Gå till innehåll

LC för långresa?

aventyrsrally

Rekommendera Poster

Ska man till Marocko räcker en RAV4. Citroen CV4 har man kört Dakar-rallyt med - så den duger också. Det går också att hitta billiga 4-Runners. Bensin eller diesel spelar ingen roll. En Volvo 745 funkar också (den kan man sova i). Går också att hitta både Mazda och Nissan bilar billigt och dessa klarar säkert en resa till och från Marocko med glans. En Nissan L200 (världens tråkigaste pickis) funkar toppen och kan köpas billigt. Alternativt så hyr man en bil :shock: !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

• Svars 54
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Wow vilken uppslutning! Tack för alla reflektioner och ni har nog gjort oss skitzofrena på kuppen tror jag :)

Vi har nog ändrat inriktning lite - vi kör (som vi hade tänkt från början) med vår rav4, men vi måste ändå kolla på en bil som kan ta oss runt planeten... vilket inte rav4an klarar - det förstår tom vi som är megaoptimister när det kommer till sånt här. En bushtaxi är väl det optimala, men våra arbeten och ekonomi tillåter inte det tyvärr.

Vi har hittat den LC d4d en här som kanske är av intresse:

Länk

Det står 120kw - det är ju megamycket, behövs det en så stor motor?

Vi har en kompis i tyskland som kan åka och kolla på bilen åt oss om det skulle behövas.

Är vi för impulsiva nu?

En annan fråga -prado har vi fått för oss att det är B-versionen av LC. eller vad är egentligen skillnaden, förstod att den är gjord för asiatiska marknaden.

/Elin och Hampus

Länk till kommentar

En annan fråga -prado har vi fått för oss att det är B-versionen av LC. eller vad är egentligen skillnaden, förstod att den är gjord för asiatiska marknaden.

Skulle inte kalla Prado (LC 90/120) B-version.

Det är en Light Duty LC, det finns Heavy Duty också, bla 80, 100 och några av 7X-serien.

Tror nog ni klarar er gott med en Prado, det är sällan bilen sätter gränserna när det gäller körning och Prado är trots allt en LC, så den håller ;)

Det finns bara en diesel-motor till Prado om man vill ha D4D, senare så ökade de stegvis effekten till ca 170hk. De tidigare Prados (90serien före 2001) hade en 125hk (?) diesel-motor, men den ryktas vara i klenaste laget

Bilen "behöver" kraften för att bli behaglig att köra, dvs inte allt för trött vid rödljus, backar osv.

Lite allmän input:

Om ni inte skall ha bilen förrän 2017 så vänta med att köpa den till 2016 (om ni inte kommer över ett superex givetvis :) ).

Kör ner till Marocko och "lär er" vad som behövs/inte behövs i bil och utrustningsväg.

Kitta den nya bilen enligt vad ni kommit fram till att ni behöver och gör några kortare "shake down" resor för att se till att allt funkar enligt plan.

Ger man sig bara f-n på det så kommer man garanterat jorden runt med en RAV4 också, ni kan ju lägga en massa pengar på att få den i superskick istället för att köpa en ny bil.

Jag tror det viktigaste är att komma iväg, inte fastna i att ha den ultimata bilen innan man beger sig, då fastnar man nog lätt hemma ;)

Länk till kommentar

Tack för bra input - ja vi borde kanske vänta när det kommer till bilköp. Rav4an funkar ok och igår körde vi faktiskt upp för en trapp och parkerade i en konsertlokal mitt i Arvika för att berätta om saharatrippen :)

Iväg kommer vi alltid :) sist kom vi ju till tadzjikistan, där gick bärarmen och det gjorde att vi inte kunde fortsätta resan pga visum och långa reparationstider... men vi kom iaf fram till målet med hjälp av tummen bl.a :)

Vi håller koll på internet efer superexet och lurar i vassen ett tag till. Det som är fördel med att fixa en bil i tid är att vi kan lära oss bilen utan och innan.. åsså är det lite lättare att ragga sponsorer också :)

Himla kul med detta forum och all er kunskap som ni delar med er.

/Elin & Hampus

Länk till kommentar

Ska man köra runt planeten är en husbil ett bra alternativ. Allt beroende på vilken väg man väljer. Finns dom som också kört jorden runt i en SAAB-kombi. Du behöver ingen Toyota för att ta dig runt...

