Gå till innehåll

LC för långresa?

aventyrsrally

Rekommendera Poster

Hej på er! Vi är helt nya här och är också på jakt efter en LC som kan klara en riktigt lång roadtrip. Sist försökte vi åka till Mongoliet med en rostig rav4. Tyvärr kom vi enbart till Tadzjikistan. Summeringen är väl lite genant att vi kan inte alls mycket om bilar, men älskar äventyr och offroad (det är väl därför så många säger att vi behöver en redig bil).

Vi har som plan att först och främst att ta en tur till atlasbergen, marocko och ev försöka åka en "paris/dakar-sträcka" därnere. Utöver detta besöker vi SOS Barnbyar (vilket är vårt huvudmål med resan) som vi samlar in pengar till.

Den stora planen är (om jobb och ekonomi tillåter) åka jorden runt 2017 eller 2018. Tänkte fråga er, som är experter på detta. Vilken LC som ni rekommenderar för ett sådant uppdrag?

/Hampus & Elin

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

• Svars 54
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Hej på er! Vi är helt nya här och är också på jakt efter en LC som kan klara en riktigt lång roadtrip. Sist försökte vi åka till Mongoliet med en rostig rav4. Tyvärr kom vi enbart till Tadzjikistan. Summeringen är väl lite genant att vi kan inte alls mycket om bilar, men älskar äventyr och offroad (det är väl därför så många säger att vi behöver en redig bil).

Vi har som plan att först och främst att ta en tur till atlasbergen, marocko och ev försöka åka en "paris/dakar-sträcka" därnere. Utöver detta besöker vi SOS Barnbyar (vilket är vårt huvudmål med resan) som vi samlar in pengar till.

Den stora planen är (om jobb och ekonomi tillåter) åka jorden runt 2017 eller 2018. Tänkte fråga er, som är experter på detta. Vilken LC som ni rekommenderar för ett sådant uppdrag?

/Hampus & Elin

RAV4 host host :)

Personlig preferens är LC i 60 eller 80-serien

60 är Old School extremt pålitlig och lätt att reparera oavsett var man befinner sig. Men med lägre komfort.

80 med högre komfort men något mindre slitstark. Mer elektronik. Manuell låda att föredra.

70-serien utmärkt, kanske bästa expeditionsbilen om man är två.

Senare modeller utgår för mig om man har tänkt sig längre avstickare från asfalten.

Diesel absolut bättre än bensin.

Redigerad av priffe
Länk till kommentar

Tack för snabbt svar, ja rav4 är en grej för sig... också en av anledningarna att vi reggade oss på detta forum dagen efter besiktningen (besiktningsmannen trodde mig inte när jag sade att bärarmen gick av) :-P

Det känns som vi är inne på rätt spår då (har faktiskt kollat runt lite på 70-serien,disel), den enda nackdelen är att de är himla svåra att få tag på.

Komfort är inte det viktigaste, det är att ta sig fram och veta att det går att laga av bysmeden i någon avlägsen by.

Nästa fråga är nog var man kan få tag i en inte alltför nerkörd 70. Vi har kollat på de vanligaste ställena blocket, mobile.de och autoscout24 men det är lite trixigt (särskilt när jag läst andra trådar här om oseriösa säljare etc). plus det har vi ju noll koll, men å andra sidan är det ju därför vi gör det.. annars lär man sig inte nått :-P

Tack igen för alla tips Priffe

/Hampus & Elin

Länk till kommentar

Tanken är att om vi köper en innan Marocko lägga runt 60k för bilen.. Flytta över takkorg extraljus och liknande och köra. Göra en service innan vi sticker och en på vägen.

Om vi väntar med att köpa en till efter Marocko, har vi större budget så klart. Vi räknar grovt med att kosta på den max 20k innan avfärd.

Inför ev jordenruntresan är det andra siffror i inköp och uppfixning. Taktäkt vinch höjning mm. Vi har en del sponsorer som hjälper till med viss verkstadsmek, så basicgrejer kan vi fixa via dom. Kul med ett så aktivt forum. Tack hörrni!

/Hampus & Elin

Länk till kommentar

hej jag skulle rekommendera en Hilux när ni ska ut på er jordenrunt resa det är nog en av de bästa bilarna som gjort för besvärliga förhållanden.

Jag skulle föreslå att du går med i SWES en förening för oss som gör långresor

hlsn Klas

Länk till kommentar

Tack Klas - vilken modell är det man ska satsa på (D4D verkar det va som gäller?)

