Jump to content

Tips på vad kolla på en LC 100 vid köp

Recommended Posts

Hej

Är inne på att köpa en LC 100 V8 bensinare som jag ska planerar göra till er riktigt träskmonster :-)

Haft bl.a en Pajero -06 och en Q7 -09 tidigare... Visst fina bilar ...men då dem var nästan nya när jag hade dem, så tog det fett emot att dra ut i skogen med dem.

Fast Q7 sög ju redan i lite snöslask så det var aldrig aktuellt :-)

Så hoppas kunna förena både träskkompetens och komfort med en LC100

Men då LC100 för runt 100.000papp brukar vara väl använda, så skulle jag uppskatta lite tips på vanliga fel och svagheter som dem kan ha(trots att det enligt många är världens bästa bil ;-)

Bukar dem ha nån rost?

Nån som vet nåt om dem två som ligger på blocket nu?

Mest intressant är denna... http://www.blocket.se/stockholm/Toyota_Land_Cruiser_100_7Sits_1_Agare_Nykamr_61184092.htm?ca=23_3&w=3

Sen så finns ju denna oxå..

http://www.blocket.se/stockholm/Toyota_Land_Cruiser_100_4_7_V8_4WD_57171585.htm?ca=23_3&w=3

alla tips tas varm emot .

Ha det

Hej och välkommen till toyota4x4!

Lite ovanlig modell att bygga träskmonster av (här i Sverige). Största nackdelarna är nog den delade framaxeln och fram-diffen som var lite klen i de första årsmodellerna, samt bilens storlek.

Sen beror det såklart på vad du menar med träskmonster och budget för ombyggnad. Allt går ju :)

Jag tycker att den ena, den bruna, ligger lite högt i pris. Den var till salu för mer än ett år sedan, för 65, sen dök den omgående upp hos den där handlaren för dubbla pengen. Jag sålde min myclet fina 100 för 82.000kr förra året, och den var inte speciellt lättsåld, trots att bilen var väldigt fin.

Överlag en mycket trevlig bil dock!

Hej på er!

Ok, träskmonster var väl att ta i. Menade kanske inte riktigt träsk nu när jag tänker efter.

Men tänkte mig en rejäl Zombie apocalypse bil, man vet ju aldrig om ryssen kommer :-)

Tanken är att ha en bil som jag kan ta mig fram nästan överallt och hur långt som helst...om jag hade velat. Budgeten är väl rätt flexibel, dock vill jag inte köpa ett FÖR dyrt objekt för då kommer det ta emot igen när den ska användas. Så känns som om en LC100 prickar in många av mina krav. Dock kan jag inget om dem...det e ju aldrig bra.

Känner jag mig rätt så kommer allt spåra ut...Men tänkte börja med Bullbar fram och bakstötare i stål, höjning, vinch, tackräcke, däck, hasplåtar ...ja typ standard exp utr.

Har luskat fram att man ska kolla på att svetsfogen på bärarmarna fram går hela vägen.

Men gällande den svagare diffen...om man stoppar i ARB Air lockers kommer man runt det eller vad e det som är klent i dem?

Men verkar som om en Diesel kanske är "klokare"...trots 13000kr/skatt!

Ska kolla på en sån imorgon...

Vad ska man ge för en LC100 då tro? Vad är dem "värda"?

ha det

Min personliga uppfattning, "pre facelift" V8 runt 20-25.000 mil bör ligga runt 80.000kr i bra, relativt felfritt men inte perfekt skick.

En diesel-dito bör ligga lite högre.

De med facelift, alltså runt 2003 och nyare (klarglas, nya designen på växelväljare etc) ligger minst 50% högre.

Ok, Nu e det dock redan kört:-)

Råkade köpa en igår....

Kul! Grattis, kommer säkert bli bra det här!

Ta en koll på MrWibs garagetråd,http://toyota4x4.se/topic/3322-mrwibs-hdj100/ där kan du säkert få många tips. Och, starta gärna en egen garagetråd så vi får följa bygget :)

Hej

Blev en LC100 4,2td, trots att jag var inställd att köpa en med V8. Men denna låter ju nästan som en V8 med sitt rostfria 3" helsystem :)

17000mil tyskt lok.

Får ta och starta en garagetråd.

Men nån som har nåt bra tips på en liten offroad sträcka här i skåne.