Prado är produktnamnet på LC-90 och LC-120 i vissa länder (typ Afrika, Australien, Mellanöstern, Fjärran Östern m.fl.). Den är således identisk med LC-90 och LC-120 här hemma (ingen s.k. B-version). Prado'n finns i alla versioner som 90 och 120 erbjuder.

Ni kommer säkert runt planeten i en RAV4. Uppdatera med lite bättre fjädring, stötdämpare, däck och fälgar m.m. och se till att motor samt drivlina är i toppskick, så kommer ni klara er fint. Fördelen med RAV4 är att den väger lite. Större bilar väger mer = större slitage på allt. Med en mindre bil kommer man oftast fram över allt. Ni kan t.o.m stoppa den i en container för vissa transporter.

Ska ni däremot välja den svåra vägen - då ställs det lite högre krav och då är man inne på de modeller som diskuteras i denna tråd.

Redigerad av Peder
Länk till kommentar

• 11 months later...

Hej allihop, nu är vi tillbaka :) Marrocko gick smärtfritt och bilen höll utan några problem, t.o.m i erg chebbi.

Nu planerar vi igen - och denna gången runt planeten, som tidigare.

Lärdomar från de förra resorna Arvika-Mongoliet och Arvika- Marrocko) är väl följande:

• Vi behöver en bil man kan prata i (ljudnivå)
  • Stela axlar för terräng, kanske inte måste men difflock är - planerar att åka den jobbiga vägen -
  • Sovmöjligheter i bilen, helst en bädd som alltid kan vara bäddad dvs, bra längd
  • Disel
  • Enkel mekanik som går att laga relativt enkelt med hjälp av lokalmekaniker,
  • Motor som inte är kännslig för olika typer av disel (olika blandningar världen över)
  • Möjlighet att lasta bilen med ca 600kg
  • Någorlunda konfort

Efter många timmars grubbling känns det som det står mellan en HZJ 75 eller en HDJ 80.

HZJ känns ultimat, men prisbild, komfort och tillgänglighet verkar vara i svåraste laget

HDJ är lättare att få tag i, dock inte lika rymmlig som en 75a, turbo och vanligare än 75an (förutom australien).

Med hänsyn till vår galet roliga idé förstår vi såklart att vi inte kommer undan med 65k. Vi tänkte lägga runt 130k på bilen med förhoppningen att den är kitad så den har förutsättningen att klara allt från sibirien, sahara till amazonas.

Vad tror ni? :-P

/Hampus & Elin @ aventyrsrally.se

Länk till kommentar

Lärdomar från de förra resorna Arvika-Mongoliet och Arvika- Marrocko) är väl följande:

• Vi behöver en bil man kan prata i (ljudnivå)
  • Stela axlar för terräng, kanske inte måste men difflock är - planerar att åka den jobbiga vägen -
  • Sovmöjligheter i bilen, helst en bädd som alltid kan vara bäddad dvs, bra längd
  • Disel
  • Enkel mekanik som går att laga relativt enkelt med hjälp av lokalmekaniker,
  • Motor som inte är kännslig för olika typer av disel (olika blandningar världen över)
  • Möjlighet att lasta bilen med ca 600kg
  • Någorlunda konfort

Inte för att jag är äventyrsexpert, men det jag upplevt själv och det jag kunnat läsa mig till på nätet/sett på tuben ger följande.

Ni behöver inte stela axlar, extrem rockclimbing ja, då kan det vara ide, annars inte.

Bilelektronik håller, det är knappast den som kommer stoppa er på vägen runt jorden.

Motorerna är anpassade till olika diesel, däremot kan det ju vara bra att montera extra bränslefilter och ha ett gäng extra filter med sig.

Det finns alltid någon som kan meka Toyota, de flesta länder verkar ha anpassat sin bilflotta till Toyota där sådana bilar behövs :)

Med det sagt, jag tror ni kan välja bra mycket mer komfortabel bil är 75an och 80an som dessutom är lite väl häftigt prissatta.

Tex är 100an en betydligt mycket modernare bil än 80an, dessutom billigare, och jag har svårt att tro att ni kommer begränsas av dess framkomlighet (de flesta har difflock i mitten och bak).

Är ni bara två så funkar säkert en LC120 fint också.

Jag brukar som vanligt hänvisa till en av mina go-to källor när det gäller "äventyrsresor", Andrew

Lycka till med letandet :)

När tänkte ni börja er resa?

Länk till kommentar

Tack för bra input som alltid MrWIB :)

Tanken med resan är att vara hemma senast 2020. Vi tänkte försöka få tag i en bil under våren och lära känna den / modda den under året och beroende på jobb starta 2017, alt tidigt 2018 beroende på rutt och sesong.