Är det någon som har erfarenhet eller tips om vad man ska kolla på och vad de vanligaste felen är, förutom rost? När vi spånar lite fritt här hemma, tänkte vi att man kanske tom kan sova i den, flaket är ca 150x150 och om man gör en liten specialare med bakrutan kanske det kan gå. Vilken model ska man gå på och vilken årsmodell börjar det bli för mycvket elektronik på?

Vi är så ressugna här så vi nästan spricker - om ni får tråkigt får ni gärna kolla in vår förra resa (project mongolia) - finns under vår kontaktinfo.

Vi kan film, foto, vård och optik.. tyvärr inte bilar... (vilket i detta fallet är lite drygt) - tack för att ni hjälper två noviser :)

Länk till kommentar

Alla som ger sig ut på äventyr har sin egen åsikt om vilken bil som är bäst. Jag valde Hiluxen för att den säljs nästan överallt i världen (utom i Canada) Den är känd för att vara en riktig slitvarg och tål det mesta. Den har hög och låg och inkopplingsbar fyrhjulsdrift. Och diff som extraval. Och givetvis manuell låda för att kunna köra i berg.

Ni som kan siffror får rätta mig om jag har fel. -06 kom 88kw motorn det är den jag har, mindre än så ska man inte ha om man ska upp i bergen eller på hög höjd, den finns med vrålstarka motorer men risken ökar då att drivlinor mm inte håller.

Hiluxen finns i tre modeller S, X och D. S har inget baksäte och inte aktuell för långresor. X har två dörrar och ett baksäte som inte passar för folk. Där kan man förvara katastrofväskan, hänga tvätt, dagens matsäck och mycket annat löst som samlas. D har fyra dörrar och ett baksäte för folk. D finns ofta med starkare motorhalternativ.

D har större cupe och mindre flak. X har mindre cupe och större flak. Ska man åka fler än två då är D enda alternativet.

Jag valde X för att jag ville ha stort flak och åker oftast ensam. Jag har plockat bort flaket och byggt en låda med taket upphöjningsbart. Jag har två bäddar, jag har 220 v kylskåp, kompressor, fast gasolplatta, förvaringsutrymmen, jag kan stå upp, sitta vid matbord och äta. Jag kan sitta, stå och gå mycket korta promenader.

Jag har 140l extra bränsletank, 100 l fast vattentank, jag har solceller som ska ge 370w men det tror jag inte ett dugg på, snarare 37w, jag har två förbrukarbatterier på vardera 105Ah. Mellan bilbatterierna, förbrukarbatterierna och solcellen har jag en dual fördelare. Och två reservdäck.

På takräcket ligger ett av reservhjulen och två av fyra reservdunkar.

Nu behöver jag byta fjädring. Sedan är jag klar att ge mig ut på äventyr

Redigerad av Klas
Länk till kommentar

Tänkte ge Klas +1 på Hilux som äventyrsbil om man inte planerar att vara mer än två i bilen, men så kollade jag Blocket ...

En Hilux idag kostar ganska mycket och det finns LC120 D4D för mer eller mindre samma pengar, skulle hellre ha valt en sådan.

Bättre komfort mm, ta ut baksätet så kan ni bo i bilen.

Automatlådan skall ni inte vara rädda för, de håller.

Ang elektronik i bilen så skriver jag igen, med en dåres envishet (motbevisa mig gärna om jag lever i villfarelse), att det är inget problem.

Det är mycket annat som kan och kommer att ge upp innan elektroniken i bilen börjar krångla i den omfattningen att ni blir stående.

Jag är betydligt mer orolig för brustna fjädrar, dåligt bränsle, avslitna remmar, hål i oljetråget eller annat otyg som kan stoppa bilen när jag är ute och reser.

Länk till kommentar

Ja den är gjord för att klara 250 mil genom öken. någon gång innan jag dör ska jag köra Canning Stock route. Ska man bygga drömmar ska dom byggas så att det går att genomföras.

nej jag är inte orolig för elektroniken i Hiluxen

Jag är mer bekymrad för fjädring och drivlina

Och jag vill aldrig köra automat på hög höjd och i bergen

Länk till kommentar

Wow, då får den arbeta i uppförsbackarna kan jag tänka mig :) finns det bilder någonstans så man kan få se på vidundret? Vi har börjat kolla runt på lite hilux, men de verkar mer populära än godis på barnkals. Hur är det med elektronik i en nyare hilux - känns som det är lite väl mycket sladdar och censorer som kan ställa till det, man vill ju inte att bilen låser sig själv mitt ute i bushen för någon censor känner av att man tankat fuldisel.

