Gå till innehåll

Svensk lag gallande modifierade 4x4 vid import?

LexusGX470

Rekommendera Poster

Tjenare,

Jag är färsk här på forumet. Jag bor i USA och kör en del off road här borta. Jag håller på med ett litet bygge som jag gärna skulle skeppa med mig hem när den dagen kommer (bensinpriset är väl rätt ok där hemma :))

Men jag är inte riktigt med i matchen vad svenska lagar säger om dessa typer av fordon. Jag vet att däcken inte ska sticka ut utanför skärmarna. Så där är jag redan rökt. Men vad säger lagen om stötfångare, sliders, snorkel, extra ljus osv. Jag tänkte ha dessa lagar i bakhuvudet när jag fortsätter modda bilen så jag inte måste göra om hälften när jag flyttar hem.

Vad gäller importregler så har jag rätt bra koll men om någon har några tips på det ämnet också, så kanon.

Här är min byggtråd på ExPo. Där kan ni se mer exakt vad jag gjort med bilen.

http://www.expeditionportal.com/forum/threads/116238-Lexus-GX470-Expedition-build

Och här är några bilder.

DSCF2831_zps4542862a.jpg

DSCF2890_zpse3148860.jpg

DSCF2823_zpscdb6d342.jpg

//Mårten

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har följt din tråd på ExPo med stor behållning. Hade ingen aning om att du var svensk :)

Beträffande att ta in en bil som flyttgods så vet jag inte mer än att en bil jag ägde tidigare var intagen som flyttgods ursprungligen och den var helt befriad från avgaskrav. Åtminstone förr var reglerna för flyttgodsbilar betydligt mer liberala än dito vanligt import. Här verkar det finnas lite att läsa http://www.beckab.se...lp/flyttgodsbil

Redigerad av soll
Länk till kommentar

Snygg som fan! Ganska säker på att reglerna skiljer sig, till det bättre, om du tar in bilen som flyttgods. Besiktningen här går inte att förutse till 100% utan är till viss del godtycklig utifrån besiktningmannens omdöme.

Länk till kommentar

Hej Mårten och välkommen hit ;)

Det är nog lite tyvärr lite som Höök skriver, mycket hänger på besiktningsmannen. Jag importerade min bil från Tyskland, den är så kallat helbilsgodkänd, men det var inga problem med varken höjning eller ARB-front med winch.

Som nämnt ovan så bör du ha vissa fördelar av att ta in den som flyttgods.

Det går att hitta en del information på http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/

Martin här på forumet tog in en landcruiser 200 för något år sedan som var en del ombyggd. Han kikar säkert snart in här och kan säkert fylla på med lite erfarenheter.

Länk till kommentar

Jag har följt din tråd på ExPo med stor behållning. Hade ingen aning om att du var svensk :)

Beträffande att ta in en bil som flyttgods så vet jag inte mer än att en bil jag ägde tidigare var intagen som flyttgods ursprungligen och den var helt befriad från avgaskrav. Åtminstone förr var reglerna för flyttgodsbilar betydligt mer liberala än dito vanligt import. Här verkar det finnas lite att läsa http://www.beckab.se...lp/flyttgodsbil

Klart som korvspad att jag är svensk. Finns inga amerikaner som donar med en Lexus GX. Enligt 99.9999% av amerikanska befolkningen så är det en bil som frugan använder för att köra barnen på fotbollsträning :-) Har hänt vid ett par tillfällen där jag glidit förbi en Rubicon som kört fast på trailsen. Dom brukar bli ganska förvånade när en Lexus rullar förbi, dom verkar inte veta att det är en land cruiser under karossen.

Kul att se att det är lite svenskar inne på Expo. Har du någon tråd därinne som man kan följa?

Ska läsa på lite mer. Tack för länken.

Snygg som fan! Ganska säker på att reglerna skiljer sig, till det bättre, om du tar in bilen som flyttgods. Besiktningen här går inte att förutse till 100% utan är till viss del godtycklig utifrån besiktningmannens omdöme.

Tackar! Jo jag hoppas att jag inte behöver göra allt för mycket för att få igenom den. Ska se ifall jag kan få tag i någon besiktningsman och kolla med dom direkt istället om råd.

Hej Mårten och välkommen hit ;)

Det är nog lite tyvärr lite som Höök skriver, mycket hänger på besiktningsmannen. Jag importerade min bil från Tyskland, den är så kallat helbilsgodkänd, men det var inga problem med varken höjning eller ARB-front med winch.

Som nämnt ovan så bör du ha vissa fördelar av att ta in den som flyttgods.

