Gå till innehåll

Använda HI 4wd

seww

Rekommendera Poster

Det har kommit underkylt regn här hos de 2 senaste dagarna, och jag märker att det är lite smått halt.

Ska läsa i manualen men jag ville höra från er också, när man kan använda 4wd på Hiluxen?

På Jeepen har jag flera lägen för fördelningslådan, 2wd, 4wd fulltime. 4wd parttime och 4 low och med 4wd fulltime kan jag använda fyrhjulsdriften på alla underlag när som helst. Öppen mittdiff eller vad det nu kallas.

Är det något liknande på Hilux, eller ska 4wd enbart användas när underlaget är halt, t ex is, snö, lera?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

• 4 weeks later...

Gick igenom Hilux-manualen, och där står det att man inte ska använda 4x4 om det inte är halt, grusväg eller snö/is.

Måste säga att, för att vara en framhjulsdriven bil, så sladdar den enkelt i 2wd. Iofs dåligt med dubb, men baken borde ju inte fara åt sidan för det...

Länk till kommentar

Den är väl bakhjulsdriven, när inte 4wd är inkopplad?! :wacko:

Det känns som det när man kör, men enligt manualen ska den vara framhjulsdriven.

Har inte hittat en enda mening där det står "bakhjulsdriven" men den beter som en sådan...

Kanske nån här som vet med säkerhet?

Länk till kommentar

Hiluxen är bakhjulsdriven.

När du lägger i fyrhjulsdriften är mellandiffen låst, så kör med fyrhjulsdriften inkopplad endast när den behövs. Är inte ofta man behöver fyrhjulsdriften på vintern, så länge det är plogat går det bra med 2WD.

Nyare Hilux har automatiska frihjulsnav (hub lockers). Min gamla Hilux från 1989 hade manuella frihjulsnav, man fick hoppa ut ur bilen och vrida på innan man la i 4WD. Min andra Hilux från 1999 och den jag har nu från 2008 har automatiska.

Frihjulsnav gör så att drivaxlarna till framhjulen inte behöver snurra med hjulen när man kör i 2WD.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Frihjulsnav

Länk till kommentar

Har inte fått ut manualen för att ta bilden jag lovade, ber om ursäkt.. :)

Jag vill då använda fyrhjulsdriften så mycket jag kan, då det är säkrare, speciellt med dåliga vinterdäck... Hade jag haft råd nu, så hade jag köpt nya däck, men det passar inte just nu...

Så länge snön ligger på backen ska det funka med fyrhjulsdriften, så är inte orolig. Eller borde jag vara?

Byter jobb om nån vecka, då blir det jag som kör Hiluxen istället för frun och ska se om vi kan enbart använda tvåhjulsdrift...

Länk till kommentar

Du kommer säkert ta dig fram med dåliga vinterdäck, men tänk på att dåliga däck kan få tråkiga överaskningar när du bromsar. Att köra fyrhjulsdrivet läge kan göra att du lurar dig att tro att greppet är bättre än det visar sig vara då du ska bromsa. Dåliga däck är aldrig ok.

Länk till kommentar

Du kommer säkert ta dig fram med dåliga vinterdäck, men tänk på att dåliga däck kan få tråkiga överaskningar när du bromsar. Att köra fyrhjulsdrivet läge kan göra att du lurar dig att tro att greppet är bättre än det visar sig vara då du ska bromsa. Dåliga däck är aldrig ok.

Visst är det ju så.

Men det är mest i rondeller och snäva kurvor man märker av de dåliga däcken, speciellt i 2wd, så baken har en tendens att sladda. Dessutom är jag dålig på att köra med bakhjulsdrift, har enbart haft framhjulsdrift och fyrhjulsdrift...

Länk till kommentar

Så länge man inte kör med fyrhjulsdriften i på torr asfalt är det ingen fara.

Det var så jag förstod förklaringen i manualen också. Tack, då har vi rett ut det! :)

Hmm, är inte din XJ normalt bakhjulsdriven??

Jepp, du har rätt. Men jag har den "stora" fördelningslådan med följande val för 4wd: 2wd, 4wd HI, 4wd Parttime, 4wd Low.

