukningen strax över litern / mil .

Det jag skulle vilja ändra på är att byta framstolarna eftersom jag tycker att sittdynan är i kortaste laget för min smak, den ger inget stöd i knävecket och det gör att mitt ben somnar efter ett antal mil. Detta löses i väntan på ett stolsbyte genom att jag placerar en rulle miniTork i knävecket som avlastning.

90:an och 120 är modernare bilar med mer personbilsstil och komfort, Bränsleförbrukningen är också mer personbilslik, däremot så har jag ingen personlig erfarenhet av dessa modeller.

/ Mecki

enligt mig är en lc120 diesel eller V6 bensinare (vilket finns ngr på blocket nu) lämpligaste valet bland LC om den ska användas för pendling. Bendinaren påstås ju vara ganska snål på bränsle också samtidigt som den har lägre skatt. Samtidigt är ju diesel det enda valet för en del. LC80 om intresset finns men utbudet är ju högst begränsat. LC100 eller LC200 om man vill betala lite mer per mil men samtidigt anser jag att de skjuter lite över målet.

Edited by Magnus LC

Om bränsleåtgången är av vikt är nog denna sida ointressant oavsett modell.

man åker inte LC för att spara bränsle. LC kör man av njutning!!

nope...säkerhet först!. har set en 10-tal sånähär redan i år...! :( och som sagt det blir 300mil/månad i trakter UTAN viltstängsel....!

hirvikolari.jpg

Edited by lacrits68