Gå till innehåll

Köpes: Land Cruiser 80

R8N

Rekommendera Poster

Hej och välkommen hit.

80:an är en riktigt trevlig bil , tyvärr så finns det inte så många här i landet men dom dyker upp lite då och då på Blocket så som den här : http://www.blocket.se/malmo/Land_Cruiser_HDJ_80_58288829.htm?ca=15&w=3&last=1

Annars så finns det väl ett större utbud i europa. , här är en populär site att söka på : http://suchen.mobile.de/auto/toyota-land-cruiser.html?isSearchRequest=true&sortOption.sortBy=price.consumerGrossEuro&lang=de&scopeId=C&makeModelVariant1.makeId=24100&makeModelVariant1.modelId=19&makeModelVariant1.modelDescription=hdj*80

lycka till !

/ Mecki

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

• 4 weeks later...
Postad (redigerade)

En färdig bil är för mig ett bättre val. Jag söker så gott som dagligen på olika annonssidor efter en HDJ80.

Har alla HDJ80 3,5 ton släpvagnsvikt eller är det bara de senare årsmodellerna?

Redigerad av R8N
Länk till kommentar

En färdig bil är för mig ett bättre val. Jag söker så gott som dagligen på olika annonssidor efter en HDJ80.

Har alla HDJ80 3,5 ton släpvagnsvikt eller är det bara de senare årsmodellerna?

Alla har inte 3500kg tyvärr. Min förra hade 2700kg och den jag har nu har bara 2000kg.

Länk till kommentar

Alla har inte 3500kg tyvärr. Min förra hade 2700kg och den jag har nu har bara 2000kg.

De flesta är väl importerade och det är bara svensksålda som kan få så hög dragvikt?

Om man inte vill gå genom processen med att få en godkänd dragbalk vilket kostar en slant.

Länk till kommentar

Jag har också funderat på varför det är olika max vikt när dragbalkarna ser lika ut .På min 80:a är det 2960kg i max släpvagnsvikt att det skulle bero på import kan det nog inte göra då jag har för mig att Toyota inte sålde några 80:or i Sverige.

/Mecki

Länk till kommentar

Jag har också funderat på varför det är olika max vikt när dragbalkarna ser lika ut .På min 80:a är det 2960kg i max släpvagnsvikt att det skulle bero på import kan det nog inte göra då jag har för mig att Toyota inte sålde några 80:or i Sverige.

/Mecki

Om alla är importerade beror det på när den kom in, reglerna har ändrats genom åren. Och det har funnits stort utrymme för godtycke hos besiktningsmännen. En LC jag tog in stod det klart att med den besiktningsman jag fått var ett godkänt drag bara att glömma. :mad:

Redigerad av priffe
Länk till kommentar

För att få korrekt dragvikt på bilen ska ni ordna intyg från Toyota GA Sverige. Olika länder har olika riktlinjer och när bilen direktimporteras och reg bes i Sverige så går Bilprovningen på ursprungliga papper på bilen. I många fall kan bilen ha en lägre dragvikt pga att första ägaren endast hade behörighet för en lättare tågvikt. På den den tiden fanns inga EU-gemensamma riktlinjer.

Länk till kommentar