Gå till innehåll

Luft/vatten intercooler till HDJ80 m.fl.

BJ42 Daniel

Rekommendera Poster

Hej,

Har fått kanon pris ett luft/vatten intercooler kit från PWR.

post-854-0-94153300-1384963787_thumb.jpg

http://www.pwr.com.a...lio/barrel-kits

För 300Hp varianten PWR5218 är listpriset £865.41, men jag har fått 15% rabatt på det, och funderar på att köpa två kit, för då fick jag även fri frakt.

OBS det är inget bolt on kit!!! Fästen och anslutning mot insuget måste tex fixas. Finns färdiga kit tex hos http://www.sam-equip...oller=categoryn Men då kostar det oxå 1577€ plus frakt!!!

Någon mer som är sugen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den skall passa till de flesta turbobilar upp till 300Hp.

Som sagt finns exakt samma Intercooler ink alla fästen och adapter mot insuget tex hos http://www.sam-equip...oller=categoryn

Men då kostar det 7-8kkr mer, vilket jag inte tycker att det är värt.

Den som Jens och Östen köpte är "standard" luft till luft vilket innebär grova rördragningar på 2-3" istället för en klen 2/3" vattenslang! Samt att som jag har förstått det så är luft till vatten mycket effektivare och bättre! När denna dessutom är billigare så är det inte så mycket att fundera på. Jag kanske köper två, en till HDJ80 och en till turbokonverterade 2h motorn jag har en den andra bilen.

Länk till kommentar

Kanske kan vara värt att jämföra pris med svenska Laminovas intercoolers. http://www.laminova....ogy/intercooler

Korrigering... Jag var lite snabb. Till skillnad mot deras oljekylare var deras intercooler bara kärnan. Låter inlägget och länken vara kvar ändå ifall någon vill förkovra sig i ämnet :-)

Redigerad av soll
Länk till kommentar

Daniel, jag menar givetvis antal ventiler. Finns det någon bra länk till installationsinfo? Jag har svårt att avgöra hur mycket jobb det är och om grejerna får plats under huven...

Den lilla vattenkylaren med fläkt kan man montera lite vart som helst. Bäst är dock att ha den framför vanliga kylaren, vilket ryms lika bra på både 12 och 24-valve. Snarare så handlar det om man har automatlåda eller inte, dvs. om man har en extra oljekylare där framme oxå eller inte. Dock tror jag att man får plats oavsett.

Att SAM har olika kit till 12 resp. 24-valve beror ju på att festerna givetvis skiljer sig. Vill minnas att även adaptern mot insuget även skiljer sig.

Titta på PWR's sida och bild googla lite så ser Du. Det finns även några filmsnuttar på denna sida http://cruisersolutions.com/index.php?main_page=video&products_id=463&video=138 när de installerar ett ATX turbokit som innehåller en PWR air/water intercooler.

Länk till kommentar

Hej,

Kollade faktiskt lite på detta allternativet när vi installerade våra kit.

Ett vattenkylt intercooler kit med egen tank som ligger på en egen kylkrets är

alltid effektivare än luft/luff.

Installationen borde bli lättare/enklare då rördragningen inte alls är av samma kaliber

Gasresponsen kan även vara något snabbare med luft/vatten då luften inte behöver gå längre väg.

Hur mycket hk är tanken att plocka ur 1hd-t motorn ?

Du kan lätt bygga en luft/luft ic system för samma pengar som inte är bolt on.

En stor naktdel enligt mig är att det inte ser direkt orginal ut med en sån här bling bling enhet under huven vilket

kan göra besöker hos lotteriet än men intressant.

Det kit som All-american säljer kunde Toyota kunder beställa som tillvall till sin nya HDJ80 när de levererades som nya.

Allt för installationen ingår. t.om en guide för att ställa dieselpumpen rätt ingår.

Länk till kommentar

Jag frågade inte om jag skulle köpa det, utan om någon annan ville haka på oxå. Jag köper troligen två kit, ett till 80 och ett till min 40-serie med turbokonverterad 2H motor (HJ60).

Precis som jag skrev och även Du Jens, så slipper man att dra grova rör. Ett icke bolt on luft/luft kan man ju få för 2-3 kkr, men jag vill inte ha en massa meter 2,5" rör i motorutrymmet. Och luft/luft varianterna som man sätter direkt mellan turbo och insug över motorn, kan man få för 4-5 som bolt on, men tror inte riktigt på dessa.

"Bling blinget" kommer ju att oxidera på ett par år, och skulle besiktningen säga något är det bara att tappa av vattnet och sätta en slang mellan in och ut på luftkylaren och åka tillbaka. Det är lite svårare om Du skulle få anmärkning på Din intercooler :P

Vill minnas att ni betalade runt 15kkr för Era kit?!?! Jag får dessa luft/vatten för 8300:-/st ink. frakt. sedan kanske det tillkommer 1-2kkr i lite montage grejer, men det är ändå billigare och en i mitt tycke bättre produkt 8-)

Jag behöver även byta min Turbo, så jag kommer troligen passa på att byta ramlager, vevlager, turbo, spridare och montera intercooler samtidigt. Så blir att åka och ställa in allt sedan hos en polare med rätt mätutrustning. Tanken är inte att vrål trimma, utan kanske ta ut 200-250Hp.

Jag har hört att det på de Europa sålda 80 skall sitta "strypbrickor" i dieselpumpen, någon som hört om detta stämmer? Kanske tom tagit bort?

Guiden för dieselpumpsinställningen skulle man gärna ha tagit del av! :rolleyes:

Länk till kommentar

Köp vad du vill :)

Ja de låg på ca 15000 styck har jag för mig. I och för sig så var euro läget sämre då än nu. Om jag inte missminner mig så betalade vi 2800 euro för två kit.

Den där strypningen sitter förmodligen kvar om ingen har pillat på pumpen tidigare. Östens hade en strypning och min hade två. Sitter som små brickor.

Dessa togs bort och pumpen ställdes in efter instruktioner. Vi fick öka diesel mängden något på den ena för att sänka avgastempen som vart lite högre än innan bytet.

Ta lite kort när du fått hem grejerna, alltid intressant att se hur det blir.

Den där guiden kan jag ordna om det skulle blir intressant.

Länk till kommentar