Gå till innehåll

Navigationsfråga - Garmin/ PC

Wiberg Sr

Rekommendera Poster

Jag hade en gång i tiden en grymt användarvänlig GPS, Garmin 176 tror jag den hette. Den kunde jag dessutom koppla till PC´n och vips så var hela PC´n en stor GPS med tillgång till MapSource och alla mina kartor.

Den GPSen är dessvärre såld men jag saknar funktionen. Jag ringde till f.d Belanor idag, numera ägda av Garmin, för att förhöra mig om någon av mina andra tre Garmin GPSer kan utföra samma sak. Efter över en halvtimme(!) i telefonkö så gav jag upp.

Har suttit och pillat lite med den ena GPSen här men tror inte det är nubbchans att få den att sända signaler till MapSource.

Har sett att Garmin har en GPS-puck som gör samma grejen, har någon provat den?

Att ha en laptop med GPS gör navigation betydligt enklare, därför är jag sugen på att få fixat det igen.

Har någon något bra förslag på vad göra? Gå för puck eller evt om någon vet om inställningar på GPSerna som möjliggör navigering via PCn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite svårt att svara på om dina Garmin GPSer kan skicka NMEA data om du inte skriver vilka modeller det är ;) Båt-varianterna brukar väl kunna fixa det, medan de enklare bil-varianterna saknar den funktionaliteten.

En variant är en billig GPS-puck och sedan programvaran Franson GpsGate Client som lurar datorn att pucken är en Garmin och följaktligen fungerar den med nRoute och MapSource. Programvaran är gratis för Express-versionen som borde räcka bra i ditt fall.

Länk till kommentar

Sorry, skulle så klart skrivit vila GPSer det ær. Edge 705, Nuvi 760 och 520s ( plotter m ekolod ). Plottern har ju givetvis NMEA utgångar men frågan ær hur få in dem i burken utan COM port?

Men ditt alternativ verkar ju vara en bra gej och något jag kan tænka mig. Tips på var jag hittar en billig GPS puck? Ja, jag ær lat...

Länk till kommentar

Handlade pucken på CO igår, tankade ner Franson programmet + nRoute och vips så pratade laptopen med en behaglig kvinnostämma.

Men eftersom det är Garmin så är produkterna i bästa fall " nästan " färdigutvecklade så alla rutter man har gjort i versioner av MapSource senare än 2.0+ vägrar nRoute att ta emot.

Är oavsett nöjd med att ha fått igång navigationen på PCn. Tack igen Klydd för bra tips.

Länk till kommentar

Lite svårt att svara på om dina Garmin GPSer kan skicka NMEA data om du inte skriver vilka modeller det är ;) Båt-varianterna brukar väl kunna fixa det, medan de enklare bil-varianterna saknar den funktionaliteten.

En variant är en billig GPS-puck och sedan programvaran Franson GpsGate Client som lurar datorn att pucken är en Garmin och följaktligen fungerar den med nRoute och MapSource. Programvaran är gratis för Express-versionen som borde räcka bra i ditt fall.

Du har just fått ett uppdrag här Klydd ;)

Jag känner mig mer hemma med vinkelslip och blocknycklar än datorer så du får gärna visa mig hur man går till väga vid ett lämpligt tillfälle .

Och så får vi ett utlåtande av herr WibergSr när du hunnit testa det lite mer ingående .

/Mecki

Länk till kommentar

Jag kan svara redan nu Mecki ( och evt andra ).

Vi har ett litet pitstop i GBG just nu på familjens första miniexpedition. Tänkte skriva mer om det i Garaget när jag kommer hem. Det jag däremot kan skriva lite om är hur grymt bra navigationen har funkat.

Vi körde av E18 vid Årjäng i går med Vita Sannars Camping vid Vänern i sikte. Normalt borde Årjäng- Mellerud gå på en dryg timme via E18 & 45:an, vi tog oss dit via fantastiska små och i bland stora grusvägar med mängder med små sjöar och fin skog att titta på, på dryga 3 timmar... Riktig exp känsla helt enkelt.