Och på 4wd HI, har den öppen mellandiff så man kan ha i fyrhjulsdriften även på torrt underlag. Helt underbart måste jag säga :)

Länk till kommentar

4wd HI är öppen mitt diff, vad betyder då 4wd Parttime? Kopplas 4hjulsdriften in automatiskt? Någon typ av haldex / diffbroms system? Hur låser du mellandiffen?

Inte så insatt i Jeep men det här fick mig intresserad.... :-)

Länk till kommentar

4wd HI är öppen mitt diff, vad betyder då 4wd Parttime? Kopplas 4hjulsdriften in automatiskt? Någon typ av haldex / diffbroms system? Hur låser du mellandiffen?

Inte så insatt i Jeep men det här fick mig intresserad.... :-)

Jag önskar jag kunde svara på det :)

Fyrhjulsdriften är mekanisk så man har en fin spak i bilen. Lustiga är också att lägena är ställd så först kommer 2wd, sen Parttime och sen Fulltime och efter det Low. Tycker att Fulltime borde komma först eftersom den funkar närsomhelst.

Vet att det inte finns någon Haldex eller Viscokoppling, men that's about it. Hittade detta lite snabbt:

"2wd: Power only to rear driveshaft. Front driveshaft disconnected from engine power.

Part Time 4wd: Front and rear driveshafts powered at the same time and are "locked" together. Should not be used on dry or high traction surfaces because of potential differences in speed between front and rear axles.

Full Time 4wd: This option gives you less traction than part-time 4wd. Front and rear driveshafts are powered but through an "open" differential in the transfer case. Good for all surfaces. In full time 4wd with "open" front and rear differentials, any of the four driven wheels can spin.

4LO: Same as part-time 4wd but uses a gear reduction in the transfer case to amplify torque available to the wheels. Front and rear driveshafts still "locked " together. Use this option for maximum traction and low speed control."

Mer info här också:

http://www.novak-adapt.com/knowledge/np242.htm

Länk till kommentar

• 1 year later...

Snor denna tråden lite! Ser att den är gammal; men i 4-runnerns manual står det också framhjulsdriven, men det är den garanterat inte =)

Anyway... Har problem med min. Tror jag? När jag kör med 4wd så "Hugger" det i ratten. Den är väldigt svår att köra. Detta är på snötäckta vägar. Det känns som hjulen inte riktigt går med varandra, eller hur jag skall uttrycka mig :) Ska det vara så? När den tappar fäste och måste "Jobba" så hugger det inte. Bara när den har fäste. Vet att den inte skall köras med fäste men på en snöig skogsväg måste man väl kunna åka utan att koppla i och ur varannan meter? Den är ju väldigt svårkörd när det hugger sådär. Om inte annat för rädslan att något skall/har pajjat.

Sen undrar jag när kan man lägga i och ur fyrhjulsdrift? Alltså inte på underlaget, utan när i körningen. Om jag inte missupfattar manualen så funkar 2 till 4HI under gång. Även LO om man åker under en viss hastighet, Stämmer det?

Länk till kommentar

4 runner kan jag inte ett skit om men någon har sagt att chassie och ram är rätt lika 90/120. Är det frihjuls nav på 4-runner? Att gå mellan 2 & 4 drift med lagom fart utan moment brukar funka på de flesta bilar. Att gå från Hi - Low i fart upplever jag lite som att crossväxla - det går men helst inte. Jag har en kamrat med 4-runner, kan be honom titta i din tråd och komma med tips.

Länk till kommentar

4 runner kan jag inte ett skit om men någon har sagt att chassie och ram är rätt lika 90/120. Är det frihjuls nav på 4-runner? Att gå mellan 2 & 4 drift med lagom fart utan moment brukar funka på de flesta bilar. Att gå från Hi - Low i fart upplever jag lite som att crossväxla - det går men helst inte. Jag har en kamrat med 4-runner, kan be honom titta i din tråd och komma med tips.

Nä, det funkar att lägga i och ur utan några konstigheter! Så det ska inte vara det på denna.

Trodde det var samma chassie på hilux och 4-runner fram till och med andra generationen -95? Fast det kanske är missuppfattat från min sida.

Ja det vore tacksamt! Startade en tråd i 4-runner delen också, men låna här då jag som sagt trodde det var samma (Den hette ju tom Hilux på sina håll) plus att 4-runner delen verkade rätt död. :,(

Länk till kommentar