Det går att hitta en del information på http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/

Martin här på forumet tog in en landcruiser 200 för något år sedan som var en del ombyggd. Han kikar säkert snart in här och kan säkert fylla på med lite erfarenheter.

Tack så mycket. Väntar med stor iver på ett svar ifrån Martin.

//Mårten

Länk till kommentar

Transportsystemen skriver följande:

"Fordon som förs in som flyttsak behöver bara uppfylla de miljökrav som gäller vid kontrollbesiktning av äldre fordon."

Men även:

"Det är sedan upp till ett besiktningsorgan att vid registreringsbesiktningen avgöra om undantaget behöver tillämpas för att fordonet ska kunna registreras i Sverige. Det betyder att flyttsak i slutändan kanske inte används, trots att vi på Transportstyrelsen beviljat det. Det beror på att fordon inte ska registreras med undantag de inte behöver."

Det borde ju innebära att jag inte behöver göra nått med bilen. Förutom i princip blinkers och se till att bilen är i ett kördugligt skick så att besiktningsmannen är glad utifrån ett säkerhetsperspektiv.

Länk till kommentar

Skulle gissa att det är lämpligt att även plocka bort "öglorna" som sitter framför strålkastarna. De brukar inte gilla sådana. Den i mitten kan gå igenom som "extraljusfäste" :)

Typiskt. Jag som precis byggt klart kofångaren. Sedan ska man kapa den :(

Länk till kommentar

Fin bil Mårten!

Som Jenik skriver, vänta med evt kapning till du får påbackning om det. Brorsans ARB gick ju igenom med ett " lycka till i Afrika " så det går säkert bra.

Ska lusläsa din tråd i helgen för att se om där finns några tips till Snövit ;).

Länk till kommentar

Hej Mårten,

Riktigt fin bil du har!!

Jag tog med mig bilen hem från Dubai med stötfångare, lyft, dubbeltankar och allt annat utan några som helst problem. Min bil har dessutom ganska annorlunda specifikationer än bilarna här hemma vilket också accepterades helt utan problem.

När du tar in bilen kommer du att behöva visa att du ägt bilen i minst ett år och den var godkänd i landet du kommer ifrån. Registrerings dokument, kvitton och annat kan vara till hjälp. De vill också ha ett referens dokument för de uppgifter de inte man mäta (motorstyrka, totalvikt, tankvolym, etc) viket i mitt fall var instruktionsboken.

Det enda de anmärkte på var att bilen var ganska mycket högre tjänstevikt än vad som står i instruktionsboken. Detta i tur ledde till en diskussion om jag verkligen kunde ha passagerare i alla mina säten.

Min bil klarade utsläppskraven även om jag inte har det partikelfilter som sitter på bilarna här hemma. Jag utnyttjar därför inte dispensen.

Om jag skulle göra det igen så skulle jag tänka på följande:

- Se till att bilen är så lätt som möjligt vid registreringsbesiktningen. Det innebär nästan tom tank, inga hasplåtar, inget på taket, inte massa extrabatterier och annan utrustning.

- Se till att de skriver in möjliga däckstorlekar. Det enda jag har i mitt registreringsbevis är storleken som satt på bilen 285/65-17, ett däck som var så gott som omöjligt att få tag på i Europa när jag tog in min bil. Se till att i alla fall få alla storlekar inskrivna som du har i din instruktionsbok utöver det du har på bilen. (Dessutom, importerar du från USA (eller mellan-östern), ta med dig ytterligare några omgångar däck. Du betalar mycket mindre.)

Lycka till! Det vore synd att lämna bilen over there…

Länk till kommentar

Fin bil Mårten!

Som Jenik skriver, vänta med evt kapning till du får påbackning om det. Brorsans ARB gick ju igenom med ett " lycka till i Afrika " så det går säkert bra.

Ska lusläsa din tråd i helgen för att se om där finns några tips till Snövit ;).

Alltid kul med fler läsare. Finns säkert något tips att ta med sig.

Redigerad av LexusGX470
Länk till kommentar

Hej Mårten,

Riktigt fin bil du har!!

Jag tog med mig bilen hem från Dubai med stötfångare, lyft, dubbeltankar och allt annat utan några som helst problem. Min bil har dessutom ganska annorlunda specifikationer än bilarna här hemma vilket också accepterades helt utan problem.

När du tar in bilen kommer du att behöva visa att du ägt bilen i minst ett år och den var godkänd i landet du kommer ifrån. Registrerings dokument, kvitton och annat kan vara till hjälp. De vill också ha ett referens dokument för de uppgifter de inte man mäta (motorstyrka, totalvikt, tankvolym, etc) viket i mitt fall var instruktionsboken.