Diffspärr och stel bakaxel hade jag på en gammal samurai - det var helt underbart. Vilka modeller är det som har det och finns det äldre hilux med 110+hk?

Behöver vi verkligen det om vi lastar ex max 600-700kg inkl hasplåtar, reservhjul, drivmedel och massvis med kameror :) ?

Eller det kanske finns någon som vill sälja sin perfekta äventyrsbil till oss :) tror X-versionen passar oss bäst med tanke på att vi bara är tv - och om vi ska ta upp någon liftare, guide eller kidnappare - så finns det iaf lite plats :)

Länk till kommentar

Nu missade jag visst en del poster. ja, vi får helt enkelt lita på den nya tekniken då antar jag :) vi har nog gått upp lite i grundbudget till 80k btw. Verkar som vi är inne på rätt spår iaf.. särskilt när alla sitter och håller dom för sig själva :)

Tack för bra forum hörrni!

Länk till kommentar

Elektroniken - beror på var man befinner sig. Blir fundersam på alla nyare Landcruisers, VW Touareg, BMW jeepar och annat man ser i Afrika t ex Burkina Faso där de inte blir långlivade. Finns ingen vettig service att få. Beställa reservdelar en mardröm.

I Marocko skulle det väl funka. Och Sydafrika.

Så det beror väl på var man tänkt köra och hur länge man tänker vara borta.

Länk till kommentar

Ser inte elektroniken som ett problem. Det är en stor skillnad på elektroniken hos Toyota och andra bilmärken. Toyota äger sina underleverantörer till 90%. Pga av stora sålda volymer så tillverkas alla komponenter till och för Toyota. Andra bilfabrikanter använder sig av en uppsjö av underleverantörer vars komponenter ska användas av andra bilfabrikanter. Även VW, trots höga volymer, använder sig numera av en uppsjö olika tillverkare.

Varken biståndsorgansiationer, fredsbevarande organisationer, paramilitära grupper och värsta sortens gerillatyper som själ bilar till höger och vänster har inte datorer med sig för att sköta bilarna. De bara funkar.

Till skillnad mot andra mer flådiga bilmärken så åker Toyota vidare även om hela instrumentbrädan blinkar av varningslampor.

Andra går över huvudtaget inte att köra så fort en felsignal i motorstyrningen rapporteras. Fråga mig! Finns en anledning till att jag sålde min Range Rover så snart garantitidens slut började närma sig.

Nej, elektroniken hos Toyota är inget problem.

Redigerad av Peder
Länk till kommentar

Och jag vill aldrig köra automat på hög höjd och i bergen

Klas, vad är det som bekymrar dig ang automat och hög höjd i bergen? (Och definiera gärna "hög höjd" :) ).

Länk till kommentar

när man kör i berg som är mycket upp och ner kan man hamna i mellanläge att där lådan får gå upp och ner hela tiden utan att komma in i ett lagom varvtal då är det lätt hänt att något kokar.

hög höj är när man upptäcker att man får köra på trean och fyran på den väg man nyss körde fyran oh femman. ännu högre höjd är när man hela dagen bara har kört på tvåa och aldrig högre än trean

Länk till kommentar

Det verkar inte finnas mycket till Hilux att hitta i Sverige som ryms i eran budget utan att hamna på drygt 100 tusen kronor.

Det enda jag kunde hitta var en dubbelhyttad -04 med diesel och manuell låda för 85 tusen och då påstås den bara ha gått 8500 mil. Då återstår ju bara problemet med att sova på flaket .

Att åka tur o retur Marocko borde man ju klara med vilken vanlig bil som helst då över 90% av resvägen ändå troligen kommer att gå på asfalterade vägar så varför inte välja en bil som ni kan sova innuti i stället för på flaket under en plastkåpa.

Med en hel kaross så är ju alla era saker också bättre skyddade än om dom också skulle förvaras under en enkel glasfiberkåpa.

Vill man åka Land Cruiser så är det inte mycket annat än 90-serien kvar att välja på och den borde ju klara dom ca 1000 milen Sverige-Marocko ToR utan problem.

En 5-dörrars 90-serie i gott skick skall rymmas inom er tänkta budget med marginal och då skall det bli pengar över till nya däck, en rejäl service och en hel del även till utrustning som ett bra kylskåp och andra köksattriraljer ;-)

Släng ut baksätet och fyll golvet med lådor att förvara alla saker i , lägg sedan en madrass över allt i hop så får ni en kingsizesäng värdigt vilket kungapar som helst och ni har eran budgetexpeditionsbil färdig på nolltid .

