Gå till innehåll

Nybörjarfråga. Typ änna...

solk

Rekommendera Poster

Jag har lyckats byta kamrem själv men en lampjäv3l går jag bet på! Hur ända in i glödheta Småland får man loss plastkåpan över innerbelysningen i taket på en 80?! Pretty please, tipsa mig om någon här har lyckats...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Suck och stön, tack för svar. Av bilden att döma borde man ju bända glaset utåt, synd bara att mr Toyota lirkat till sugpassningen så infernaliskt att inte ens en flugskit kommer imellan. Nytt försök imorgon då... Går det inte bra så går det sönder!

Länk till kommentar

Ett tips på vägen är att köpa sån där "list bändare", skonar både listen/plasten och det runt om.

Finns alldeles utmärkta att köpa på Bilia för runt en tjuga styck, har hjälpt mig mycket när det gäller lossa plastsaker på bilen.

Har tyvärr inget artnr ...

Länk till kommentar

Funkar det med LED? Är innerbelysningeninte relästyrd? Jag köpte på mig LED till min gamla Volvo terrängbil, men tji fick jag. Relät fick inte tillräckligt med motstånd. Så fick snällt slänga dit vanliga glödlampor igen. Är lite sugen att få lite bättre kräm i min innerbelysning på 80an med :-)

Länk till kommentar

• 5 months later...

Har börjat ta tag i min innerbelysning igen.

Fram verkar det vara BA9s 10watt.

Mitten och bak spollampa 31mm 10watt.

Dörrar T10 W5W.

Har hittat ersättning med motsvarande styrka för samtliga utom för spollampa.

Dom rackarna har jag bara hittat motsvarande 5watt :-(

Man vill ju inte göra ett nerköp.

Har sett att 35mm spollampa finns motsvarande 15watt, men undrar om den går att muckla ner i 31mm sockel?

Någon som har erfarenhet?

Länk till kommentar

Kan besvara min egen fråga, hittade en 36mm spollampa, inte en chans att man kunde få ner den i sockeln för 31mm. Daniel, vet du om det var motsvarande 5watt du köpte? Lyser dom ok? Inte kul att ha innerbelysning som inte gör nytta.

Länk till kommentar

Beställde såna här:

http://www.ljustema.se/spollampor/581-31mm-spollampa-25w-.html

http://www.ljustema.se/ba-serien/528-ba9s-15w-.html

http://www.ljustema.se/t-serien/558-t10-canbus-3w-.html

Den sista rackaren på 3watt skall ge 96 lumen.

Detta blir spännande :-)

Återkommer med foton efter montering.

Länk till kommentar

Blev en himla skillnad på min bil. Och så drar de så lite att man faktiskt vågar ha de igång på kvällarna/nätterna när man är på resa utan riskera startproblem på morgonen om man råkar somna ifrån dem :-P

Kartläsarlampan (BA9s, T4W, 3893) gjorde oxå en himla skillnad.

En annan fördel med LED är ju även att de inte blir varma. Likaså kan man vinkla ljuset lite med dem, vilket jag gjorde med den över baksätet för att de bak skulle kunna ha den tänd utan att störa föraren allt för mycket under färd.

Länk till kommentar