Jump to content

Nu är det slutåkt med Range Rover Sport


Peder

Recommended Posts

Då var det dags. RRS har nu rullat 6500 mil. Den har varit bekväm och delvis fyllt sitt syfte...hm.

 

Komforten är outstanding (fram!). Även om den är alldeles för stötig med originalhjul (20" !!!). Motorn är underbar och likaså växellådan. Men vad hjälper det när det efter 3000 mil inte fungerar? Terrängegenskaperna är bra men inte bäst. Terrängkörningsprogrammet fungerar bra och är imponerande. Hjulupphängningen passar bättre på landsväg än på sämre vägar eller i terrängen. Den komplicerade hjulupphängningen gör den mycket känslig och ett haveri kommer som ett brev på posten. Så länge man sitter fram i RRS så är komforten jättebra. Baksätet är dock en bedrövelse. Lastutrymmet bak är på tok för litet. Det har visat sig att elektroniken fungerar så länge det är torrt på vägbanan. När det blir vått så slutar mycket att fungera och varningslamporna utgör mer som en dekoration än som varningslampor - de lyser konstant.

Bilen är riktigt snygg jämfört med LC150 och LC200.

 

-------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Under 6 500 mil har bilen varit inne på fel- och garantiarbeten ca 8 gånger (utan att felen har avhjälpts):

  • Parkeringssensorerna ur funktion (felmeddelanden vid fuktig väderlek).

  • Backkamera ur funktion.

  • Instrumentdisplayen samt GPS-displayen får upprepade blackouts.

  • Uppkopplingen av iPhone slutar fungera titt som tätt.

  • Återkommande varningar om låg kylvätskenivå (trots att det är fullt).

  • Takluckan läcker (återkommande fel).

  • Backspeglarna fälls in automatiskt (en funktion som inte går att stänga av) vilket resulterar att mekanismen går sönder då det är is eller snö.

  • ACC'n är bristfällig och oftast ser det ut som en ångbastu på insidan och man får torka rent för att se ut.

  • Defrostern är bristfällig och i vinterväglag måste man ständigt stanna och ta bort is från torkarna.

  • Bakluckan öppnas plötsligt om man står parkerad och inte låst bilen.

  • Bakluckan går ibland inte att öppna då det är fuktigt ute (fel på mikrokontakterna).

  • Vid vinterväglag måste man ofta stanna för att torka rent strålkastarna då snön täcker igen dessa.

  • Vid upprepade tillfällen har meddelande om att motorelektroniken är fel resulterat i att bilen endast går att köra i 50 km/hr. Återställande kan endast ske av akut LR-verkstad.

  • Programmering av förarstolens inställning ställer in sig i "default"-läge varje gång man stänger av motorn vilket gör att baksätespassagerarna får sina knäskålar mosade. Enligt LR går detta inte att ändra.

  • Efter 4 000 mil så gav stoppning upp i förarstolens sidokuddar (för stöd till rumpan) ser ut som en tom påse nötter.

  • Extra dieselvärmare (kostade skjortan) har inte fungerat korrekt sedan bilen var ny.

  • Bilen är utrustad med ett litet 12V batteri som inte klarar av all förbrukning. Kan vara anledning till att värmaren inte fungerar tillfredsställande. Ständiga varningar om låg batterispänning då man skall starta bilen. Något utrymme för större batteri finns inte.

  • Bilen är utrustad som standard med enorma vinterhjul vilket resulterar att man åker som en pulka på snöslask (rent ut sagt farligt).

 

-------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Nåväl - det hela har varit intressant. Bilen köptes helt ny. Under resans gång så har värdeminskningen varit 64:-/mil (!). Min förra LC150 Executive hade en värdeminskning på 12:-/mil. Detta är iofs alltid ett dilemma när man köper en fabriksny bil och första ägaren får ta smällen.

 

Nu är Range Rovern såld!

 

Nu ska jag hämta en sprillans ny mörkgrå LC150 Premium och det blir trevligt.

Link to comment
Share on other sites

Förutom Toyota, jag säger bara Fiat! 11.000 måttligt komfortabla men fungerande mil! Värdeminskning c:a 7kr mil!

Men den är ju liten o billig såväl i inköp som drift!

 

Men jag har ju inte fått så mycket kontakt med verkstaden som du fått! Dom kanske är trevliga, brukar bjuda på kaffe har jag hört!

Hade ju en Defender i 10 månader men när den stått på verkstaden i 10 veckor under den tiden gav jag upp!

 

Blir kul att hör om den nya Toyotan!

Link to comment
Share on other sites

Den nya LC150 skiljer sig kanske inte så mycket mot första generationen. Ska bli intressant och se om de gjort något åt programvaran för växellådan som tidigare var tämligen nervös. Löste då detta med trim-chippet. Den som lever får se...

 

Och du Daniel - du brukar väl alltid gå efter utseendet och inte efter funktionen med tanke på hur du spökar ut dina stackars bilar :) :lol: :-D

Link to comment
Share on other sites

Den slogan som ständigt är återkommande när man pratar Land Rover är väl: Aldrig riktigt trasig, aldrig riktigt hel. Fast i ditt fall kan man fundera.

 

Värdeminskningen för en RRS börjar nästan närma sig vad en ny snöskoter tappar i värde.

