largo42 Postad 21 oktober, 2014 Rapport Share Postad 21 oktober, 2014 Fy faan, grabbar, så här ser mitt insug ut efter 12000 mil på min 125:a diesel. 2007:a. Jag har provat blanka avgasreturen en gång men då lös för många lampor. Nu skall jag prova samma bricka med ett 8mm hål i centrum och se hur det går. largo42 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Carl Postad 21 oktober, 2014 Rapport Share Postad 21 oktober, 2014 Otroligt, kan inte vara bra. Vad säger Toyota om detta?? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
soll Postad 22 oktober, 2014 Rapport Share Postad 22 oktober, 2014 (redigerade) Jag gjorde samma operation bortsett från att jag fick kalla fötter strax innan jag skulle ta bort insuget (verkade för krångligt att få loss det innersta spridarröret). Det är galet hur mycket skit som fastnar. Jag gjorde rent så mycket jag kunde komma åt och sög upp allt med en bit slang monterad på en industridamsugare. Det finns inte på kartan att s.k egr-rengöringsmedel kan få bort så mycket gugg som sitter i insuget på en mondern diesel. Endast mekanisk borttagning funkar. Då jag har en tidigt D4D utan vnt turbo var det inga problem att blockera egr-ventilen. Eftersom beläggningen består av olja och sot kan du se till att angripa oljan från vehusventilationen med en catch can istället. Jag har en Mann Provent 200 som jag inte hunnit installera men den tar effektivt bort oljan i vevhusventilationen. http://www.smithieso...180729EFC4.html Toyota är precis som alla andra biltillverkare medvetna om problemet. Tyvärr baksidan av hårda avgaskrav. Redigerad 22 oktober, 2014 av soll Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
largo42 Postad 22 oktober, 2014 Författare Rapport Share Postad 22 oktober, 2014 Jag gjorde samma operation bortsett från att jag fick kalla fötter strax innan jag skulle ta bort insuget (verkade för krångligt att få loss det innersta spridarröret). Det är galet hur mycket skit som fastnar. Jag gjorde rent så mycket jag kunde komma åt och sög upp allt med en bit slang monterad på en industridamsugare. Det finns inte på kartan att s.k egr-rengöringsmedel kan få bort så mycket gugg som sitter i insuget på en mondern diesel. Endast mekanisk borttagning funkar. Då jag har en tidigt D4D utan vnt turbo var det inga problem att blockera egr-ventilen. Eftersom beläggningen består av olja och sot kan du se till att angripa oljan från vehusventilationen med en catch can istället. Jag har en Mann Provent 200 som jag inte hunnit installera men den tar effektivt bort oljan i vevhusventilationen. http://www.smithieso...180729EFC4.html Toyota är precis som alla andra biltillverkare medvetna om problemet. Tyvärr baksidan av hårda avgaskrav. Jodå, jag fick kalla fötter också, det var ett rent h-vete att bemästra men det gick. Mycket slangar längst in..... Mann Provent 200 verkar intressant. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Klydd Postad 23 oktober, 2014 Rapport Share Postad 23 oktober, 2014 Fy faan, grabbar, så här ser mitt insug ut efter 12000 mil på min 125:a diesel. 2007:a. Usch, det ser äckligt ut! Gjorde inte du rent det en gång tidigare? Och det har blivit så mycket igen? Ni som gjort rent, upplever ni någon skillnad efteråt, mer än att mardrömmarna tar slut? Eller ser det värre ut, än det egentligen är? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
valdas-76 Postad 23 oktober, 2014 Rapport Share Postad 23 oktober, 2014 Ännu ett tydlig exempel vart leder allt miljöhysteri och ekologiska normer Sorry för OT... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
soll Postad 23 oktober, 2014 Rapport Share Postad 23 oktober, 2014 Helt ärligt så märkte jag nog ingen skillnad faktiskt. Jag kör dessutom bilen lite för lite och varierat för att kunna dra några riktiga slutsatser kring förbrukningen före och efter. Jämfört med det jag sett på Australienska Prado och Hilux-forum så såg mitt insug relativt bra ut men det kändes väldigt skönt att gjort rent det så mycket jag kunde. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
largo42 Postad 25 oktober, 2014 Författare Rapport Share Postad 25 oktober, 2014 Usch, det ser äckligt ut! Gjorde inte du rent det en gång tidigare? Och det har blivit så mycket igen? Ni som gjort rent, upplever ni någon skillnad efteråt, mer än att mardrömmarna tar slut? Eller ser det värre ut, än det egentligen är? Jo, jag gjorde rent tidigare men då bara halvägs då jag tyckte det såg för dj-gt att ta loss själva grenröret. Men så har jag låtit det mogna ca. ett halvår och kom så nu till skott.Har smygkört lite häromkring (bilen ej påställd) och det verkar som alla 173 hästarna kom fram! Jag märker skillnad. Förbrukningen vet jag inget om i nuläget. Och brickan med 8mm hål sitter där och inga lampor lyser!! Tjoohooo!!! largo42 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster