Gå till innehåll

Mecki´s BJ45 Buschtaxi

Mecki

Rekommendera Poster

• 4 weeks later...

Fantastiskt vackert Mecki! Inser att det var hundratalet år sedan jag var inne och kikade här. Som boendes utomlads i hyrt hus utan verktyg (och vänner) blir man lätt skruvarsjuk när man ser vad som donas med i garagen. Såg en annan tråd om en fd Toyotaåkare som blev Jeepåkare som nu har en Hilux som solen (och en lampskärm) lyser på. Den vill jag ha när den är färdig! Och Buschtaxin då förståss ;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

• 2 weeks later...

Tack Grabbar ! :)

Jag kommer att köra med den som den är nu ett tag och samtidigt göra en varsam renovering för att få bort den lilla rost som finns.

Just nu sitter jag och funderar på vilken typ av däck som den skall få rulla på, det hade inte skadat att få nån storlek större än dom 235x85x16 jag satte på för att testa med.

Den skall väl klara 33" utan en höjning och då får det väl bli 7,5x16 av nån trevligt däcksmodell för jag är inte säker om det går dit 9,00x16 (ca35") utan att höja bilen.

Ja ja, jag har ju vintern på mig att hitta nått lämpligt ;)

/ Mecki

Länk till kommentar

• 2 months later...

Hej.

Säljaren hade vänligheten att fixa exportpapper som vi kunde köra hem på .

Annars går det att göra som du skriver, köra hem på dom finska skyltarna för att sedan skicka tillbaka skyltar och papper så att bilen kan strykas ur det finska registret men exakt hur det går till vet jag tyvärr inte :-(

/Mecki

Länk till kommentar

• 2 months later...

45:an fick lite hastigt och lustigt göras om till campingbil så att jag och Lukas skulle kunna använda den att övernatta i på vårens upplaga av Småland Traxx som gick av stapeln nu i helgen.

Med en plyfaskiva och två luftmadrasser från Biltema fixades en rejäl dubbelsäng bak i skåpet.

post-917-0-33266100-1462129393_thumb.jpg

Det var som rena lyxen att starta bilen och få upp lite värme i skåpet innan vi kröp ner i dom nyinköpta sovsäckarna.

post-917-0-95716100-1462129613_thumb.jpg

Eftersom en 40-serie mest består av enkelplåt isolerar dom inte värmen så bra så med bara några få plussgrader på utsidan blev det lite krispigt i bilen på natten. Som tur var så höll sovsäckarna vad dom lovade att man skulle ha en komfortabel temperatur ner till nollgradigt.

post-917-0-72439900-1462129945_thumb.jpg

/Mecki

Länk till kommentar

Postad (redigerade)

Tackar!

Sovsäckarna är testade och godkända för dom mest extrema förhållandena ;-)

post-917-0-07343900-1462210966_thumb.jpg

Det var bra i dom småländska skogarna men det hade inte skadat om det varit några grader varmare men som en klok man sa "Med värmen kommer myggen" ;-)

/Mecki

Redigerad av Mecki
Länk till kommentar

• 6 months later...

Det har inte hänt så mycket under sommaren utan 45:an har rullat på som den skulle.

Det största som hände var att den slutade att ladda och typiskt var att det skedde när frugan skulle köra den (inga ytterligare spekulationer i detta tack ! ;-) )

Så det blev till att inhandla en ny generator från Wyprawa http://www.wyprawa4x4.pl/alternator-land-cruiser-bj40-bj42.html för drygt 1400:- med frakt

Detta kändes som ett prisvärt alternativ då jag kommer ihåg att det kostade drygt 4000 spänn att renovera generatorn till 80:an för några år sedan :-(

Den passade som en orginalpryl skall göra , perfekt och bytet var snart gjort.

post-917-0-70652800-1480267087_thumb.jpg

Tanken var att 45:an skulle få agera daily driver när 80:an skulle få lite välbehövlig omvårdnad nu under hösten .

Men saker o ting blir inte alltid som man tänkt sig . 45:an fick i alla fall daglig motion men frugan la beslag på 80:an då hennes Corolla flyttade in på bilverkstan (D4D-problem, mer om detta när det är löst)

Så 80:ans garagetråd får vänta på uppdatering till våren .

Eftersom jag tröttnat på min egen sångröst blev det till att montera in ny stereo och högtalare.

post-917-0-70323500-1480267588_thumb.jpg

Det åkte även in en komradio under takkonsolen så man kan hålla kontakten med polarna när vi är ute och åker.

post-917-0-04111600-1480267672_thumb.jpg

Ett par tjusiga stänklappar åkte det också på :-)

post-917-0-26260800-1480267837_thumb.jpg

/ Mecki

Länk till kommentar

@ MFI9 . Klart man måste ha radio i ett sånt pratglatt gäng ;-)

@ Wiberg Sr. Tanken är att 40-bilarna får stanna hemma nästa sommar, nu är det 80:ans tur att få komma ut på äventyr :-)

@ Rylander . Färganpassningen är lite för att camoflera denna ultramoderna tingest tills ett mer tidsenligt alternativ dyker upp ;-) :-D

/Mecki

Länk till kommentar