Jump to content

Gps tracking eller dela med sig av sina loggade rutter.

Mecki

Recommended Posts

Fick lite tankar på detta med att få ihop till nått lite mer samlat så att vi kan dela med oss med våra loggade gps tracks . Det verkar ju vara så att många sparar sina rutter men hur skall vi lättare kunna dela dessa i mellan oss , min tanke var att om jag loggar bra grusvägar eller liknande i min del av landet och nån annan gör det samma i sin så kan man lätt hitta bra vägar i andra delar utav landet dom gånger som man är ute och rör på sig lite längre .

Själv använder jag Wikiloc http://www.wikiloc.com och mitt användarnamn är Mecki , är det nån mer här som använder Wikilock så tala om ert användarnamn så kan man gå in och lägga till ett eller flera av era loggade spår i sina favoriter och på så sätt kan man lättare hitta varandra .

Wikilock har appar både för Iphone och Android.

Använder ni nått annat så skriv det här så kan vi göra en utvärdering.

Det kan vara värt ett försök ;-)

Vi hörs !

Mecki

Edited by Klydd
fixat till webadressen

Mycket bra initiativ Mecki.

När jag var aktiv terrängcyklist så var det en kille som tog fram ett fantastiskt fint program med sparade stigar som kunde vändas, läggas till svårighetsgrad och bilder/ filmsnuttar så att man kunde skaffa sig en god idè om hur stigen såg ut innan man gav sig av. Den baserade sig på rena gpx filer vilka är rätt lätta att plocka ut ur de flesta navigatorer.

Problemet är väl att vi har så massa olika system? Det gör det svårt att synca dem mot varandra antar jag ( utan att veta helt vad jag snackar om i vanlig ordning ).

I Wikilock så sparar man vågarna under olika kategorier vandring, cykling eller vad det nu är för typ av spår man gör , det finns en kategori med 4x4 som antagligen som är aktuell för oss :-).

När vi kollade på detta för några år sedan så gick det att ladda upp från en massa olika sorters trackingprylar till Wikilock , vi hade då nån lite tracker från Clas Olsson eller Teknikmagasinet.

Det gick även att ladda upp från lite olika gps´er , fördelen är att man kan ladda tillbaka andras rutter till sin egen gps eller vad man nu navigerar efter (säger jag också helt utan att veta säkert ;-) ) .

Hur sparar ni era loggade rutter i dagsläget ?

/ Mecki

Då är det väl bara att ta en titt på detta och ge det en chans.

Jag prövade att spara Jågurtvägen men fick bara med mig motorvägen från gränsen och hem... Å andra sidan har jag ju min skapade gpx fil jag kan ladda upp.

Laptopen har en logfunktion, det har min bil gps oxå men jag är lite mer osäker på dens funktion. Men det klarar jag nog av att fundera ut om jag ger det lite tid. Det vore ju det bästa, den är lixom alltid med.

Mitt användarnamn är jenik och jag hoppas på att fler börjar använda det.

Jag har redan hittat dig ;)

Då är det väl bara att ta en titt på detta och ge det en chans.

Å andra sidan har jag ju min skapade gpx fil jag kan ladda upp.

Jag kollade lite snabbt och det går att ladda upp gpx och tcx filer det går även att ladda upp från/till Garmin samt Iphone och Android .

• 1 month later...