Sambon förstår nämligen vad denna kan som inte en Q7 klarar av :)

Ha det

Var det lågväxel på Audin?

Om inte så kan det räcka med en backe för att visa skillnaden, sen att hon då troligen kommer ifrågasätta varför man skall köra just där är ju en annan sak.

Offroad i närheten av Helsingborg vet jag inte direkt, men kan tipsa om en backe söder om Råå.

Bakom Sundsgårdens folkhögskola går Örbyvägen parallellt med kusten och där är bra backe upp mot skolan.

Bara en grässlänt... men inget för en bil utan lågväxel.

Jag körde där senast för nån vecka sen, men självklart med otacksamma och oförstående passagerare.

Hehe..perfekt. Tack för tipset.

Nej ingen lågväxel på en Q7a. Men hon tycker mest att LC är ful.

Men nu har hon börjat gillar att åka i den...egentligen inte nåt direkt problem e ju min bil :-)

Men har man aldrig fått prova på att sväva fram över terräng, så är det svårt att förstå hur coolt det känns :-)

LC ful jämfört med en Q7??!! Q7'an ser ju ut som en ojäst limpa!

Om du vill bli av med Q7'an på ett effektfullt sätt kan du göra som jag för massa år sedan.

På den tiden bodde vi granne med en försäljningschef på VAG. Då hade precis Cayennen kommit (samma skräp som Q7). Vi bodde på landet och han var så stolt då han tog hem en demobil. Jag frågade om vi kunde ta en tur på grusvägarna och vi for iväg. Efter en stund tyckte jag det var lite tråkigt så jag frågade om den klarar ett dike. - "Ja för sjutton, den är gjord för det", blev svaret. Sagt och gjort - jag svängde ner mot ett krondike och gränslade snyggt och prydligt över. Då sprack hela framrutan! Inte nog med det, när jag sedan kom tillbaka och skulle öppna dörren trodde jag den var låst. Fick ta i ordentligt så gick dörren upp. När jag sedan skulle stänga den gick detta knappast. - Efter en körning över diket hade bilen blivit sned. Han var inte så munter när han skulle köra tillbaka till Södertälje. Han fick dock behålla jobbet - vad jag vet.

Så låt din fru gränsla ett krondike med er Q7 - så fattar hon galoppen ;)

• 2 weeks later...

Var det lågväxel på Audin?

Om inte så kan det räcka med en backe för att visa skillnaden, sen att hon då troligen kommer ifrågasätta varför man skall köra just där är ju en annan sak.

Offroad i närheten av Helsingborg vet jag inte direkt, men kan tipsa om en backe söder om Råå.

Bakom Sundsgårdens folkhögskola går Örbyvägen parallellt med kusten och där är bra backe upp mot skolan.

Bara en grässlänt... men inget för en bil utan lågväxel.

Jag körde där senast för nån vecka sen, men självklart med otacksamma och oförstående passagerare.

Menar du denna slänt :shock:

Ser inte direkt att vara nån backe man ska köra på.

ha det

post-2684-0-63984100-1439984372_thumb.jpg

Nä, klart man inte "skall" köra där... men ja, den slänten jag menade.

Tror inte en Audi klarar den utan sats.

(är gammal Audi-nörd så har testat dem en del)

Åker du upp mot Råå lite så ser du en toalett vid stranden, där kan man köra bil ut i havet.

....om man vill... eller utmed stranden...

Och nä, inte heller något man skall.

Du skulle ju bygga ett träskmonster med hasplåtar och allt vad det nu är... och sen oroas du av en kvist och frodigt gräs?

;-)

Nä men seriöst, så får man ju ha lite känsla när man kör på såna ställen... att rulla över en fotbollsplan är ju inget som skadar nån så sett.

Men man behöver ju inte göra det när de spelar där eller klipper eller nåt, ej heller behöver man ju gunga upp för backen när skolan är igång.

En lördagkväll nu när folk kollar Let´s Dance mm så är området öde och kusten klar för test.

...och det var ju bara ett exempel på var du kunde visa sambon skillnaden emellan en Q7 och en LC... i närheten av Hgb.

Glöm inte att sänka ringtrycket innan ni åker iväg, över kilot är nog onödigt.

(men det behöver du ju inte visa tanten, då tror hon ju DET var den avgörande faktorn)

• 3 months later...