Vi har varit inne på 100-serien, den känns perfekt storleksmässigt, dock har vi inte hunnit kolla om den passar i en kontainer, men skulle tippa på att måtten håller. Får kolla lite mer i 100-forumet vad det är man bör kolla på (vanliga fel, samt kostnader för ex kamremsbyte osv). Prisbilden på en 100 4.2 td verkar ligga på ca 100k? Vad vi läst oss till är dock "horrors of horrors, independent front suspension" , men det är nog inte hela världen som sagt. Har kollat en hel del på youtubekanalen och bla fått HZJ-feelingen styrkt ett antal gånger när vi sneglat på 90-modeller och tom patrols :)

För tillfället är vi bara två, men om resan går väl kanske vi blir fler och då är det ju bra att ha en redan perfekt "familjebil", men det tar vi då isf.

Vi tänkte faktiskt kolla in en LC100 nu i helgen här

Vad tror ni? priserna på kontinenten verkar ligga runt samma.

Kul att vara tillbaka och tack för att ni hänger på så snabbt :)

//Hampus & Elin

Länk till kommentar

Bara trevligt att kunna bidra med lite input :)

Som sagt, IFS kommer funka fint för er och dessutom ge er en behagligare resa runt jorden då det ger bättre väghållning och komfort om jag inte är felunderrättad

Nu är det ju inga bilder på annonsen, så svårt att uttrycka mig om skick osv.

Men jag är ganska 100a på att de uppgraderade framdiffen någongång år 2000 (kan ha varit så sent som 2001).

Det kan ju vara skönt att ha den lite starkare varianten.

Annars är en 100a the the way to go :)

Enligt mina efterforskningar får den plats i en container utan problem.

Länk till kommentar

Jag håller nog fortfarande Hiluxen som bästa expeditionsbil även om jag inte bedömmer den som bästa bil i somras.

I fjol somras gjorde SWES en långresa enligt min bedömning blev en Deffender bäst. Fyra olika Toyota blev utslagna

Redigerad av Klas
Länk till kommentar

En 90, 100 eller 120 tror jag ni hade blivit nöjda med. Svagheten med 90/120 är motorerna då EGRen gärna ställer till det. En teori är att effektboxar, oavsett märke, gärna framskyndar den processen. Nu finns det emellertid hjälp mot detta i form av mappning av motorn samt elektronisk blockering av EGRen. Det borde öka livslängden på spridare/ motor till det Toyotaingeniörerna tänkte från början. Som min bror påpekar - ett externt bränslefilter och någorlunda täta byten av orginalfilter i områden med diskutabel diesel kvalitet borde säkra driften ytterligare.

Både 90 & 120 är relativt lätta bilar med personbilskänsla.

100 har inte - vad jag vet - samma problem med EGR och spridare. Det är en tyngre bil men lite lyxigare än sina småbröder och tystare och bekvämare än vilken 7x serie som helst ( det är 90/120 oxå btw ).

Väl medveten om att Snövit är lite för modern för de djupaste djunglerna i Amazonas eller den mörkaste buschen i Afrika mtp möjligheter till reparationshjälp av de lokala hjältarna, hade jag inte tvekat att ge mig iväg med henne på en liknande resa. Jag hade iofs gjort ett par moddar till mtp möjligheten att klara " mig själv ". Grundig research, obotlig optimism och en smula bonnatur brukar hjälpa i de flesta situationer :).

Länk till kommentar

Hej på er igen, nu har vi ringt runt och har lite nya funderingar :)

Som vanligt tack för bra input - vi siktar på en 100serie efter -99 med tanke på tidigare inlägg :) -Tack!

länk här

Funderingar:

Den justerbara fjädringen funkar inte, vad kostar det att fixa till tror ni?

Radion är paj och det finns rost på bakluckan (inga större problem direkt), vet dock inte hur ramen ser ut

Bilen är importerad till england från belgien 2008 och det finns ingen servicebok, känns ju sådär. Killen vill bli av med bilen och är villig att gå ner i pris om vi gör importen - har kollat en del på det och för att få regga den i sverige krävs att en del av regbeviset skickas till englands "transportstyrelse" för att få OK att importera den.

Hela grejen känns sådär och kräver en del "hassle" men med tanke på den första bilen finns det utrymme för exp-utr för mellanskillnaden (40k) blir man till viss del sugen

//Hampus & Elin

Länk till kommentar

Vill inte vara sån, men usch!

