Jump to content

Var har ni monterat era komradio?

RobbanF

Recommended Posts

Se där, vad tomten var snäll :)

På min 80:a monterade jag komradion ovanför stereon och en liten högtalare framför passagerarens fötter. Antennen monterade jag på ett plattjärn som jag stack ut mellan huven och grillen.

Går kanske att se på någon av bilderna i min gamla garage-tråd

http://toyota4x4.se/topic/2706-klydds-hdj80/

Hojta till annars så kan jag nog leta fram bättre bilder om det skulle behövas.

Minns att djupet på det facket var lite begränsat, så jämför med din radio innan du härjar för mycket :)

Jag gav upp på att hitta smidigt montage i min HDJ80, och köpte en ny CB-radio, en Maas Venus som är lätt att gömma tex. bakom handfacket.

Finns tex här: http://www.conrad.com/ce/en/product/655522/Maas-Cb-Transceivers-Polmar-Venus

Den gamla Alan-40 får åka in i 40-serien istället, passar ju tom. namnmässigt i den 8-)

Notera dock att antennen behöver ett fullgott jordplan (vilket den inte får genom att montera antennen på en plåtflik).

Antennen måste således ha ett inbyggt jordplan (typ marina antenner eller kortvågsantenner med inbyggd tuner).

Antennen är begränsad av dess horisont. Med antennen monterad på stötfångaren så skickas radiovågorna till 80% rakt in i bilens kaross. Man behöver således en riktigt lång piskantenn (mellan 4-7 meter lång). Bästa platsen är bilens tak (om antennen inte har inbyggt jordplan).

Att fästa antennen (som saknar eget jordplan) på en metallbricka som sticker ut mellan grillen och motorhuven är ett tämligen dåligt ställe.

En kompromiss kan vara att komplettera installationen med en rejäl jordfläta (i koppar ca 7-8 cm bred) mellan foten på antennen och till bilens kaross (plåtkaross).

De flesta antenner som monteras har en dålig räckvidd pga bristfällig antenn och räckvidden är förhållandevis kort

Jo det är en liten trevlig rackare :-P

Ordentlig jordning är som Peder säger A&O. Höll på som en idiot med min CB innan jag kom på att den inte fick tillräcklig jord via takräcket trots 8st fötter. Har den numera i frontbumpern och får grym jord och räckvidd. Givetvis hade jag tjänat lite till med att ha den på taket, men så irriterande att smälla i med den överallt och räckvidden räcker gått för mitt användande.

Ingen som har en SWR-mätare som kommer till Borås i morgon och har lust att hjälpa mig att ställa in antennen?

Synd att du inte ställde frågan lite tidigare, har en swr-mätare på jobbet men åker tyvärr inte den vägen i morgonbitti :-(

Vi ses i Borås :-)

Edited by Mecki

• 2 weeks later...

Hej!

Som utlovat kommer här en bild på hur jag har monterat min komradio.

Skruvade den på höger sida av konsollen, micken sitter på en svanhals bultad i förarsätet och vinkad över mittkonsollen.

// Robban

post-2283-0-04297300-1388853099_thumb.jpg