Terrängkörning är förbjudet enligt lag, och allt annat än det som kan anses vara väg och gata är terräng... så om man parkerar på gräsmattan hemma i trädgården är det alltså förbjudet enligt den lagen.

...om du kört dit.

Det jag vill säga är att allt är i gråskalor, det är inte svart/vitt... och det borde din polispassagerare veta vid detta laget.

Så, hur har det gått med slänten??

Såg dock i en annan tråd att du börjat bygga stereo... så bygget kanske tagit en lite annorlunda inriktning?

Hej

Jo nu har jag kört, kom ju en massa snö här för ett tag sen:-)

Funkade över förväntan.

SJUK :shock: framkomlighet när ARB spärrarna var påkopplade!

Jo bilstereobygget var mest för jag vill ha bra ljud när man kör. Och planen var ju att köra just långt:-)

Och som vanligt så leder det ena till det andra...

Terrängkörning är förbjudet enligt lag, och allt annat än det som kan anses vara väg och gata är terräng... så om man parkerar på gräsmattan hemma i trädgården är det alltså förbjudet enligt den lagen.

...om du kört dit.

Det jag vill säga är att allt är i gråskalor, det är inte svart/vitt... och det borde din polispassagerare veta vid detta laget.

Så, hur har det gått med slänten??

Såg dock i en annan tråd att du börjat bygga stereo... så bygget kanske tagit en lite annorlunda inriktning?

Det finns varianter.

Avverkningsgator, kraftledningsgator är ok om markägaren lämnar sitt godkännande. Vidare fordon får framföras med minimal skada vid t.ex. jakter, transport av byggvirke/material m.m. med markägarens godkännande. Även att använda fordon för transport av foder m.m. till foderställen till vilt m.m. Markägare kan också upplåta mark för träning och utbildning i terrängkörning (vilket sker på en rad olika ställen i Sverige. En halvt igenvuxen timmerväg går att köra på. Alla vägar som knappt är framkomliga men som finns noterade i Lantmäteriets kartor (oftast privatägd mark). Tidigare hade t.ex SWES avtal med Svenska Kraftnät att köra i kraftledningsgator (gigantiska) som de ansåg som bra då vi körde ner mycket sly, buskar och träd. På vissa ställen tog det tre dagar att ta sig igenom (hugga och såga ner träd, varning över bäckar m.m.).

SWES hade också tidigare ett gigantiskt träningsområde i Sörmland där ovanstående regler tillämpades. Terrängkörningslagen är tämligen luddig på vissa områden om man noggrannt läser den med olika rättsfall och prejudikat som underlag.

Edited by Peder

Det finns varianter.

Avverkningsgator, kraftledningsgator är ok om markägaren lämnar sitt godkännande. Vidare fordon får framföras med minimal skada vid t.ex. jakter, transport av byggvirke/material m.m. med markägarens godkännande. Även att använda fordon för transport av foder m.m. till foderställen till vilt m.m. Markägare kan också upplåta mark för träning och utbildning i terrängkörning (vilket sker på en rad olika ställen i Sverige. En halvt igenvuxen timmerväg går att köra på. Alla vägar som knappt är framkomliga men som finns noterade i Lantmäteriets kartor (oftast privatägd mark). Tidigare hade t.ex SWES avtal med Svenska Kraftnät att köra i kraftledningsgator (gigantiska) som de ansåg som bra då vi körde ner mycket sly, buskar och träd. På vissa ställen tog det tre dagar att ta sig igenom (hugga och såga ner träd, varning över bäckar m.m.).

SWES hade också tidigare ett gigantiskt träningsområde i Sörmland där ovanstående regler tillämpades. Terrängkörningslagen är tämligen luddig på vissa områden om man noggrannt läser den med olika rättsfall och prejudikat som underlag.Sakmar gamla SWES!

• 3 months later...

Att det skall vara så svårt att bli av med suget på en LC100, trots att det står en LC90 utanför fönstret.

http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=223596404

Blev jag lite sugen på, låga mil, dieselvärmare, verkar dock inte vara maxad, ser nästan bara fördelar att slippa inbyggda GPS, det är väl backkamera som kan saknas.

Men är det något mer som kan tänkas saknas då den inte är maxad, luftfjädring verkar den ha.

/Jonas