Gå till innehåll

Vad för turbo vid konvertering?

Felix

Rekommendera Poster

Hej!

Har planer på att turbokonvertera min 3B motor, tanken är att flippa grenröret och "mocka" ihop ett eget kit.

Frågan är då vad för turbo man ska använda? har hört att pajero Gen1's turbo ska passa bultdelningen på grenröret, men jag har inte hittat någon sådan turbo.

hur tar man reda på storlek av turbo till motor osv? vad ska jag leta efter?

Behöver ju även att alla in och utlopp ska sitta på rätt plats. tex så att när turbon sitter på grenröret så ska ju utlopp med luft sitta placerat åt rätt håll. Eller går det att vända på eller modifiera på något vis?

Tacksam för all hjälp!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nääää Mecki köpte ett färdigt kit av mej med grenrör och allt, som jag köpt från Turboglide i Australien.

Dvs. det är ett riktigt bolt-on kitt med en Garet Turbo.

Jag fick pajero turbo nr av en Ålänning en gång, men tyvärr så har jag raderat de meddelandet :-(

Men jag har smsat min kamrat Jesper om vad det står på den Mits Turbo han köpt av mej, återkommer här om inte han själv gör det :-)

Länk till kommentar

Men Mecki kan ju lyfta på huven och läsa av sitt turbonr oxå, så går det sedan att få fram lite turbodata över vad man bör ha för något.

Jag kan nog skramla fram något extra grenrör om Du inte vill kapa/svetsa sönder original röret om Du skall flippa och byta fläns eller liknade.

Länk till kommentar

Det tog tyvärr lite längre tid än förväntat ;-)

Turbosnurran i kittet från Turboglide är en Garret M24 , bilder mm finns i min garagetråd http://toyota4x4.se/topic/2910-mecki%c2%b4s-bj42a/

Jag har också ett gammalt grenrör till övers om du får för dig att labba lite själv .

/Mecki

Länk till kommentar

haha jävlar vilken aktivitet det var här! Härligt.

Ja grenrör kan ju verkligen vara en bra artikel ha, är rätt troligt att det blir byta av fläns eller flytt av position mer till mitten iaf.

Är ju i Australien så har ju funderat på ett kit från turboglide, men det blir ändå 15lök för ett kit och dom stålarna känns inte motiverade och roligare att bygga själv.

Men ingen som vet hur stor turbon ska vara? har sett en turbo från en pajero faktiskt och den kändes väldigt liten. Smidigt som fan dock vid montering både med storlek och bultdelning. men frågan är ju hur prestandan blir?

kanon schysst med all hjälp!

Länk till kommentar

Tidig Mitsubishi Pajero 2,5D samt Saab turbo funkar direkt på flipp.

Den Bj42 Daniel köpte av mig, hjälpte Henrik på Åland mig med. Och den var inte stor..

alt bygga en platta mellan grenröret och turbon så får du på i princip vilken som helt. Men får du verkligen plats med turbo på flippat 3B grenrör under huven på en bj75a? De jag sett som flippat har gjort de på 40 serien vilket har mer plats. Tror det är bättre att bygga från 13BT grenröret.

Finns en del här oxå http://forum.ih8mud.com/diesel-tech-24-volts-systems/34599-turbo-position-2.html

Länk till kommentar

Tidig Mitsubishi Pajero 2,5D samt Saab turbo funkar direkt på flipp.

Den Bj42 Daniel köpte av mig, hjälpte Henrik på Åland mig med. Och den var inte stor..

alt bygga en platta mellan grenröret och turbon så får du på i princip vilken som helt. Men får du verkligen plats med turbo på flippat 3B grenrör under huven på en bj75a? De jag sett som flippat har gjort de på 40 serien vilket har mer plats. Tror det är bättre att bygga från 13BT grenröret.

Finns en del här oxå http://forum.ih8mud....position-2.html

Okej, vet du vilken/vilka saab turbos som funkar?

Näe jag e tveksam till att det passar med att flippa och att det inte tar i huven, Tror även det skulle se ruskigt B ut.. Tanken är nog att snida om ett org grenrör till den placeringen jag vill ha.

13bt grenrör kan jag tänka mig inte är det lättaste att hitta?

Länk till kommentar

Har också hört att Saabs turbo skall passa men vet tyvärr inte från vilken modell.

Jag skall ner o meka med 42:an i morgon så jag kan mäta turbon , nån som vet vilka mått som behövs.

Annars så får du väl snida ihop nått själv som sagt , här finns lite tips http://toyotatrekker.proboards.com/thread/392/bj60-landcruiser-build?page=2

Länk till kommentar