Gå till innehåll

Bästa vägen till Albanien

MrWIB

Rekommendera Poster

Hej,

Ville inte gå för mycket OT i Hööks nya LC100 tråd, LC100trådar skall man vara rädda om :)

Så jag startar en ny tråd angående resväg sydöst ut om man säger.

Albanien ligger ju rätt efter Kroatien, så har man väl kommit dit finns inte många vägar att välja på.

Min halvplanerade rutt ser ut så här.

Har en kollega som semestrat de senaste 20 åren i kroatien och alltid bilat ner. Han är från Polen men avrådde mig från att köra via Polen på vägen ner, tyckte inte det var värt mödan. Men han kanske har blivit hemmablind?

Nå, har ni sevärdheter och annat som är värt en omväg, skriv gärna en rad här.

Vi har en vecka ner och en vecka hem från Albanien, så mycket tid att både göra det ena och andra :)

Fast på hemvägen kan det tänkas att vi pressar lite för att komma hem igen, 3+ veckor i taktält är ändå en stund ...

Och alla de som skall ner till Kroatien kan ju köra samma väg mer eller mindre, så intressant för dem med! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mecki, är det thinnern? :D

Ett måste på listan (som ni redan har med) är Plitvička Sjöarna. Fantastiskt vackert där.

En liten bit från Split (som ni markerat) ligger Trogir som är en gammal stadskärna vilken är med på Unscos världsarvslista som är klart sevärd.

http://en.wikipedia.org/wiki/Trogir

Länk till kommentar

Åker ni Österrike-Klagenfurt så måste jag rekommendera Bled och Bohinj. Postojna givetvis, på Istrien är Zelena Laguna utanför Rovinj värt ett badbesök. I närheten av Postojna ligger en borg till hälften uthuggen ur berget. Minns inte namnet men det är ju ett känt turistmål. Från Portoroz och Piran (gammal venetiansk handelsstad med massor av sevärdheter) kan man åka dagstur med bärplansbåt till Venedig. Bor gör man på campingen i Portoroz ovanför marinan.

Välj bort de stora vägarna och njut av mindre och brantare vägar i Alperna, med bättre utsikt och mindre trafik.

TIps: åker ni via Schweiz, bo inte i Zürich utan åk några mil uppåt i bergen och leta upp en jättefin liten camping invid en bäck. Raka spåret och närmaste camping från Z om ni har Garmins POI.

Länk till kommentar

MOTORVAG

For dom som kommer fran ostra Sverige och tar farjan till Gdansk kan jag rapportera att motorvagen A1/E75 fungerar utmarkt genom hela Polen. Ngr vagarbeten men tvafiligt storre delen och inte mkt trafik. Visserligen bara maj nu men hela tempot kandes lugnare fran nar jag akt tidigare.

Vi har ingen campingguide och sag inte en enda campingskylt pa vagen, daremot motell lite overallt. Vi sov pa en bevakad hotellparkering.

Restauranger, det vanliga urket utmed motorvagar.

Länk till kommentar

Ni som inte bara badar SKA besöka Plitvice (kanske något annorlunda stavning)! Besök också Krka-vattenfallen! Bara att googla så finns info. Plitvice är garanterat ett av världens vackraste naturområden! En dag där med vandringar är ett måste! Ska dit i år för fjärde gången!!

Länk till kommentar