Är oron för krånglande bilar fortfarande kvar ? Släng ut en fråga här på forumet om resesällskap , här finns säkert nån mek-kunning person som vill slå följe med er men som kanske inte kommit iväg av olika anledningar och med 2 bilar så blir man i princip aldrig strandsatt dessutom kan det ju bli riktigt trevligt att få någon att dela äventyret med.

Det var bara några tankar från mig och skall man vänta tills att allting blir 100% säkert lär man få vänta.

Lycka till.

/Mecki

Länk till kommentar

när man kör i berg som är mycket upp och ner kan man hamna i mellanläge att där lådan får gå upp och ner hela tiden utan att komma in i ett lagom varvtal då är det lätt hänt att något kokar.

hög höj är när man upptäcker att man får köra på trean och fyran på den väg man nyss körde fyran oh femman. ännu högre höjd är när man hela dagen bara har kört på tvåa och aldrig högre än trean

Klas, det där resonemanget förstår jag mig inte alls på... och håller definitivt inte med.

Vilken höjd man kör på har inget med växellådan att göra. Höjd påverkar bilens förbränning av drivmedel (bränsle vs. luftblandning). Dagens turbomatade common-rail dieslar brukar sällan ha problem med detta. Däremot kör man i kraftiga backar så påverkar detta hela drivlinan - detta saknar dock relevans i jämförelsen mellan automat och manuell.

Enda tänkbara nackdelen med automat är överhettning vid extrem hetta och belastning (t.ex. ökenkörning). Detta löser man med extra oljekylare till växellådan. Vid terrängkörning är en automatlåda rena drömmen.

För expeditionskörning ser jag fördel med en manuell låda om den skulle haverera. Går en automat sönder är det oftast hopplöst kört. För en manuell låda så brukar det finnas någon växel man kan ta sig fram med om inte hela växellådan har brakat i bitar. Kopplingen kan vara ett problem med en manuell låda. Kopplingen får mycket stryk i t.ex. ökenkörning. Fördelen med manuell är också att det går att bogsera igång bilen.

Undervärdera inte en automatlåda. Toyota's automater är mycket robusta och tillförlitliga. Sen är det oerhört bekvämt. Automaten växlar vid det optimala vridmomentet och belastning på motorn blir minimal.

Samtliga Toyota's automater kan du växla manuellt - så jag förstår inte Klas argumentation ;)

Redigerad av Peder
Länk till kommentar

Det enda jag kunde hitta var en dubbelhyttad -04 med diesel och manuell låda för 85 tusen och då påstås den bara ha gått 8500 mil. Då återstår ju bara problemet med att sova på flaket .

Mecki, taktält :) !!! Passar utmärkt till HiLux. Antingen på taket eller på flaket. Jädrans bra grej. Ralston hade gjort en bra lösning på sin HiLux med flaket http://toyota4x4.se/topic/4214-toyota-hilux-2011/page__hl__ralston#entry29841

Han hade tältet ovanpå påbyggnaden vilket gjorda att bilen inte blev högre.

Länk till kommentar

Mecki, taktält :) !!! Passar utmärkt till HiLux. Antingen på taket eller på flaket. Jädrans bra grej. Ralston hade gjort en bra lösning på sin HiLux med flaket http://toyota4x4.se/...ston#entry29841

Han hade tältet ovanpå påbyggnaden vilket gjorda att bilen inte blev högre.

Jag vet Peder ;)

Jag har själv ett på 42:an och trivs bra med det men ett taktält kostar ju mellan nånstans mellan 10-25 tusen som då skall dras från bilbudgeten sen skall det tillverkas en ställning att fästa tältet på och kan man inte göra en sån själv blir även den ett antal tusenlappar, hade budgeten för bilen ( och jag förmodar även för utrusningen i bilen) varit dubbel så stor köper jag Hiluxalternativet med hull o hår men nu gäller det ju att tänka till så att dom får så mycket som möjligt för sina pengar så att dom kommer iväg.

Det brukar ju alltid bli så att det blir betydligt dyrare än vad man tänkt från början när man börjar plocka på utrustning, taktält, markis , markisväggar, kompressorkyl, navigationsutrustning , batteribank , 220V converter, extraljus, grövre däck, mm , mm.

Nu skall ju inte resan gå till världens ände , Marocko får väl ändå räknas till civiliserade trakter där man kan ta sig fram med en vanlig personbil.

Det blev en härlig diskussion med många bra synpunkter och förslag , hoppas bara att vi inte rör till det allt för mycket för er bara ;)

/ Mecki

Länk till kommentar