När det gäller navigationen då: Väldigt lätt att lägga in punkter med " höger " el " vänster " som co- piloten kunde meddela i god tid för chauffören. Och som vi snackade om i Skövde Mecki, det är så mycket lättare att panorera runt på en Laptop än att sitta och knottra på en liten GPS. Man kan skaffa sig en god överblick över vad som komma skall eller närområdet generellt.

Tillgången på kartor till Garmin är enorm, inte minst via OSM, men det finns en del i en bukt nära dig oxå. Om man har flera kartor över samma område, typ Sweden Roads och Friluftskartan Svealand som jag hade igår, så kan man enkelt byta för att kolla vem av dem som har bäst detaljer just där du befinner dig. Vi hade lite täckningsproblem under en km eller två igår men inget alarmerande.

En annan fördel är att det är grymt lätt att bränna en bricka eller två till reseföljet eller till bilens evt andra GPSer. Min Nuvi hade stenkoll på vägarna i går men terrängen visades inte alls, inga detaljer heller.

Jag gillar både prylar och navigering och detta tilltalade mig och det funkade i halvskarpt läge men det behöver ju inte vara facit för alla.

Om du vill kan jag fixa en skiva med allt du behöver Mecki. Sen kan Klydden få skriva ett macro som installerar allt och lägger det på rätt plats :).

Länk till kommentar

Jon, låter bra, men hur har du löst placering av dator? Jag körde på detta sätt tidigare men avsaknad av pekskärm var besvärande när jag skulle panorera eller liknande.

Länge nog i Gbg området för en kopp svenskt kaffe?

Mecki, inga problem, jag scriptar upp installationen :)

Länk till kommentar

Jag har tyvärr inget bra patent på fastsättning av pc utan som det är nu är det ett rent tvåpersoners jobb att navigera. Om jag ska köra själv får jag väl ha laptopen på sätet jämte mig eller evt exportera gpx spåret till min Nuvi och kolla detaljer vid div stop. Har inte ägnat det så mycket eftertanke. Viktigast var att få navigation modell stor och mycke.

Vi drar hem igen i morgon Henrik men återkommer rätt snart. Då kanske vi kan ta en kaffe.

Länk till kommentar

Dum fråga :oops: kör man offline med detta system eller måste man vara uppkopplad via nätet hela tiden så att man är beroende av kontakt med telenätet ?

Här är kanske en tillfällig lösning på fastsättningen så du slipper köra med den i knät, inköpt hos Swedol förra året .

post-917-0-45329200-1370719537_thumb.jpg

Funkar med tangentbord.

post-917-0-10312900-1370719617_thumb.jpg

Och utan.

post-917-0-64162300-1370719649_thumb.jpg

/Mecki

Länk till kommentar

Mecki, det var en gång en vis man som sa att i en trygg miljö finns inga dumma frågor. Jag vågar påstå att detta är en sådan miljö.

Svaret är nej :). Dvs så länge du har kräm i PCn, har du täckning.

Grymt fint fäste. Ska titta på ett sådant.

Länk till kommentar

Mecki, det var en gång en vis man som sa att i en trygg miljö finns inga dumma frågor. Jag vågar påstå att detta är en sådan miljö.

Gött ! Det känns tryggt att veta det :-)

Mecki, programmen Herr Wiberg snackar om kräver Windows.

Bra , då skall det funka med den datorn som är med på bilderna , det är en Samsung hybrid (nånting) den har windows 8 , touchskärm och löstagbart tangentbord så den borde funka bra till det ändamålet ( om man nu lyckas att koppla ihop allting :-) )

/Mecki

Länk till kommentar

Efter att ha pillat lite granna så funkade det med att exportera från nyare Mapsource ( Muppsås, fan vad dåligt programerat det är... ) till GPX som nRoute ( lika B programerat ) kan läsa. Få nu inte kalla fötter ni som funderat på att köra på detta systemet men jämfört med div nyare program så framstår dessa som huggna ur sten. De fyller trots allt sitt syfte och mer där till.

Fick tom en snygg natt-view på kartan :)

post-1958-0-51262200-1370901521_thumb.jpg

För de som vill se hur familjens premiär- miniexpedition gick, där vi fält-testar " Garmin-på-laptop-GPS-navigation ", kolla sista delen av mitt garage.