Skulle ALDRIG! ens tänka på att köpa en bil i Sverige som inte var reggad här.

Jag brukar tänka så här: Om det nu är så enkelt att göra, varför gör inte säljaren det själv. Han borde ju kunna sälja den för ganska mycket mer om den är svensk-reggad.

Om det verkar för bra/billigt för att vara sant, så är det nog tyvärr så.

Justerbar fjädring behöver inte fixas om jag förstått saken rätt, smäll bara dit ett par OME (el liknande) dämpare så är det löst. Kan krävas att man stänger av larmet/varningen att den är trasig, vet icke hur man gör men tror det är omnämnt i någon tråd här.

När jag köpte min 100a så vände jag mig söder ut (dvs Tyskland), det finns en del fler där och priserna är i vilket fall inte högre.

Var inte rädda för automat, de håller, men drar lite mer soppa (löser man lätt med dubbla tankar ;) ).

Googlade lite ang fram-diff:

Från 2000 så skall det vara lugnt (gäller iof US Mod, så skall inte svära på det), länk

Länk till kommentar

Jag håller nog fortfarande Hiluxen som bästa expeditionsbil även om jag inte bedömmer den som bästa bil i somras.

I fjol somras gjorde SWES en långresa enligt min bedömning blev en Deffender bäst. Fyra olika Toyota blev utslagna

Men det var väl för att ingen av dem var en 100a ;)

Länk till kommentar

Nu har vi varit och kollat på en 100-modell och fick lite panik tyvärr. Riktigt rejäl bil, men efter mycket funderande beslutade vi oss för att lägga det åt sidan. Vi siktar nog på en 75a från tyskland. Vi kände att det var för mycket rymdskepp och saker som vi inte har en aning om hur de fungerar. Jag vet inte om vi är gammalmodiga - men det känns som vi beslutat oss för att ta grusvägen i lagom hastighet :)

Tänkte ta en tur ner på kontinenten nu i maj och reka lite.

Glad påsk! /Hampus & Elin

Länk till kommentar

Åh spännande - tyvärr är det ju en 75a eller 78a vi letar efter - tanken är att vi behöver kunna sova inne i bilen. Vad jag förstår så är det lite trixigt med en 73a. Var hittade du bilen btw, hittade inget på blocket?

Den enda 70-serien med 1HZ-motorn (4.2 diesel) verkar bara finnas i göteborg.

Nu när vi ändå har alla proffs på ett ställe - är det problem att få in en HZJ75 (reggad i tyskland) till sverige. Vet att de inte går att importera från länder utifrån eu, men "once in EU, its ok"? eller, tänker främst på miljökraven.

Måste än en gång säga att detta forumet är helt underbart, bra diskussion och respekt för oss som vill äventyra men inte har någon direkt kunkap i ämnet - bara galna ideér :)

/Elin & Hampus

Länk till kommentar

Är bilen reggad i ett annat EU-land skall den gå att regga i Sverige. Kan dock vara mer eller mindre lätt om de är kraftigt ombyggda.

Finns annars några BJ75 tillsalu här i Sverige på Blocket. På med en Turbo och Du har en rätt ok bil om Du inte har allt för bråttom.

Länk till kommentar

Nej ska ni sova i bilen så blir det svårt med en kort, jag var och tittade på den hdj80in som är till salu i ystad, och då sa killen att hans polare skulle sälja en svart 73 i fint skick.. Så är det någon som letar en sån är det bara slå honom en pling o fråga snällt om nr 8-)

Länk till kommentar

Ah, vi mailade killen precis när den kom ut men fick inget svar (på hdj´n) tänkte faktiskt ta en tur till ystad - men eftersom vi inte fick svar och den försvann snabbare än blixten på blocket antog vi att den blev såld. köpte du?

73an är tyvärr lite för liten :( Men sitter du inne på en 80, 75 eller 105a så är vi mer än sugna. börjar bli lite äventyrsabstinens här i värmland :). semesterplaneringen ändrar sig från dag till dag :)

mvh/ Hampus & Elin

Länk till kommentar

• 2 weeks later...

hej igen, imorgona ska vi och kolla på denna

Ni som är proffs, det känns som motorn låter lite wack? vad tror ni. Vi antar att det är en hel del att göra på bilen men om motorn inte är ok känns det som det går bort.

har ni någon bra input?

mvh/ Hampus & ELin

Länk till kommentar