Det enda de anmärkte på var att bilen var ganska mycket högre tjänstevikt än vad som står i instruktionsboken. Detta i tur ledde till en diskussion om jag verkligen kunde ha passagerare i alla mina säten.

Min bil klarade utsläppskraven även om jag inte har det partikelfilter som sitter på bilarna här hemma. Jag utnyttjar därför inte dispensen.

Om jag skulle göra det igen så skulle jag tänka på följande:

- Se till att bilen är så lätt som möjligt vid registreringsbesiktningen. Det innebär nästan tom tank, inga hasplåtar, inget på taket, inte massa extrabatterier och annan utrustning.

- Se till att de skriver in möjliga däckstorlekar. Det enda jag har i mitt registreringsbevis är storleken som satt på bilen 285/65-17, ett däck som var så gott som omöjligt att få tag på i Europa när jag tog in min bil. Se till att i alla fall få alla storlekar inskrivna som du har i din instruktionsbok utöver det du har på bilen. (Dessutom, importerar du från USA (eller mellan-östern), ta med dig ytterligare några omgångar däck. Du betalar mycket mindre.)

Lycka till! Det vore synd att lämna bilen over there…

Tack för all info. Riktigt hjälpsamt. Nej jag vill gärna ta med den hem. Har en del tokiga planer med den som jag ska försöka få gjorda hör borta innan jag åker hem. Du får hålla koll på byggtråden och ge feedback på dumma idéer.

Länk till kommentar

Sorry för OT, men Jon, det måste väl vara V8an då?!

GX470 är 4.7 liters bensin V8. Samma som finns i 100 serien och tidiga 200...

Det är 4.7an som Martin skriver. En silkeslen trevlig maskin men ganska vek. Jag är rätt sugen på att byta ut den mot en diesel. Tex från lc200 eller något som blir billigare för mig här borta tex en cummins. Men dom är liiiite väl tokiga dom motorerna.

Redigerad av LexusGX470
Länk till kommentar

Det är 4.7an som Martin skriver. En silkeslen trevlig maskin men ganska vek. Jag är rätt sugen på att byta ut den mot en diesel. Tex från lc200 eller något som blir billigare för mig här borta tex en cummins. Men dom är liiiite väl tokiga dom motorerna.

Tror vikten och vibrationerna är de största nackdelarna med en Cummins. Den mindre 4-cylindriga 4bt på 3,9 liter väger typ 360kg. Att jämföra med 1kd-ftv som sitter i bla LC90/120 som väger ca 270kg om jag minns rätt. Enkelheten och trimpotentialen hos Cummins-motorerna tilltalar dock :-)

Länk till kommentar

• 3 years later...

Hej.

Ny på forumet - måhända är detta rätt tråd? Jag har en 120, -05:a wb, d4d med 6-vxl manuell låda. För tillfället fixar fixar jag till den som bo-bil. Taktält från Maggiolina och inredning från bl a Drifta. Nåväl, nu undrar jag om någon kan tipsa mig om dels hjälp att montera en front, ARB Sahara förslagsvis och om denna är accepterad av besiktningen. Fronten kan levereras med en central båge men inte nödvändigt.

Länk till kommentar

Hej,

Det skall inte vara några problem med sådan front/kofångare.

Bästa är väl att slänga på extraljus, antenn och winch och kalla den för fäste för detta.

De har aldrig ifrågasatt min (ARB deluxe?).

Länk till kommentar

Hej.

Ny på forumet - måhända är detta rätt tråd? Jag har en 120, -05:a wb, d4d med 6-vxl manuell låda. För tillfället fixar fixar jag till den som bo-bil. Taktält från Maggiolina och inredning från bl a Drifta. Nåväl, nu undrar jag om någon kan tipsa mig om dels hjälp att montera en front, ARB Sahara förslagsvis och om denna är accepterad av besiktningen. Fronten kan levereras med en central båge men inte nödvändigt.

Välkommen till toyota4x4.se :)

Om jag förstått rätt så har besiktningen inte så ont av att man byter front så länge det inte sticker ut några vassa saker, OCH att det inte finns bågar/öglor runt strålkastarna. Det finns de som besiktigat även med sådana, men det finns även de som fått såga bort yttre bågar. Jag hade Sahara bar på min förra bil och det var aldrig några problem.

Som MrWib skriver, montera lite extraljus så heter det "fäste" istället för "front".

Lägg gärna upp en garagetråd och dela med dig lite bilder/info om ditt bygge! Det verkar intressant.

Länk till kommentar