Jump to content

Min Yn67 och Hdj80

ewoldern

Recommended Posts

Får väl ta och presentera de av mina bilar som är Toyotas.

Köpte nyligen en Hilux -87 med stel framaxel (Yn67) från kronofogden.

Hade stått under tallar i 8 år och blivit lite grön etc :mad:

Men en första tvätt och få bort det värsta hann jag med innan tom Gotland fick snö :shock:

Sitter 4y motor i den och fick igång den med ett nytt optima och soppafilter, går faktiskt på den gamla bensinen!

Så här såg den ut när jag släpade hem den:

post-1253-0-59913400-1420012425_thumb.jpg

post-1253-0-81205100-1420012440_thumb.jpg

Efter en första tvätt och ute på en liten provsväng:

post-1253-0-48309000-1420012482_thumb.jpg

post-1253-0-16597600-1420012496_thumb.jpg

Har kollat igenom bilen och beställt nya styrstag och koppling och diverse smått för service.

Bilen har klarat sig bra från rost, kom från Norge 2001 till Gotland om jag förstått rätt.

Sen blev jag även med en Hdj80 -93 på samma sätt vid en försäljning vid kronofogden.

Den hade dock bara stått 3 år under träd (Kan väl inte vara något för en 80i) :-P

Bilen kom in från Tyskland 1996 och hamnade på Gotland direkt utan att passera salt... (Bra objekt att skruva med)

Så här snygg var den när den hämtades:

post-1253-0-14574400-1420012647_thumb.jpg

Efter en tvätt och montering snorkeln jag hade liggande från min tidigare 80 serie (saknad) :oops:

post-1253-0-71579000-1420012714_thumb.jpg

Planerna består i att få båda bilarna besiktigade och senare får man ta beslut om resten.

Dock är nog planen att hdj80in skall få följande:

* winchfångare fram (Ligger en warn xe9000 i garaget).

* Stötfångare med hållare för hi-lift, reservhjul etc bak.

* Takräcke med x-ljus.

* Rocksliders.

* Höjning.

Dom är i gott sällskap hemmavid, har sedan bilden togs fått sällskap av en tgb22.

post-1253-0-21877000-1420013428_thumb.jpg

Grattis till köpen :)

Roligt att bilarna fick stanna kvar i Sverige .

Du har väl säkert hört det tidigare men jag nämner det ändå ;) " När du tröttnat på Hiluxen så kan du väl slå mig en signal" :D

/ Mecki

Grattis till bra bilaffärer de ser mycket bra ut. Men hade inte du en identisk 80:a innan?

Tackar! Jo jag hade en vinröd 80a för ett tag sen, vissa bilar saknar man och nu gör jag ett nytt försök (att den blev vinröd är inget jag önskade men det får gå) 8-)

Erik byter oftare än jag, så de är nog till salu inom kort :-P

Det här mina första bilar, vad är det du påstår?? :shock:

Du vill inte byta hdj80 mot en bj42?

Pm skickat.

Edited by ewoldern

Grattis till köpen :)

Roligt att bilarna fick stanna kvar i Sverige .

Du har väl säkert hört det tidigare men jag nämner det ändå ;) " När du tröttnat på Hiluxen så kan du väl slå mig en signal" :D

/ Mecki

Tackar!

Jo man vet aldrig, är sugen på en 40-serie av något slag. Får jag några "bra" ideer så hör jag av mig 8-)

Grattis till nya bilarna! Ser ut som de hamnat i gott sällskap :)

Får väl säga samma som Mecki, men jag syftar på 80:an :D

Jo det är inte fel med en 80i, dock har jag snöat in mig på 40 så vi får se vad det slutar... 8-)

Edited by ewoldern

I veckan har jag börjat försöka renovera upp diff actuatorn bak på 80in.

Nu är allt rengjort och fixat men får tyvärr ej fart på el-motorn, får bli att fortsätta när humöret är på topp igen... :shock:

post-1253-0-22130100-1420301156_thumb.jpg

post-1253-0-78938900-1420301173_thumb.jpg

Nästa vecka har jag ledigt från jobbet och då blir det en sväng i skogen på Trettondagen och sen skall jag montera en OME 2" sats jag har liggande till Hdj80, då de original som sitter är välbehövda av den sista vilan i skrot bingen :-P

I veckan har jag börjat försöka renovera upp diff actuatorn bak på 80in.

Nu är allt rengjort och fixat men får tyvärr ej fart på el-motorn, får bli att fortsätta när humöret är på topp igen... :shock:

Det är inte magneterna som lossnat och lagt sig på samma sida? Eller om du haft dem loss och råkat få in dem på fel håll? (Been there, done that...)

