Gå till innehåll

Luftfjädring eller inte ?

Rekommendera Poster

Bra fråga, när jag letade 120 var jag mycket inne på TEMS vilket är det du kallar luftfjädring. Det är bara på bakaxeln och är väl främst till nytta vid körning med last och /eller släpkärra. Plus att du kan höja och sänka den på just bakaxeln samt välja komfortläge. Jag blev dock inte övertygad om hur bra det är (jag köpte dock ingen 120). Kör man släp med riktigt mycket kultryck har jag dessutom för mig att man måste koppla ur TEMS dock enkelt med en knapptryckning. Kanske fler på forumet som vet ngt och dessutom av egen erf?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

okey , har varit ganska vanligt med luftfjädring på de LC jag

hittat i Tyskland , men man försöker ju undvika

alla möjliga "system" som kan krångla ( och bli dyra )

men gärna mer åsikter om detta, gärna från er som har luftfjädringen på er bil !!

Länk till kommentar

Som jag har förstått det så är det dessvärre inte frågan om om det börjar kärva utan när. Som Carl skriver så är det ofta en kostsam affär att åtgärda.

Ett byte till någon eftermarknadsfjädring som OME/ TJM/ Bilstein etc brukar vara en förnuftigare investering. Om man vill ha ytterligare lastkapacitet så föreslår jag Coil Rites, manuellt styrda luftbälgar i de bakre fjädrarna. En slags fattigmans TEMS men betydligt rimligare att fixa om det krånglar.

Länk till kommentar

Har varit mkt krångel med Tems o definitivt inte billigt. Finns mkt på Nlcks forum om detta

Carl, du kan inte specificera lite vad som brukar krångla? Hänvisa gärna med en relevant länk till NLCK istället för bara en hänvisning till att det finns på internet.

Som jag har förstått det så är det dessvärre inte frågan om om det börjar kärva utan när. Som Carl skriver så är det ofta en kostsam affär att åtgärda.

Ett byte till någon eftermarknadsfjädring som OME/ TJM/ Bilstein etc brukar vara en förnuftigare investering. Om man vill ha ytterligare lastkapacitet så föreslår jag Coil Rites, manuellt styrda luftbälgar i de bakre fjädrarna. En slags fattigmans TEMS men betydligt rimligare att fixa om det krånglar.

WibergSr idé är inte så dum, om du hittar en bil med TEMS som du gillar så går det säkert att ersätta det systemet med ett vanligt fjädringssystem när/om det börjar krångla.

Jag har Coil Rite i mina fjädrar bak, finns lite bilder från monteringen i min garagetråd här: http://toyota4x4.se/topic/3824-klydds-kdj90/page__st__120#entry31724

Länk till kommentar

Det är mindre problem än det är problem. Toyota's system är betydligt enklare och mer driftsäkert än det du hittar på Discover4 resp Range Rover.

Nivåregleringen bak är i första hand underlätta när man kopplar till en släpvagn, och i andra hand höja bilen för bättre markfrigång.

När det gäller stabiliteten (vad ni kallar "TEMS") påverkar detta endast krängningshämmarna - inte fjädringen i sig.

Länk till kommentar

Så om du Peder fick välja mellan 2 identiskt

lika LC ( en med luftfjädring ,och en utan ) vilken hade du då valt ?

Jag skulle ha valt med luft , man kan alltid konvertera till vanlig fjädring. Men det beror jo på vad du skal använde bilen till (expedition , drag bil till släp osv ). Och det behöver inte bli så dyrt om något skulle gå sönder ovh tänke lite smart . Men här gäller det hitta ett verkstad med kunnig personal , och här tror tyvärr ofta det går fel.

Et exempel er denna höjd sensor http://www.milneroffroad.com/toyota-uk/land-cruiser/kdj120-3-0td-92002-122009-lwb-0/kdj120-suspension-0/kdj120-suspension-ride-height-adjuster-lh-rear-0 , jag vet inte vad den koster i Sverige , men den är säkert dyr.

Ett annat exempel er min land cruiser 100. Da en höjd sensor gick sönder , bytte jag alle 3 , då jag vet at de har ca samma livslängd. Pris for alle 3 4500kr . Om jag nu hade bytt 1 sensor , så kunna jag riskera att månad senere att nästa sensor var defekt , också skulle man på verkstad igen betala for felsökning , inställning osv . Och det samma igen månaden efter om den sista sensor skulle gå sönder .. Och så blir det snabbt dyrt..

Men jag skulle inte avstå for att köpa en bil for att den har luft fjädring.

Hoppas att min dansk svenska gir mening.

Mvh

Jes

Länk till kommentar

Så om du Peder fick välja mellan 2 identiskt

lika LC ( en med luftfjädring ,och en utan ) vilken hade du då valt ?

Hade inte spelat någon roll. Jag skulle välja den bil som var i bäst skick till bästa pris.

Skick - utrustning - service - antal ägare - var i landet den har körts - garantier - hur den har använts (mycket dragande av husvagn eller hästtransport (typ).

Länk till kommentar

• 3 weeks later...
Postad (redigerade)

Åker iväg och tittar på bil i Tyskland på onsdag,

Toyota LC 120 08-a med 12400 mil på mätaren,

bilen har luftfjädring, hur kollar jag bäst upp att fjädringen fungerar som den ska ?

något annat att tänka på som är viktigt och kolla upp vad gäller just dessa modeller ?

Redigerad av john deere
Länk till kommentar