Länk till kommentar

Mycket intressant diskussion. Jag trodde att vi var på väg ifrån PC till förmån för IOS och Android. Jag har haft fast installerad PC i min nuvarande så väl som min tidigare LC. Senaste versionen är byggd på ett ITX kort med extra kylning och solid-state hårddisk. Användargränssnittet har varit Win7 på en 8.4 tums pekskärm fast installerad på instrumentbrädan. Datorn används främst för att visa topografiska kartor samt till viss del som en ODB-II monitor.

När jag började installera dator i bilen fanns där inte så mycket annat att välja på. För vägnavigering använde jag route66 och Garmin Mobile PC. Båda produkterna är så vitt jag vet sedan länge nerlagda. Garmin Mobile PC fungerade så vitt jag kommer ihåg bara med City Maps serien, så man fick ändå inte mycket nytta av sina topografiska kartor. Jag måste också erkänna, även om jag är ett Garmin fan, så tycker jag att de andra tillverkarna har lyckats bättre med sina navigatorer. Därför, när jag flyttade till Rom, övergav jag PC:n och började använda en Tomtom live för vägnavigation.

När det gäller navigation utanför vägen tycker jag att PC:n fortfarande har mycket att hämta. De programvaror som passat för mig är Fugawi och Oziexplorer. De kan hantera waypoints, rutter, har en bra trackning funktion och kan hantera kartor i så got som vilket format man har. Dock tycker jag att utvecklingen av denna programvara har avstannat. Båda företagen fokuserar nu på att sälja appar till mobiltelefoner.

Det största problemet enligt min mening, förutom att ingen ny programvara utvecklas, är att windows programvara inte fungerar så bra med pekskärm, framför att inte när allt skakar och hoppar offroad. Ikonerna är alldeles för små för att man skall pricka rätt och normala menyer fungerar inget vidare. Programvaran är dessutom utvecklad för normalstora skärmar och ikoner scroll-lister, och ramar fyller mycket av den lilla 8-10 tums skärm. Det är ju lite svårt att få plats med något större på instrumentbrädan.

Hur fungerar era Win8 maskiner med peksärmar? Har microsoft äntligen lyckats med sina peksärmar? Är det någon som vet någon bra offrad programvara som fungerar väl med pekskärm?

Själv experimenterar jag med att ersätta min PC med en tablett. Jag har provat både IOS och Android och mitt val blir med största sannolikhet det senare. För vägnavigation fungerar ju Google map alldeles utmärkt även i offline läge med nerladdade kartor. Jag har dessutom fastnat för waze. Detta är ett program som låter är kopplat till en comunity. Användarnas telefoner rapporterar aktuell trafiksituation och man kan direkt se om det är trafikstockning på den väg man planerar att åka. Man får ju också nästintill omgående uppdatering om polisen står längs med vägen.

När det gäller off-roading har jag fastnat för Ozimapper som har tillgång till ett antal olika kartor, Androzic för att den har alla funktioner jag saknar från min gamla 276:a och Android - Ozi versionen så jag kan använda mina gamla kartor. Kanske snart tid att pensionera den gamla Garmin GPSMAP 276c som fortfarande har sin givna plats på instrumentbrädan trots att den bara har en 12 kanalers GPS som är näst intill döv jämfört med moderna enheter.

Vad använder ni? Android, IOS, PC eller en hederlig vanlig GPS / kartplotter? Vad använder andra?

Ledsen för att kapa tråden… :-)

Länk till kommentar

Har kört med Waze ett tag och det är en ok app men jag tycker nog att det är en rolig gadget mer än ett bra navigationsprogram. Om man litar blint på det så kan man hamna lite varstanns i undvikande av trafik har jag märkt. Det kan man iofs med min Nuvi oxå. Jag har sett många små avkrokar mellan västra & östra Norge pga lite fel inställningar i Nuvin mtp kortast väg/ snabbast tid...

Det kanske är lite bakåtsträvande att gå tillbaka till Pc i bilen men det ger så många fördelar kontra en enhet som bara klarar ( och ibland inte ens det ) av att navigera. Jag funderade på att köra in en plotter i bilen men har övergett den idèn pga plats bla.

Vi får se hur nöjd jag är efter att ha kört detta ett tag så får jag återkomma i ämnet.

Länk till kommentar