Mecki, Du får väll byta bort Din BJ42 mot en HiLux!!!! :-P

:shock: Nu förstår jag inte vad du menar ! Man måste väl vara bra tokig i fall man gör sig av med sin 40-serie :P

Det är inte magneterna som lossnat och lagt sig på samma sida? Eller om du haft dem loss och råkat få in dem på fel håll? (Been there, done that...)

Det är säkert så som Klydd påpekar, ett vanligt fel är att magneterna på elmotorn lossnar och lägger sig tillsammans på en sida. Lossa plåtkåpan på elmotorn och om magneterna ligger på en och samma sida är det bara att limma tillbaka dom där dom skall sitta tänk bara på att inte vrida eller vända på dom för då kommer inte + och - polerna på rätt ställe.

/ Mecki

:shock: Nu förstår jag inte vad du menar ! Man måste väl vara bra tokig i fall man gör sig av med sin 40-serie :P

Det är säkert så som Klydd påpekar, ett vanligt fel är att magneterna på elmotorn lossnar och lägger sig tillsammans på en sida. Lossa plåtkåpan på elmotorn och om magneterna ligger på en och samma sida är det bara att limma tillbaka dom där dom skall sitta tänk bara på att inte vrida eller vända på dom för då kommer inte + och - polerna på rätt ställe.

/ Mecki

Shit 2 av magneterna hade ju lossnat, jag tog loss och gjorde rent allt och limmade tillbaks dem. Inte en tanke på att de kunde hamna åt fel "håll". Tyckte det var mystiskt när allt såg snyggt ut annars med motorn (rotor, kol etc)

Hur lyckas man räta ut detta nu då och få dem rätt :blush:

Hej .

Det står tyvärr inget i mekhandboken (vad jag kunde hitta i alla fall :( ) om åt vilket håll magneterna skall sitta så det får väl bli att testa sig fram eller om du tar loss locket på den främre accuatorn och mäter av hur magneterna sitter där.

Lycka till .

/ Mecki

Efter lite offroad körning på trettondagen har det skruvats lite i garaget...

Hdj80in har fått en begagnad OME 2" sats monterad och ser mindre trött ut i fjädringen :-P

Igår fick Hiluxen lite service med ny glykol, olja och filter till motorn och nya tänd delar monterade.

Diff actuatorn till 80in får jag ingen fart på, bytt plats på magneter o pillat men den vill ändå inte snurra, trött blir man men vill inte ge upp när man lagt en massa tid på den jäkeln :evil:

Mins inte, men är det samma fram som bak trots att det är klenare klump fram?

Jag har en extra fram om Du vill riva och mäta på!!!

De ser helt olika ut, men mäta på den hade vart fint. Annars stoppar jag in kemppin i hålet på bakaxeln :twisted:

• 2 weeks later...

/ Mecki

Fel fel Mecki man är tokig om man skaffar en 40-serie, för man kommer alldrig kunna skilja sig från den ;)

Köp en JEEP lättare att skiljas ifrån :D

• 2 weeks later...

Hiluxen såld, går inte ha hur mkt grejer som helst stående när man har platsbrist...

Dock blev den ersatt av något lika gott (Beroende på läggning).

Köpte detta långt gångna bj42 projekt som jag tänkte fixa klart och ha som hobbybil framöver.

post-1253-0-42295800-1423250656_thumb.jpg

post-1253-0-94435300-1423250683_thumb.jpg

Killen som haft den innan mig har lagt ett enormt jobb på att ta den dit den står.

Nu skall jag rostlaga och lacka etc, dörrar, väggar, tak.

Detta hoppas jag ha klart tills april då jag måste ta bort den från vinterförvaringen jag ställt den nu (Litet garage hemma :mad: ), så att man kan få på det då så den kan stå utomhus emellanåt..

Bilen är en Bj42 från 1983, har styrservo, skivbromsar och 5 växlad låda (vad mer kan man önska sig) :-P

Min plan är inget super original skick, utan mer som jag vill ha det.

* Tanken är att min Husky winch ska sitta i en winchstötfångare fram.

* En annan bakstötfångare med reservhjulshållare och ev hilift fäste skall byggas med inbyggt triplexdrag.

* Sidosteg i stil med de Mecki här på forumet har. (Hoppas det är okej att sno designen) :blush:

Färgmässigt får den vara röd då det är för långt gånget att byta till något annat nu, så vad jag tänkte är att det blir rött ihop med svarta detaljer (tak, grill, gångjärn etc).

Lite i stuk med denna: post-1253-0-71333900-1423251249_thumb.jpg