 

Kan man inte börja undra om det inte bör vara dags för Toyota att förnya motor och växellåda?

Med en motor som härstammar från LC90 och en växellåda från 2004 borde det ligga på ritbordet åtminstone.

Link to comment
Share on other sites

Den slogan som ständigt är återkommande när man pratar Land Rover är väl: Aldrig riktigt trasig, aldrig riktigt hel. Fast i ditt fall kan man fundera.

 

Värdeminskningen för en RRS börjar nästan närma sig vad en ny snöskoter tappar i värde.

 

Kan man inte börja undra om det inte bör vara dags för Toyota att förnya motor och växellåda?

Med en motor som härstammar från LC90 och en växellåda från 2004 borde det ligga på ritbordet åtminstone.

 

Så sant så. Toyota spelar the safe game då målgruppen för Land Cruiser ser ut som den gör. En uppgraderad dubbel-turbo rak sexa på en sisådär 290-320 hk och en 8-9 vxl automat borde vara fint. Tyvärr är det så att om en ny drivlina kommer på tapeten så lär det bli en el-hybrid dito (för den civila marknaden åtminstone) och då kan det bli strul. Man kanske ändå ska vara glad att de är lite konservativa till vissa delar(?). Dom kör väl så länge inte marknaden kräver annat. Inredningen har dock blivit bättre på den senaste generationens 150-serie.

 

Daniel - När det gäller 200-serien för min del så tillför den inte mycket mer än vad 150-serien redan har. 200'an tycker jag är tung, för stor och dyr i drift jämfört med 150'an. Prestandamässigt ingen större skillnad heller. Förvånad över att inte Toyota kan pressa ut mer pulver ur V8'an. Jag testade bägge modellerna en längre tid efter varandra. Tyckte att 150-serien var trevligare.

Med en korrekt uppdatering av mjukvaran så kan 150'an ge 230 hk - och då är den riktig trevlig.

Vad som irriterar mig är när Toyota pratar om höj och sänkbar fjädring så menar dom bara bakvagnen (problemet är ju framvagnen). Vem vill åka omkring som en raggarbil från 60-talet? Blir man hängande någonstans så blir det ju på framaxeln. Där har Range Rover lyckats bättre...

Link to comment
Share on other sites

Tror nog att det med enkla medel går att plocka ur en massa mer HP och Nm ur V8 dieseln! :-P

Trodde inte att driftkostnaden bekom Dej Peder av alla, nu blev jag ju besviken på riktigt ;)

Jag har 35" på min HDJ80, precis som det var på den HDJ80 som jag köpte av Dej!!! Och smäckrare kofångare än på Din gamla, så vad är det för pip på den gamla engelska bil älskaren? :P

Men skönt att Du kliver in i Toyota's värld igen!

Link to comment
Share on other sites

Vad var det för årsmodell på RR:, var det nya eller gamla Sporten?

 

Mina erfarenheter av märket är äldre, jag har haft några av P38-serien (alltså den Range Rover som tillverkades 1995-2002), men det är underligt och beklagligt att de är såpass dåliga än idag. Jag gillar dem skarpt men vis av erfarenhet kan jag säga att det aldrig någonsin mer blir en RR. Att det krånglar och bråkar kan man kanske leva med på en hobbybil, men en bil som Range Rover betraktar jag som ett verktyg, en bil som fungerar lika bra i fjällen som på fina gatan...men så är det tyvärr inte, den fungerar inte alls bra för en person som sätter höga krav på driftssäkerhet.

 

Det är konstigt att LR / RR fortfarande är av så låg kvalitet, när systermärket Jaguar som dessutom släppt till en del av tekniken är en produkt med mycket hög kvalitet.

 

Däremot saknar jag faktiskt den första Range Rovern jag hade;

http://lilldata.se/range-rover/LSE-93.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det var årsmodell 2013 (precis innan den nya kom). En härlig bil att köra - när den funkar - men att ständigt ha dessa problem är tröttsamt...

Min första RR var en Range Rover Serie 1. 2-dörrars med V8 bensinaren (som British Leyland köpte av Buick). Idag har den blivit en samlarbil och kostar skjortan att köpa i bra skick.

Edited by Peder
Link to comment
Share on other sites

Enligt din profil, som nu är uppdaterad med LC150, så har du även en Disco 4:a. Lider inte den av samma fel och brister som brosan rrs?

 

För övrigt skulle jag bli varm i hela kroppen om toyota satte in en rak 6:a igen, men vem annan än bmw och cummins kör på raka diesel-6:or nu för tiden?

Link to comment
Share on other sites

Nej! Det är konstigt. D4 funkar riktigt bra. Nu har inte den samma utrustningsnivå (inte navigator, el-stolar, el-baklucka, el-taklucka etc. etc.). Allt fungerar på den förutom den extra dieselvärmaren (som är likadan som satt i RRS) - helt värdelös. Har fått ibland meddelanden om låg batterispänning även i D4'an. De har bytt skivorna fram 2 gånger då de har varit skeva från fabriken (tillverkas förmodligen i Indien) - men annars inget att hojta över.

 

Som sagt - en modern rak 6:a vore great! Tänk dig en 4,0 - 4,5 liters twin-cam 6 cyl med dubbelturbo. 900 NM och 300 hk. Vore helt okay för mig.

Usch vad bra den skulle gå.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.