Jump to content

Magnus LC LC200

Magnus LC

Recommended Posts

• 1 month later...

För några veckor sedan försökte jag backe ner en grindstolpe i metall trots att jag såg den i både backkamera, sidobackspegel och med varnande sensorer! Resultatet blev en lite ful stötfångare vilket jag inte ville leva med. Nu åtgärdat mha försäkringen i samband med första mellanservicen. Stötfångare plastsvetsas och repareras upp till motsvarande nypris pga miljökrav. Resultatet blev mycket bra och jag är väldigt nöjd med Toyota verkstaden service och jobb mitt under semestern.

• 6 months later...

Miltal nu 26 300 mil och det är dags för fullservice. Tvekar lite mellan att låta Toyota eller annan fristående firma alternativt göra det själv som fd men rostig mekaniker med dålig tillgång till lokal. Har idag beställt aktuella original filter mm samt bett om offerter på jobbet av hos både Toyota och en fristående firma som jag vet servar en del LC här på Östgötaslätten. Jag kommer även se till att det byts automatlådeolja i någon omfattning. Dock säger Toyota att de endast får ut ca 3-4 liter av totalt 11 liter.

Edited by Magnus LC

Jo jag har fått tips om det men jag lutar åt att lägga mig mitt emellan Toyotas rekommendation att inte röra oljan alls och att flusha lådan. Troligen blir det alltså ett utspädande byte av oljan i själva tråget. Men som sagt så har jag inte bestämt mig ännu.

Lite uppdaterade grubblerier ang automatlådeoljeservice. Det verkar vara svårt att hitta automatlådekompetens här i Östergötland. Idag har jag därför haft kontakt med ett företag på västkusten som offererat en flushing med ca 14 liter olja, filter samt trågpackning med totalkostnad 7600kr. Lite saftigt pris tycker jag, men samtidigt kanske en bra investering eller vad säger ni?

Tror nog att det är väl använda kronor. Med det relativt höga miltalet och om det inte är gjort tidigare så är det säkert behövligt om den ska gå minst lika långt till. Vxl lådsbytet på min 90;a kostade nära 60.000 för Toyota då de klantat till det.

En vxl låda till 200 är säkert dyrare.

Idag har LCn fått en fullservice på Toyota. Miltalet är 26 352 mil. Jag bestämde mig för att inte låta dem byta delmängd olja i automatlådan. Fortsätter sökandet efter lämplig flushverkstad istället. LCn gick stadigt som ett lok i på väg till Toyota på morgonen i den nyfallna snön. Lånebilen , en Avensis med 400 mil på mätaren gick snålt men ack så slirigt underlaget kändes. Fördelen med att åka Avensis en dag var den maffiga känslan att ratta 200 an igen på väg hem från service. Ta i trä men den känns riktigt tight och fin fortfarande. Precis som efter förra servicen lägger sig oljetrycksmätaren lite högre igen vilket känns positivt samtidigt som jag inte oroar mig för skillnaden. Har i trådar på LCOOL bildat mig en någorlunda statistiskt korrekt uppfattning om att mitt oljetryck/mätare beter sig normalt.

Och... Magnus, ring runt till dessa. Du hittar garanterat en bra verkstad som har rätt utrustning och kompetens för jobbet:

http://www.hellstenab.se/hitta-verkstad

Peder, tack för tipset ringde de idag och de sade att närmsta verkstad som har deras flushmaskin var Mekonomen Norrköping. Sökte dem men inte tag i dem och för mig i vanlig ordning funkade inte Mekonomens kundtjänst som lovade att de skulle ringa upp. Får väl se om de vaknat imorgon. Blir att försöka bedöma deras kunskapsnivå på tfn till att börja med plus att ta in offert. På LCOOL har en del australiensare flushat lådan själva men erkänt att det blivit lite klabbigt. Först tömmer dem sumpen på olja genom pluggen. Sedan lossar dem returen från oljekylaren och sätter ett kärl under. Sedan flyger dem på med ny olja i lådans påfyllningshål placerat rel lågt på lådan samtidigt som de med motorn igång kör igenom alla växellägen i lådan. När returoljans färg bedöms som ny avbryter dem. Monterar tillbaka returen och fyller lådan till rätt nivå.

• 3 weeks later...