Jump to content

Lite funderingar och frågor, ny LC90 ägare

Koett

Recommended Posts

Hej mina vänner! Har precis köpt mig en LC90 WB (tror jag iaf) så detta verkar ju vara rätt ställe att få svar på sina frågor!

Det jag har är en 5dörrars modell från 2001 med automat och v6 bensinare på 3.4L!

Huvudsakligen är detta min allround bil som jag ska ha att pendla 3mil T&R om dagen, dra båten med och allmän körning med lite spontan offroad körning men dock inget extremt, kan få nått infall ibland och åka till den lokala grusgropen och hillclimba och annan okynneskörning ;)

Det sitter idag 265x?? Däck på 16" fälgar utan spacers och på en wide body så tycker jag det ser lite dumt ut då däcken är ganska långt innanför skärmen. Då är min fråga :

Vilka spacers ska man ha? 20,30,40mm? Måste man kapa orginalbultar för att dom inte ska ta i fälgen för dom bör ju sticka utanför spacern om man tar för tunna?

Har ni några tips på nån som säljer spacers? Dom jag hittat kostat 2000-2500kr paret och det tycker jag är på tok för dyrt för ett par spacers, är det ebay som gäller?

Planen nu är följande på bilen:

1. Snorkel kit, tycker också detta är för dyrt i Sverige, kan tänka mig betala 1000-2000kr för ett helt kit, några tips? Detta är nog mer estetiskt än för funktion då jag förmodligen inte kommer köra i så djupa vattentag

2. Spacers, Se ovan

3. Ev höjningskit detta både för funktion och estetiskt, har kollat på ironman på 4x4offroad då man inte verkar komma undan mycket billigare på ebay med frakt och ev till, någon som testat ironmans kit? Tycker mitt org som sitter på är lite väl stötigt så en utvärdering hade varit tacksam eller andra tips kanske?

4. Fräsigare däck och ev fälgar, något mellanting mellan offroad men som endå går bra på vägen då jag kommer köra ganska mycket på asfalt och grusväg, mycket estetiskt här också då jag gillar grova mönster och offroad looken.

Tänkte även kasta in lite bilder när jag får tummen ur :)

Mvh Niclas

Kom på en sak till! Läste det där med att vatten kan läcka in i växellådan? Hur åtgärdar jag det innan det går åt fanders? Funderar på att göra det nu så inget händer, sitter oljekylen inuti vattenkylaren? Vad finns det för lösningar? Har nya kylare samma konstruktion? Eller ska man bygga om med separat oljekylare? Vart köper jag kylare billigt?

Mvh Niclas

Hej och välkommen till toyota4x4!

Grattis till nya bilen, den kommer du säkert bli nöjd med.

Original däckdimension är 265/70-16, men det går oftast att få på 265/75-16, i alla fall i samband med en höjning. Problemet är bakre kant av främre hjulhus där det blir trångt när hjulet är halvt uppvridet.

Själv kör jag på smala däck och tycker det är bra, men ser ju inte så "fett" ut. Jag har 235/85-16 och 255/85-16

Jag har en uppsättning Cooper STmaxx, som jag tycker fungerar bra som allround och har ett ganska "tufft" utseende.

Jag har 30mm spacers på min, dom är bultade på navet och sedan är fälgen bultat på dessa, så inget som behöver kapas eller modifieras. Minns inte vad de kostade, men beställde från tyskland.

Angående kylare och automat. Lösningen på detta har diskuterats på många ställen, men är du orolig för detta så är i alla fall mitt tips att byta kylare till en ny. Konstruktionen i sig är inget ovanlig och nya har samma funktion. Jag beställde en Nissens på ebay från tyskland (igen, se min garagetråd) vilket var under halva priset på vad jag fick i Sverige.

Sålde just min!

Men jag körde med ett ironman kitt från 4x4 är var supernöjd kanske lite stötig bak utan last.

På det hade jag fläskiga cooper stt 285/75 och enda jag gjorde var att trimma plasten lite i bakkant på hjulhuset.

Cooper däcken hade rejält mönster utan att låta så jäkla mycket faktiskt, så var en bra balans tycker Jag.

Tack så mycket klydd! Jag såg i en annan tråd att du skrev att du hade 30mm spacer så ville ju veta om det är smidigt eller om man måste modda :) vad är för/nackdelen med smalare däck?

Ja det låter ju inte jätte roligt att rasa lådan för att kylaren läcker, finns det nått man bör bara uppmärksam på? Kan man hitta felet innan det är påväg att gå sönder så man kan spara pengarna för en spolning av lådan till något roligare eller är det lika bra att byta endå?

Mvh

Såg din köpestråd i forumet och ville inte förstöra den. Jag har inget du söker att sälja, men enligt min mening är knappast Cooper Discover STT ett "någorlunda allround terrängdäck"… Jag anser att det är ett terrängdäck (MT-Mud terain) som någorlunda kan köras på väg. Det är bullrigt, inte speciellt bra på blöt asfalt och du får nog räkna med ökad bränsleförbrukning. Kanske inte det jag skulle vilja ha på min pendlarbil. Om det inte bara är utseendet du är ute efter skulle jag istället leta efter ett AT däck. Gillar du Cooper finns ju deras A/T eller STmaxx modell. Ett annat däck jag personligen kan rekommendera är BFGoodrich All-Terrain T/A. Min uppsättning Cooper Discover STT åker bara på om där är expedition på gång.

Tack för era synpunkter! Jag är helt o hållet novis på detta ämnet då detta är min första "terräng" bil så min kunskap är egentligen noll, det jag vill ha är ju ett allround däck men med utseende som ett terrängdäck men det kanske inte går att få det bästa av 2 världar?

Mvh