Jump to content

Modda dieselpumpen på 80-serien

BJ42 Daniel

Recommended Posts

Vet mej ha läst om det lite här och där, men hittar inte infon nu när det börjar att bli högaktuellt. Hur moddar man bäst org dieselpump på 80-serien? Och nu menar jag inte bara med den lilla justerskruven!!!

Har hör av "Globecruiser" att han har något dokument som beskriver det hela, och han har lovat flera gånger att skicka det, men har väntat på det i flera år nu 8-)

Någon annan som har data/beskrivning på detta?

Vill även minnas att jag läst på vårt Norska grannforum om detta, men hittar inget nu!?!?!

Har även läst någonstans att de EU-sålda skall vara "strypta" från fabrik, hur?!?!? I denna org Toyota manual som jag hittade på nätet hittade jag detta:

Bränslepump HDJ80.pdf

Är det bara detta som är justeringen? Europe eller Others!!!!

Om jag nu skall ladda mer och kyla mer så måsta jag ju ha meeeer sås också!!! 8-) Så Hjääälp! :-P

Har hör av "Globecruiser" att han har något dokument som beskriver det hela, och han har lovat flera gånger att skicka det, men har väntat på det i flera år nu 8-)

Utan att veta så gissar jag att det var installations anvisningarna från All-American för deras intercooler som du/han tänker på.

Kan kanske vara idé att kolla med Östen eller Bisse om de har några papper kvar? Eller direkt med All-American?

Vaddå "modda"?

Vaddå "dieselpumpen" (insprutning eller bränslepumpen/feeder)?

Insprutning/blandning/turbo hänger ju ihop.

Jag håller på att montera en luft/vatten intercooler från PWR och en CT26 turbo med uppgraderad turbin (större turbinhjul med andra vinklar osv.) samt byter spridarspetsar. Så det är då dax att "modda" dieselpumpen så att motorn även får mer bränsle så att luft/bränslemängden stämmer.

Den 24-valven jag köpte av Dej, vad var gjort med den pumpen?

Finns en del information på Lcool.org på följande länkar:

1HD-FT pump adjustment:

http://lcool.org/tec...t_pump_adj.html

Intercooler:

http://lcool.org/tec...ntercooler.html

Mmm har läst dem där. De pratar bla. om den "lcool.org guiden" här: http://forum.ih8mud.com/threads/the-official-1hd-t-ft-fuel-pump-mod-tuning-thread.728533/

Jag är mer inne på som de pratar om i tråden på ih8mud att hitta en annan "fuel rod", eller pilla med den som sitter där (som jag vill minnas den Norska tråden jag läste för flera år sedan men nu inte hittar bla. handlade om).

Pumpen ställdes upp en aning iom att turbotrycket ökades (för att inte bränna ventilerna).

Turbotrycket ökades genom att lura waste-gaten (ett ställbart läckage på slangen mellan turbon och waste-gaten) som "lurar" waste-gaten att få turbon att ladda mera. Ett riktigt bra och enkelt sätt att både öka effekten och vridet. Notera att varningslampan på instrumentpanelen kan börja lysa då sensorn tycker att det är för hög laddning. Lampan slocknar när man startar motorn igen - och kickar in vid nästa avläsning osv. En annan förutsättning är att man skaffar en laddluftmätare så att man alltid har koll på hur mycket turbon laddar. Denna mätare i kombination med avgastempmätare gör systemet riktigt angenämt. Går att krama ur ytterligare 50 hk ur motorn utan att tänja på motorns toleranser. Framför allt vridet är spännande då den med rätt inställning kan ge 950 NM. Pumpen ska ställas så att motorn ryker en aning svart när turbon börjar ladda. Det enda som är intressant med dessa motorer är att öka vridet - inte så mycket effekten.

- Kör så det ryker!

Människor har en tendens att köpa massa gadgets för dyra pengar - då det finns andra och enklare sätt att få fart på grejerna.

Edited by Peder

Spridarna har varit med 51000mil nu så dax att byta, likaså började turbon läcka lite olja så dax för den med. Så lika bra att köpa värre grejer när man ändå måste köpa, för nästan samma peng i inköp iaf.. Laddtryck och avgastempmätare (ev. även IC vatten temp) är tänkt att inhandlas, och iom att jag tycker det ser urfånigt ut med massa extra mätare så funderar jag på en sådan här:

post-854-0-08714300-1439472139_thumb.jpg

http://www.demon-twe...ture-dual-gauge

Troligen jobbigt som "%€" att titta på digitala siffror som snurrar, men en stor fördel är att man kan lägga in maxnivåer på den och få larm om nivåerna överstiger den satta maxnivån. Frågan är bara vart man skall "gömma" den :-P

Ett analogt kombiinstrument hade ju varit smutt. Engelsmännen var duktiga på detta under 50-60 talet.

Men du får väl låssas att du sitter i en trimmad Imprezza. Glöm inte att du måste ha en bak och vänd keps när du kör. Det verkar alla Imprezza-pojkar ha.

En variant kan vara dessa som är digitala med larm men lite analogt utseende. Det går dessutom få in tre mätvärden på ett instrument om man vill

post-832-0-56903000-1439479848_thumb.jpg

Mer info (bl.a) här:

http://www.redarc.co...itoring-gauges/

Den såg ju riktigt trevlig ut! Sådan kan de nog bli, och monterad på kåpan runt rattstången.

Edited by BJ42 Daniel

Här finns små, supersmidiga egt-mätare som man kan ställa larm etc på. http://www.auberins.com

Precis som du påpekar är en digital turbotrycksmätare extremt fladdrigt och svåravläst. Jag monterade min laddtrycksmätare i uttaget för klockan på min LC90 men 80 kanske inte har en analog klocka i instrumentpanelen.

qnyn.jpg

Edited by soll

• 2 weeks later...
  • 1 month later...

Jag har byggt en vattenkyld intercooler till min -94, med en egen mindre vattenkyl placerad framför kondensorn till AC:n. En mindre 12v vattenpump av riktigt bra kvalitet cirkulerar kylvätskan i ett "eget" system - alltså vattenkyld intercooler, kylare och pump i ett slutet system + en liten expansionsbehållare.

Fungerar strålande! Har sänkt tempen i downpipen - när jag belastar tex i en långuppförsbacke - med 150-200 grader...:)

Sen ska man som Peder tipsar om ha en ställbar pys "T-ventil" mellan WG och Turbon. En annan riktigt viktig sak som jag märkte är att motorn vill ha mycket luft!

Orignal luftburken tar luft ute i framskärmen/hjulhuset och det är inte mycket till diameter/inlopp där. Jag satte ett sportfilter direkt på turbon och jäklar...

Jag har hittat en bra inställning på boostkomp pinnen och har även ökat lite på pumpen (då en nya turbon laddar mera).

Bilen har fått ett nytt liv och jag kan gasa mig till hjulspinn på grus - med automatlåda. Har inte stött på några vägar med backar som jag inte kan hålla 110 km uppför och öka. Senaste besiktningen hade jag 0,7 i röktäthet :)

Bilen och motorn har rullat 30.000 mil och det är original spridare. Visst blir man sugen på större spridare, en vassare kam, och lite större ingrepp i pumpen....

Jag är inte supervass på att trimma turbodieslar, bara kul att tala om att det fungerar mycket bra med små och genomtänkta förändringar.

ps.är dock intresserad av att få klarhet i den där EU strypningen som Daniel började på.

Magnus