Jump to content

Swingaway

Recommended Posts

Hej! Jag hittade denna käcka attiralj på ebay. Tror den samlade expertisen här på forumet att den håller måttet vad gäller hållbarhet? Jag är osäker på om den klarar av tyngden av ett reservhjul stl 315 70 r16. Vidare, vet någon om / hur man isf förstärker karossen för att denna ska hålla vid infästningarna? Priset var ju tilltalande. Med vänlig hälsning/ Josef http://www.ebay.co.uk/itm/TOYOTA-LAND-CRUISER-FJ80-SWING-AWAY-SPARE-WHEEL-CARRIER-/280258983089?hash=item4140bcb4b1

Edited by Rando-kurūzā

Det där är en "original" del, dvs. det fanns bilar som rullade av bandet med dessa på. Så troligen finns det redan förstärkning i karossen även på Din bil. Ta av inredningssidan bak på den sidan och se efter.

Det skall finnas två modeller av dom oxå, en för liggande dörrar och en för stående.

Edited by BJ42 Daniel

Notera Daniels "original", dvs modellen ser ut som en original, men är en eftermarknads som liknar originalet.

Jag tror inte att bilarna utan denna original har någon förstärkning, men det finns exempel på nätet där folk gjort egna förstärkningar.

• 3 weeks later...

Finns en del bilder på plåtar som har bockats i samma form som D stolpens inre vägg.

Gör en sökning på OEM Rear wheel carrier fzj80 så kommer du hitta en hel del info om hur andra har gjort.

Du skall inte behöva svetsa något utan det gäller att hålla fast plåtarna på insidan när du sätter fästet.

Jens och Daniel, tänker ni på lösningarna där man svetsat ett stöd i bakre änden på ramen och låtit en axel för swingen gå upp denom "plasthörnet" på kofångaren eller har ni sett lösningar som är mer bolt on?

• 2 weeks later...

Jens, har du några bilder på hur du löst infästningen i ramen? Jag är inne på nåt som inte kräver svets eller håltagning i ramen vilket för tankarna i riktning mot gängad bygel och mothåll/fastspänning av nån sort...

• 2 weeks later...
  • 1 month later...
  • 5 weeks later...