Jump to content

Vad är detta ?

Jonas E

Recommended Posts

Den har nog levt ett ganska hårt liv, under de milen den rullat tycker jag det ser ut som :wacko:

Efter att ha granskat bilderna och läst texten om bilen i anonnsen konstaterar jag att bilen troligtvis är helt slut, i bästa fall kan man återanvända askkoppen .

Vad tror ni det har varit för brukare/företag av bilen i fråga?

Två tidigre ägare, Statens Räddningsverk i Karlstad och senast Myndigheten för samhällsskydd och beredskap också i Karlstad.

/Mecki

En av bilarna som tillhört räddningsverkets internationella avdelning. Statens Räddningsverk och Myndigheten för samhällsskydd är samma myndighet, men som bytte namn för några år sedan. Jag skulle tro att de flesta milen är mellan centrallager i Karlstad och räddningsverkets skolor ute i landet. De bilar som åkt ut på mission har oftast stannat i det landet de hamnat i eftersom att det är för dyrt att ta bilarna med sig hem.

De flesta av deras bilar är välbyggda och utrustade med frihjulsnav och ARB spärrar både bak och fram. Vissa av deras bilar fick även turbo vid ombyggnaden. Även om den är besiktigad för 8 personer saknas med största sannolikhet de längsgående bänkarna (utan säkerhetsbälte) längst bak. Bakom plåten på höger sida bak sitter radio utrusningen. Många bilar har dessutom 230v inverter och fast installerad satellitutrustning. Radio antennen fram (de stora röret) är till en Australiensisk kortvågsradio av märket Codan. Där sitter också en Motorola VHF radio i bilen (som behöver speciell utrustning för att programmeras).

Den troliga anledningen att bilen ser så dålig ut är att den avvänts för utbildning under många år. Många av FN-organisationerna har anlitat Sverige för utbildning av personal dels för att hantera en fyrhjulsdriven bil och dels för olika övningar i personlig säkerhet. Då många av deltagarna knappast hanterat en vanlig bil tidigare blev det som det blev.

Dock vill jag påpeka att jag på något sett känner till bilen på bilden eller dess skick. Den har kanske använts till något annat eller kommit hem från någon mission…

Efter ytterligare lite fundering; Räddnigsverket köppte sina bilar från Toyota Gibraltar och jag skulle tro att originalfärgen faktiskt varit vit, men under Irakkriget 2002 målade FN alla sina bilar blåa för att skilja sig från alla de bilarna som stulits från FN. Räddningsverket hade en ganska stor insats där och jag skulle inte bli förvånad om bilen lackerades blå för att åka dit. Men efter att FN:s kontor sprängdes efter några månader åkte räddningsverket hem. Så antingen kan bilen ha varit i Irak någon månad eller var den kanske planerad att åka till Irak.

Lite lustigt att den har kromade dörrhandtag, en lite lyxig detalj på en extremt bruksig bil. Så brukar väl inte de europasålda kusinerna i 100-serien se ut, trots att de är betydligt lyxigare i övrigt. Visst är den sliten sett till miltalet men frågan är hur dålig den egentligen är, bilarna på KVD får ju alltid omdömen som ger intrycket av att bilen kanske är lite sämre än den egentligen upplevs i verkligheten, jag vet ju bara själv hur min egen LC skulle beskrivas, "Ramen rostangripen. Stenskott front. Dörruppslag runt om. Nyansskillnad baklucka. Ratt sliten. Dålig passform radio". Detta trots att den är väldigt fin för sin ålder, och för att vara en LC som ofta lever hårda liv.

Någon blev en lycklig ägare till en fin HZJ105 i dag , tydligen är en 15 år gammal 105:a med 11 tusen mil på mätarn värd 126 000:- :-) .

Var och kollade på den i måndags , det blev en snabbesiktning innan himmelen öppnade sig men jag tyckte att den såg riktigt fräch ut , den verkar inte vara terrängkörd för det fanns inga teken på skav eller ikörningar undertill ingen rost heller bortsett i från dom fläckar/rosor som var på ramen .

Torr och fin var den bortsett från lite oljesöl i framkant på motorn under behållaren för servo oljan (kan ha varit slangarna som läckte).

Motorn startade utan problem och gick tyst o fint utan nått tickande eller slammrande , den gick stabilt o bra på vägen utan klonk eller glapp och växlarna gick i o ur utan protest . Enda smolket i bägaren var att den gick inte att lägga i lågväxel , det stod på spaken att den skulle lyftas för att gå in i lågen men trots flertalet övertalningsförsök gick den inte att rubba , att växla mellan 2H och 4H gick dok utan problem.

Dom få plåtskador som fanns var inte av nån allvarligare karaktär , fixar man dom samt lägger på en ny hellack så har men en bil som ser ut och känns som en ny (nästan ;-) )

Innut i ser den också väldigt fräch ut ,baksätet har nog ingen suttit i och golven (bilens gummimatta) ser nästan oanvänd ut både fram och i baksätet.

Tvärr så gick den för lite mer än vad jag hade budgeterat för så man kan bara grattulera den nye ägaren och hoppas att den stannar kvar i landet som en ny expeditionsbil .

/Mecki

Med reservation för att jag inte har läst annonsen. Men jag är tämligen övertygad om att bilen inte varit i utlandstjänst. Ett fordon reserverad för utlandstjänstgöring tas aldrig hem igen (läs Mats). Om den var ämnad för utlandstjänstgöring uppfyller den inte registreringskraven för att brukas i Sverige (både Försvaret och andra organisationer har dispens gällande miljökrav, säkerhet m.m.). Dessa bilar får inte heller säljas till privata köpare.

Synd att den inte har ballistiskt skydd - det hade ju varit coolt med en LC som väger 4 ton (tom)!

Håller dock inte med Mats att de är starkt byggda. Ett stort problem är just att livstiden på bilen är kort då den utrustas och lastas så ett den går på knäna. Det hela handlar om ekonomi. För fordon typ Galten m.fl. så får du 10 st LC150/200 för samma pris. Dessa doneras sedan till diverse hjälporganisationer eller lokala myndigheter när de tjänat ut.

Just för att den annonserade bilen med all säkerhet inte varit i utlandet - kan den ju vara intressant. Radioutrustningen är ju tämligen ointressant för att användas hemma. Codan-utrustningen är förmodligen HF. Codan säljer och installerar till nästan alla fordon som säljs genom Gibraltar.

Summerar jag tråden tror jag absolut att bilen kan ha varit på mission. Vissa bilar tas hem även om det kanske oftast är pga incidenter med påföljande utredningar. Galten verkar ha haft en prislapp på ca 2Msek. Är dock på intet sett initierad nog att uttala mig om det priset är färdigutrustade bilar.